Większość projektów biznesowych Metaverse będzie martwa do 2025 roku

Tak podają analitycy Canalys, według ich prognoz biznes ten nie przetrwa próby czasu, odmiennego znania są analitycy McKinsey, którzy prognozują wartość rynku na poziomie 5 bilionów dolarów do 2030 roku, a analitycy Citi mówią o 13 bilionach dolarów.

Jeśli więc wierzyć sceptycznie nastawionym analitykom z Canalys, świat nie potrzebuje kolejnej wersji internetu, którą proponuje Mark Zuckerberg. A może potrzebuje, tylko o tym jeszcze nie wie?

„Czy metaverse to kolejna cyfrowa granica do pokonania, czy też przereklamowana pułapka na pieniądze?” zapytał Matthew Ball, główny analityk Canalys, na firmowym Channels Forum w Barcelonie.

Jak zaznaczył, świat wchodzi w bardziej niespokojne czasy gospodarcze, a niektóre gospodarstwa domowe mają problemy z nakładami finansowymi w realnym świecie.

„Jesteśmy w kryzysie kosztów utrzymania, ludzie walczą w świecie rzeczywistym, a co dopiero w wirtualnym, by móc inwestować w nieruchomości i przedmioty oraz inne NFT” – dodał Matthew Ball.

Gaming może wystartować, przyznał, i „jestem skłonny uwierzyć, że istnieje docelowa publiczność dla rozrywki dla dorosłych, być może”, ale jeśli chodzi o sektor biznesowy? Nie.

Microsoft, Meta, Google, Nvidia, Apple, Autodesk, i więcej firm technologicznych inwestują fundusze w platformę. Konsultanci McKinsey twierdzą, że od 2021 roku w metaverse zainwestowano 177 miliardów dolarów. Uważa ona, że do 2030 roku rynek może być wart nawet 5 bilionów dolarów. Analitycy z Citi są jeszcze bardziej optymistyczni, przewidując, że w tym samym roku gospodarka metaverse będzie warta od 8 do 13 bilionów dolarów. Gartner uważa, że do 2026 roku jedna czwarta świata będzie spędzać co najmniej godzinę dziennie w przestrzeni metaverse na zakupach, pracy, spotkaniach towarzyskich lub nauce. A 30 proc. organizacji będzie miało produkty lub usługi gotowe do działania w sferze cyfrowej.

Marty Resnick, badacz w firmie analitycznej, powiedział: „Przedsiębiorstwa będą miały możliwość rozszerzenia i wzmocnienia swoich modeli biznesowych w bezprecedensowy sposób poprzez przejście z biznesu cyfrowego do biznesu metaverse”.

Ostrzegł jednak, że „jest jeszcze zbyt wcześnie, aby wiedzieć, które inwestycje będą opłacalne w dłuższej perspektywie, ale menedżerowie produktów powinni poświęcić czas na naukę, badanie i przygotowanie się do metaverse, aby pozycjonować się konkurencyjnie.”

Zapytany o krótkoterminowe oczekiwania dotyczące metaverse napędzającego sprzedaż biznesową, Mike Norris, prezes w Computacenter, jednym z największych europejskich resellerów technologicznych, powiedział: „Zarabiam pieniądze teraz, to czy zarobię je za cztery, pięć czy sześć lat będzie interesujące, ale w ciągu najbliższych kilku lat zarobię fortunę”.