Windows 11 24H2 nadal ma problemy z niektórymi skanerami

Choć Microsoft ogłosił usunięcie błędów związanych z obsługą skanerów w Windows 11 24H2, część użytkowników nadal zgłasza trudności przy korzystaniu z urządzeń wielofunkcyjnych firmy Canon.

 

Jakiś czas temu pojawiły się doniesienia, że Windows 11 24H2 ma problemy z protokołem eSCL, używanym przez urządzenia wielofunkcyjne do komunikacji ze skanerami. Firma Microsoft zaznaczyła, że błąd został naprawiony jeszcze w grudniu, jednak doniesienia od użytkowników sugerują, iż nie wszystkie usterki zostały w pełni usunięte.

 

Jeden z czytelników zgłosił do serwisu The Register, że w przypadku Canon ImageClass MF269dw, czyli urządzenia łączącego funkcje drukarki, kopiarki, skanera i faksu, kłopoty z obsługą skanera pojawiają się wyłącznie w systemie Windows 11. Jak wyjaśnił:

 

„Działa na komputerze z Windows 10, ale nie w Windows 11, chyba że zarówno komputer, jak i skaner są podłączone do sieci kablem Ethernet.”

Użytkownik podkreśla również nieprzewidywalny charakter błędu:

 

„Wydaje się, że w różnych sytuacjach działa lub nie działa losowo dla różnych użytkowników.”

 

Dodatkowo wspomina, że wsparcie techniczne Canona potwierdziło problem w systemie Microsoftu:

 

„Wsparcie techniczne Canona twierdzi, że problem z eSCL w wersji 24H2 wciąż nie jest naprawiony.”

 

Microsoft w listopadzie ogłosił tzw. „compatibility safeguard hold” dla użytkowników podłączających urządzenia przez protokół eSCL, aby zapobiec instalacji aktualizacji na komputerach, do których podłączony jest taki sprzęt. W grudniu pojawiła się łatka KB5048667, a w komunikatach firmy sugerowano, że usterka została naprawiona.

Canon potwierdził, że niektóre urządzenia korzystające z oprogramowania ScanGear MF w dalszym ciągu mogą borykać się z błędami. Według przedstawiciela producenta:

 

„Microsoft obecnie pracuje nad poprawką w systemie operacyjnym, aby rozwiązać ten problem, i utrzymujemy z nimi bliski kontakt. Termin nie został jeszcze potwierdzony, jednak spodziewamy się usunięcia błędów jeszcze w styczniu 2025.”

 

W oczekiwaniu na finalne poprawki Canon zaleca użytkownikom korzystanie z systemowych narzędzi Microsoftu do skanowania lub podłączanie urządzeń przewodowo, np. poprzez USB. Rozwiązanie to ma pomóc w uniknięciu komunikatów o błędach i problemów z wykrywaniem sprzętu. Szczegóły dotyczące ewentualnej modyfikacji sterownika ScanGear MF nie zostały dotąd ujawnione.