Wojna konsol i PC. Jeśli chodzi o granie, to jedna z platform wyraźnie zyskuje na znaczeniu

Na rynku gier wideo zanosi się na poważne przetasowania – konsole zyskują, PC traci, a mobilki dominują. Do 2030 roku rynek gier konsolowych może osiągnąć wartość 79 miliardów dolarów.
Według raportu dotyczącego prognozowanej sprzedaży gier w nadchodzących latach, rynek gier konsolowych ma osiągnąć imponującą wartość 79 miliardów dolarów do 2030 roku, co oznacza wzrost z 52 miliardów dolarów w 2023 roku. To oszałamiający skok o 52%, który robi jeszcze większe wrażenie, gdy mówimy o dziesiątkach miliardów dolarów.
„Główni gracze rynkowi, tacy jak Sony, Microsoft i Nintendo, napędzają ekspansję na rynku gier konsolowych poprzez postęp technologiczny, w tym sztuczną inteligencję, rozgrywkę międzyplatformową i hybrydowe urządzenia do gier” – stwierdza raport.
Nie jest to szczególnie wnikliwa analiza, choć w dalszej części przypisuje sztucznej inteligencji dużą rolę w ogólnym boomie na rynku gier. W tym kontekście odnosi się głównie do technologii upscalingu, takich jak DLSS (NVIDIA), FSR (AMD) i XeSS (Intel). Interesujący jest jednak wykres pochodzący z GlobalData Strategic Intelligence. Pokazuje on tendencję spadkową w przypadku kupowania gier na PC, podczas gdy sprzedaż gier konsolowych stale rośnie.

Jeśli wykres okaże się trafny, do 2030 roku sprzedaż gier konsolowych może być dwukrotnie wyższa niż sprzedaż gier na PC. Prawdziwym zwycięzcą jest jednak segment mobilny. Mimo że sprzedaż gier konsolowych dynamicznie rośnie, gry mobilne mają osiągnąć prawie 200 miliardów dolarów do 2030 roku, pozostawiając zarówno konsole, jak i PC daleko w tyle.
Tymczasem gry VR/AR pozostają stosunkowo nieznacznym segmentem rynku. Nie dziwi natomiast, że gaming w chmurze notuje wyraźniejszy wzrost.
Granie w chmurze zyskuje na popularności z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim niedobór i wysokie ceny kart graficznych zmuszają graczy do szukania tańszych alternatyw. Także znaczące zmniejszenie opóźnień transmisji, będące efektem rozwoju infrastruktury sieciowej, sprawia, że rozgrywka stała się płynniejsza i zbliżona do doświadczeń na lokalnym sprzęcie. Kolejne kwestie to przystępna cena abonamentów (nie trzeba od razu wydawać dużych pieniędzy na sprzęt), a także możliwość grania na wielu urządzeniach.
