Właściciel platformy blogowej WordPress.com kupił serwis Tumblr. Kwota, za którą nabyto firmę jest zaskakująco niska.

Automattic, firma stojąca za platformą WordPress, kupiła w tym tygodniu Tumblr. Sprzedającym jest amerykański gigant telekomunikacyjny: Verizon. Cena, jak na podobne przejęcia, jest bardzo niska. Nie przekracza nawet 3 milionów dolarów. 

Automattic kupił serwis internetowy Tumblr, który od dawna nie miał najlepszej passy. Uruchomiony w 2007 roku, w ledwie sześć lat później został przejęty przez Yahoo za 1,1 mld $. W 2017 został kupiony wraz z Yahoo przez Verizon. Od tego czasu stawiający na mikro-blogi serwis był traktowany przez nowego właściciela jak niechciany biznes w portfolio nabytych wraz z Yahoo firm. Verizon niemal od samego początku chciał Tumblr sprzedać, ale nie było zbyt wielu chętnych. Serwis tymczasem tracił na znaczeniu. Jego cena systematycznie spadała.

Redaktor biznesowy serwisu Axios, Dan Primack, stwierdził na Twitterze, że cena, za którą Automattic kupił Tumblr nie przekroczyła nawet 3 milionów dolarów. Serwis Vox podał natomiast, że rzeczywista wartość transakcji jest jeszcze niższa i wynosi nieco ponad 2 miliony dolarów.

Tumblr, niezbyt popularny w naszym kraju, jest serwisem o bardzo silnej społeczności. Być może to właśnie dla niej właściciele Automattica postanowili nabyć serwis. Twórca WordPressa i dyrektor generalny Automattic, Matt Mullenweg, powiedział Wall Street Journal, że jego firma zamierza utrzymać zakaz publikowania treści dla dorosłych w Tumblr. Szef Automattica podkreślił także społeczny atut serwisu. „To po prostu dobra zabawa” – powiedział Wall Street Journal – „nie zamierzamy tego zmieniać”.

Wspomniany zakaz publikowania treści dla dorosłych nie znalazł się tu bez przyczyny. Jesienią 2018 roku doszło afery związanej z treściami pornograficznymi na portalu. W efekcie usunięto nawet aplikację Tumblr z App Store. Zmiany w regulaminie wprowadziły właśnie zakaz publikacji podobnych treści i, co nie powinno dziwić biorąc pod uwagę charakterystykę internetu, od tego czasu Tumblr traci użytkowników. Według niektórych źródeł serwis traci nawet 100 mln wyświetleń co miesiąc.

Na tę chwilę trudno wyrokować jakie będą dalsze losy serwisu. Czy firma stojąca za WordPressem będzie w stanie przywrócić Tumblr do czasów jego świetności? Możliwe, że zakup został dokonany głównie dla społeczności. Ta wciąż jest dość liczna i bardzo aktywna – idealna baza dla WordPress.com.