Wydajność, elastyczność, bezpieczeństwo – jak wybrać rozwiązania do pracy hybrydowej? Wskazuje Jarosław Cichoszewski z Fujitsu Polska.
Cyfrowa transformacja środowiska pracy powinna zostać zaplanowana z uwzględnieniem nie tylko docelowej infrastruktury data center, ale również liczby i rodzaju urządzeń dostępowych oraz sposobu zarządzania nimi. Takie podejście pozwoli pogodzić z pozoru rozbieżne cele, jakimi są z jednej strony bezpieczeństwo danych, możliwość kontroli oraz zarządzania infrastrukturą i dostępem do niej, a z drugiej komfort, a także efektywność pracy użytkowników, szczególnie działających w modelu hybrydowym, uważa poniższego artykułu Jarosław Cichoszewski, Solutions Architect, Fujitsu Polska.
Wykorzystanie urządzeń
Najważniejsze kwestie, jakie należy rozważyć, planując cyfrową transformację miejsca pracy to lokalizacja, architektura i model finansowania infrastruktury po stronie data center. W dużym uproszczeniu organizacje najczęściej wybierają pomiędzy budową całego środowiska we własnej serwerowni (on premise), w chmurze publicznej lub decydują się na rozwiązanie hybrydowe. Jednym z kryteriów, które mogą zadecydować o wyborze koncepcji konkretnej organizacji infrastruktury data center dla usług terminalowych czy VDI, jest kwestia samych urządzeń dostępowych i zarządzania nimi. Większość firm przymierzających się do wirtualizacji miejsca pracy w pierwszej kolejności w roli urządzeń dostępowych planuje wykorzystać już posiadane sprzęty, a więc laptopy i/lub pecety. Tego typu sprzęt czyli tzw. „gruby klient”, zwykle pracuje pod kontrolą systemu Windows. Jeśli myślimy o niewielkiej infrastrukturze VDI, liczącej od kilkudziesięciu do około 150 użytkowników, wykorzystanie „grubego klienta” z Windows może być sensownym pomysłem.
„Jednym z kryteriów, które mogą zadecydować o wyborze koncepcji konkretnej organizacji infrastruktury data center dla usług terminalowych czy VDI, jest kwestia samych urządzeń dostępowych i zarządzania nimi. Większość firm przymierzających się do wirtualizacji miejsca pracy w pierwszej kolejności w roli urządzeń dostępowych planuje wykorzystać już posiadane sprzęty, a więc laptopy i/lub pecety. Tego typu sprzęt czyli tzw. „gruby klient”, zwykle pracuje pod kontrolą systemu Windows. Jeśli myślimy o niewielkiej infrastrukturze VDI, liczącej od kilkudziesięciu do około 150 użytkowników, wykorzystanie „grubego klienta” z Windows może być sensownym pomysłem.” – podkreśla Jarosław Cichoszewski, Solutions Architect, Fujitsu Polska.
Co prawda będziemy musieli utrzymywać, aktualizować i zabezpieczać nie jeden, ale co najmniej dwa środowiska Windows dla każdego użytkownika (jedno zainstalowane na urządzeniu dostępowym, a drugie w zwirtualizowanym środowisku zdalnym), ale przy użyciu znanych już narzędzi. Kolejną korzyścią będzie możliwość używania zarówno aplikacji udostępnianych w środowisku zdalnym, jak i zainstalowanych lokalnie. Oczywiście w obu przypadkach wymagane będzie zapewnienie stałego i bezpiecznego dostępu do firmowych zasobów, np. za pomocą bramki VPN. Zabezpieczyć będziemy musieli również lokalnie przechowywane i przetwarzane dane. Tu możemy posłużyć się rozwiązaniami takimi jak szyfrowanie dysków, czy wielopoziomowa autentykacja wykorzystująca nie tylko hasła, ale również rozwiązania biometryczne − zwykły czytniki linii papilarnych, czy oferowaną przez Fujitsu technologię bazującą na bardzo szczegółowym skanowaniu układu naczyń krwionośnych wewnątrz dłoni, czyli PalmSecure, dostępną w biznesowych laptopach Fujitsu LIFEBOOK.
Jarosław Cichoszewski, Solutions Architect, Fujitsu Polska
Praca hybrydowa – jaki sprzęt wybrać?
Z badań przeprowadzonych przez Fujitsu („Global Digital Transformation Survey Report − Priorities in the post-pandemic world”) wynika, że tradycyjny tryb pracy odchodzi w niepamięć, a model hybrydowy na zawsze stanie się normą dla wielu organizacji. Połowa przebadanych liderów biznesowych zakłada, że ich zespoły będą pracować zdalnie co najmniej przez 40 proc. czasu, nawet w 2025 roku. Czego w związku z tym potrzebują? Przede wszystkim rozwiązań zapewniających wydajne działanie, elastyczność i zaawansowane funkcje bezpieczeństwa danych. W ofercie Fujitsu znaleźć można wiele rozwiązań sprzętowych, które doskonale sprawdzą się w pracy hybrydowej:
Notebook Fujitsu LIFEBOOK E5411
Przyjemny dla oka design dobrze wpasowuje się w nowoczesną przestrzeń biurową, a cienka i lekka obudowa sprawdza się w pracy mobilnej. Wysoką jakość spotkań online zapewniają dwa mikrofony pojemnościowe i kamera HD z fizyczną zasłoną prywatności oraz Windows Hello. Przydatne złącza, m.in. czytnik kart SD; Audio Combo; jeden port Thunderbolt™ 4; dwa USB 3,2; HDMI 2.0; VGA; Ethernet oraz obsługa zarówno nowoczesnych, jak i tradycyjnych stacji dokujących, poszerzają możliwości pracy w różnych konfiguracjach sprzętowych. Systemy zabezpieczeń takie jak m.in. PalmSecure, czytnik linii papilarnych, czytnik SmartCard czy możliwość szyfrowania danych gwarantują ochronę na wysokim poziomie.
Notebook Fujitsu LIFEBOOK E5511
Zaprojektowany z myślą o pracownikach potrzebujących wydajnego, odpowiednio wyposażonego laptopa. Dzięki procesorowi Intel Core jedenastej generacji pozwala na wydajną pracę w dowolnym miejscu. Zaawansowane opcje zabezpieczeń, takie jak PalmSecure, chronią służbowe dane przed nieuwierzytelnionym dostępem. Tryb Modern Standby gwarantuje błyskawiczną gotowość do pracy. Najlepszy w swojej klasie zestaw opcji łączności pozwala zachować elastyczność i produktywność w dowolnym miejscu i czasie.
Notebook Fujitsu LIFEBOOK U7511
Wszechstronny i solidny notebook biznesowy oparty na sprawdzonych komponentach. Obudowa wykonana w całości z magnezu gwarantuje wysoką wytrzymałość. Przekłada się też na niską wagę, będącą istotnym atutem np. podczas podróży służbowych. Pełnowymiarowe interfejsy nie wymagają zabierania ze sobą żadnych dodatkowych adapterów. Wygodna klawiatura w pełnym rozmiarze to komfort codziennej pracy bez konieczności kompromisów. Ochronę danych na najwyższym poziomie zapewniają sprawdzone rozwiązania z zakresu data protection.
Notebook Fujitsu LIFEBOOK U9311
Biznesowy sprzęt zawierający przyjazne rozwiązania, wspierające produktywność w nowoczesnym środowisku pracy: zarówno w biurze, jak i w domu. Notebook dzięki wbudowanej baterii zapewni ponad 11 godzin nieprzerwanej pracy. Niewielki, lekki i wyposażony w elementy gwarantujące doskonałą łączność: 5G/LTE (CAT 7), kamerę Full HD Windows Hello oraz procesor Intel 11 generacji. Komfort i wygodę użytkowania zapewnia smukła, lekka konstrukcja i waga poniżej 900 gram. Najwyższy poziom bezpieczeństwa dzięki wyposażeniu m.in. w czytnik biometryczny PalmSecure oraz czytnik SmartCard.
„Firmy takie jak Fujitsu, są w stanie zaoferować infrastrukturę VDI instalowaną w serwerowni klienta lub wskazanym data center firmy trzeciej, w formie zarządzanej usługi, za którą rozliczenie uzależnione jest od jej użycia (Pay as you go). Jeśli mamy do czynienia ze środowiskiem zapasowym, to łatwo domyślić się, iż opłata za taką usługę będzie zwykle minimalna, a stałą kwotą będzie jedynie rozliczenie za wydzierżawioną infrastrukturę sprzętową.” – zaznacza Jarosław Cichoszewski, Solutions Architect, Fujitsu Polska
Środowisko zdalne jako usługa
Jeśli w roli urządzenia klienckiego ma być użyty „gruby klient” z Windows, to środowisko zdalne może być wykorzystywane jako zapasowe. Warto wówczas zastanowić się, czy zamiast inwestować w infrastrukturę data center z licencjami, nie lepiej wykupić dostęp do takiego rozwiązania w formie usługi. Można w takim przypadku skorzystać z chmury publicznej, ale nie jest to konieczne. Firmy takie jak Fujitsu, są w stanie zaoferować infrastrukturę VDI instalowaną w serwerowni klienta lub wskazanym data center firmy trzeciej, w formie zarządzanej usługi, za którą rozliczenie uzależnione jest od jej użycia (Pay as you go). Jeśli mamy do czynienia ze środowiskiem zapasowym, to łatwo domyślić się, iż opłata za taką usługę będzie zwykle minimalna, a stałą kwotą będzie jedynie rozliczenie za wydzierżawioną infrastrukturę sprzętową.
VDI na większą skalę
Jeśli planowane środowisko VDI ma mieć większą skalę, liczoną w setkach czy tysiącach użytkowników (zwykle instalowaną on premise lub jako rozwiązanie hybrydowe), to warto zastanowić się nad zastąpieniem standardowego systemu Windows na urządzeniach dostępowych lżejszym, dedykowanym systemem operacyjnym np. Linux. Taki system nie tylko będzie wymagał mniej zasobów czy zapewni dłuższe wsparcie starszego sprzętu. Jego podstawową zaletą będzie możliwość pełnej kontroli i zdalnego zarządzania oraz dużo większa odporność na złośliwe oprogramowanie (możliwość całkowitego zabezpieczenia przed zapisem). W przypadku oferowanego przez Fujitsu, dedykowanego dla urządzeń dostępowych systemu operacyjnego eLux oraz konsoli do zarządzania SCOUT Enterprise Management Suite, dostępne jest również gotowe rozwiązanie do bezpiecznej autentykacji urządzeń łączących się z serwerem zarządzającym spoza bezpiecznej sieci firmowej − SCOUT Cloud Gateway. Wspomniany system klasy Linux zainstalować można zarówno na tzw. „grubym kliencie” (wymagana platforma x86), jaki i na dedykowanym terminalu stacjonarnym (Fujitsu FUTRO) czy mobilnym (Fujitsu LIFEBOOK Mobile Thin Client).