Wydawnictwo edukacyjne Nowa Era i edutech VULCAN, przy wsparciu firm HTC oraz Samsung stworzyły Wirtualne Laboratorium Empiriusz
Sugestywna wirtualna rzeczywistość (VR) daje możliwość doświadczania złożoności świata. Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, z jakimi mierzą się szkoły w dobie cyfrowej transformacji, wydawnictwo edukacyjne Nowa Era i edutech VULCAN, przy wsparciu firm Samsung oraz HTC stworzyły Wirtualne Laboratorium Empiriusz, które umożliwia przeprowadzanie aktywnych doświadczeń edukacyjnych w bezpiecznym, cyfrowym środowisku. Wszystkie doświadczenia i zagadnienia są zgodne z podstawą programową. Z technologii korzysta obecnie niemal 1000 szkół w Polsce, umożliwiając uczniom interaktywne lekcje geometrii przestrzennej i chemii.
Empiriusz to innowacyjny projekt, stworzony we współpracy wydawnictwa edukacyjnego Nowa Era oraz edutech VULCAN. To mobilne laboratorium chemiczne oraz przestrzeń edukacyjna, która umożliwia naukę geometrii w wirtualnej rzeczywistości. Empiriusz składa się z dwóch modułów tematycznych: wirtualnego laboratorium chemicznego do przeprowadzania doświadczeń dla uczniów szkół podstawowych i średnich oraz modułu do nauki o bryłach dla uczniów szkół podstawowych. Jest już wykorzystywany w niemal 1000 szkół w Polsce, gdzie staje się nieodłącznym elementem edukacji w XXI wieku.
Wirtualna rzeczywistość wykorzystywana w edukacji jest w pełni monitorowana przez nauczyciela. Ponadto jej wykorzystywanie może pomóc uczniom na wiele sposobów. Uczniowie uczą się najlepiej poprzez doświadczenie, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod, takich jak czytanie i pisanie. Dzięki możliwości zobaczenia przedmiotu lekcji i wejścia z nim w interakcję zainspirowani uczniowie z większym entuzjazmem przystąpią do dalszego poszerzania wiedzy.
Lekcje atrakcyjne, wygodne i bezpieczne
Jak wynika z badań wykorzystanie wirtualnej rzeczywistość przyspiesza proces nauczania – dzięki VR przyswajamy wiedzę 4 razy szybciej. Immersja, czyli pełne “zanurzenie” w wirtualnej rzeczywistości pozwala na szybsze zrozumienie i zapamiętanie prezentowanych na lekcjach zagadnień i zjawisk. W wielu dziedzinach nauki dzięki VR możliwe jest bezpieczne przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń, zabiegów, symulacji. Niewątpliwą zaletą wykorzystania technologii VR jest wygoda w korzystaniu z niedostępnych przyrządów, substancji czy lokalizacji oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii Wirtualne Laboratorium chemiczne Empiriusz zapewnia doskonałe odwzorowanie prawdziwego laboratorium chemicznego, z pełnym wyposażeniem w odczynniki chemiczne, szkło laboratoryjne i sprzęt potrzebny do eksperymentów. To bezpieczne i zawsze gotowe do użycia rozwiązanie, które z pewnością zainteresuje i angażuje uczniów w proces nauki.
Nowe technologie na matematyce, chemii i biologii
Dzięki Wirtualnemu Laboratorium Empiriusz pracownia chemiczna zostanie wyposażona w kompleksowe, nowoczesne narzędzie do prowadzenia angażujących zajęć, a lekcje geometrii przeniosą się w inny wymiar.
Na lekcjach chemii uczeń dzięki goglom VR porusza się po realistycznie odwzorowanym laboratorium i zgodnie z poleceniami przeprowadza wybrane doświadczenie: sięga po probówki i odczynniki, których wygląd sugestywnie odwzorowuje te używane w prawdziwym laboratorium chemicznym. Obserwuje reakcje, wyciąga z nich wnioski. Jednocześnie pozostali uczniowie oglądają przebieg doświadczenia na ekranie lub tablicy interaktywnej. Wirtualne laboratorium chemiczne Empiriusz pozwala na przeprowadzenie 26 doświadczeń zalecanych w podstawie programowej do realizacji w klasach 7 i 8 oraz 56 do realizacji w szkole ponadpodstawowej.
Na lekcjach matematyki uczeń po założeniu gogli widzi trójwymiarowe modele ostrosłupów, graniastosłupów i brył obrotowych. Przy użyciu kontrolerów może je przybliżać, obracać, rozkładać na siatki, a także samodzielnie tworzyć modele brył. Dzięki temu rozwija wyobraźnię przestrzenną oraz lepiej rozumie prawa geometrii i obliczenia.
Wkrótce firma wprowadzi trzeci moduł tematyczny rozwiązania przeznaczony do wykorzystania na lekcjach biologii. Dzięki temu uczeń będzie mieć możliwość poznania układów narządów człowieka z różnej perspektywy. Będzie mógł wejść do wybranych organów, np. serca, żołądka, mózgu, i obejrzeć od środka ich budowę czy obserwować przebieg procesów fizjologicznych. Wirtualny atlas anatomiczny Empiriusz przedstawi budowę układów narządów ludzkich: krwionośnego, nerwowego, oddechowego, pokarmowego i moczowego. Będzie prezentować trójwymiarowe animacje procesów, które zachodzą wewnątrz narządów, a także będzie zawierać interaktywne ćwiczenia, które pomagają utrwalać wiedzę.
W skład Wirtualnego Laboratorium Empiriusz wchodzą takie elementy, jak:
- mobilne, samodzielne urządzenie;
- aplikacja z doświadczeniami w technologii VR;
- profesjonalne gogle VR wraz z kontrolerami;
- wbudowany komputer o wysokich parametrach;
- ekran dotykowy do obsługi urządzenia;
- karty pracy do każdego doświadczenia chemicznego;
- przykładowe scenariusze lekcji lub pomysły na lekcje.
Szkoły podstawowe mogą nabyć Wirtualne Laboratorium Empiriusz w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Zakupu można dokonać w ramach wyposażenia dodatkowego w kategorii robotyka. Co ważne jest to zakup nie wymagający wkładu własnego. Szkoły ponadpodstawowe mogą nabyć Empiriusza w ramach programu Aktywna Tablica.