Wyniki Microsoftu: AI jako siła napędowa, ale akcje nieznacznie w dół
We wtorek firma Microsoft przekroczyła szacunki rynkowe dotyczące kwartalnych zysków i przychodów, ponieważ nowe funkcje sztucznej inteligencji pomogły przyciągnąć klientów do usługi w chmurze Azure podczas tworzenia własnych usług sztucznej inteligencji. Jednak akcje Microsoftu spadły o 1% po godzinach, gdy inwestorzy zaabsorbowali wieści o rosnących kosztach opracowania funkcji sztucznej inteligencji.
Firma prognozuje, że koszty operacyjne w bieżącym kwartale wyniosą od 15,8 miliarda dolarów do 15,9 miliarda dolarów, w porównaniu z 15,4 miliarda dolarów w poprzednim kwartale. Microsoft stwierdził też, że spodziewa się „znacznego wzrostu” nakładów inwestycyjnych w sposób sekwencyjny.
„Przeszliśmy od mówienia o sztucznej inteligencji do stosowania jej na dużą skalę – stwierdził w oświadczeniu dyrektor generalny Satya Nadella. – Wprowadzając sztuczną inteligencję do każdej warstwy naszej technologii, pozyskujemy nowych klientów i pomagamy osiągać nowe korzyści oraz wzrost produktywności w każdym sektorze”.
Szum inwestorów wokół sztucznej inteligencji pomógł wzrostowi akcji Microsoftu o 57% w 2023 r. Zwiększyło to jednak również koszty firmy, a inwestorzy uważnie obserwują rozwój jego działalności związanej z platformą Azure i pakietem Office, aby sprawdzić, czy nadąży to za ogromnymi inwestycjami, które firma planuje w tym roku przeznaczyć na centra danych w celu zapewnienia generatywnej sztucznej inteligencji.
Przychody jednostki Intelligent Cloud firmy Microsoft, w której znajduje się platforma przetwarzania w chmurze Azure, wzrosły o 20% do 25,9 miliarda dolarów. Sprzedaż platformy Azure wzrosła o 30% – to najlepsza dynamika wzrostu od czterech kwartałów – w porównaniu z konsensusem szacunkowym wynoszącym 27,7% w ramach Visible Alpha i przewyższając wzrost w Google Cloud wynoszący 25,7%.
Całkowite przychody wzrosły o 18% do 62 miliardów dolarów w kwartale zakończonym 31 grudnia, w porównaniu ze średnimi szacunkami analityków na poziomie 61,12 miliardów dolarów, zgodnie z danymi LSEG.
Skorygowany zysk w wysokości 2,93 USD na akcję był wyższy od średniego szacunku wynoszącego 2,78 USD na akcję.
Sprzedaż w segmencie komputerów osobistych Microsoftu, obejmującym systemy operacyjne Windows i dział gier, wzrosła o 19% do 16,9 miliarda dolarów, częściowo dzięki sfinalizowaniu zakupu za 69 miliardów dolarów producenta „Call of Duty” Activision Blizzard. Analitycy oczekiwali 16,8 miliarda dolarów.
Segment Produktywności i Procesów Biznesowych firmy Microsoft, który oprócz sprzedaży pakietu Office obejmuje także sieć społecznościową LinkedIn, podał, że sprzedaż wzrosła o 13% do 19,2 miliarda dolarów, co znacznie przekroczyło szacunki.