Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wyraźnie rośnie znaczenie finansowania społecznościowego w kulturze – wynika z najnowszego badania Patronite i Związku Cyfrowa Polska

Wyraźnie rośnie znaczenie finansowania społecznościowego w kulturze – wynika z najnowszego badania Patronite i Związku Cyfrowa Polska. Co więcej, sami twórcy patrzą dziś w przyszłość z większym optymizmem. Choć narzekają na brak wystarczającego zaangażowania państwa we wspieraniu artystów, to oceniają, że ich sytuacja ekonomiczna w Polsce systematycznie poprawia się, m.in. dzięki środkom pozyskiwanym od odbiorców za pomocą platform crowdfundingowych i z e-mecenatem. Pozytywnie też odbierają cyfrową rewolucję i nowe technologie, która pomagają im w rozwoju twórczości i bezpośrednim kontakcie z konsumentami kultury.

To drugie takie badanie, w którym eksperci Cyfrowej Polski i platformy Patronite, przyjrzeli się nowym sposobom odbioru kultury w cyfrowej rzeczywistości i znaczeniu finansowania społecznościowego dla twórców. Badacze sprawdzili, jak od 2017 roku, kiedy to po raz pierwszy przeprowadzono taki pomiar, zmieniła się sytuacja artystów i trendy w relacjach między nimi a odbiorcami ich pracy twórczej.

 

– Postęp technologiczny totalnie odmienił oblicze kultury. Cyfryzacja doprowadziła do powstania zupełnie nowych metod twórczych, środków przekazu, kanałów rozpowszechniania sztuki, modeli jej odbioru, ale także sposobów finansowania i wynagradzania pracy twórczej ­– mówi Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski. Musimy być świadomi tych nowych realiów, z którymi muszą zmierzyć się wspólnie twórcy, konsumenci kultury oraz wszystkie osoby i podmioty skupione wokół jej kreacji i rozpowszechniania – dodaje.

 

E-mecenat i crowdfunding poprawiają sytuację twórców

Eksperci platformy Patronite i Cyfrowej Polski w wydanym raporcie z badania wskazują, że rewolucja cyfrowa sprawiła, że artyści mają dziś znacznie łatwiejszy dostęp do zaawansowanych narzędzi i technologii do tworzenia oraz dystrybucji swoich dzieł. Badacze zwracają również uwagę na znaczący przeskok w stronę treści cyfrowych i streamingowych w wielu dziedzinach kultury, a także wzrost twórczości niezależnej. Cyfrowy świat pozwala też artystom szybciej i łatwiej nawiązywać kontakt z konsumentami kultury, a nowe technologie umożliwiają im promocję swoich dzieł – oceniają eksperci. To też – ich zdaniem – wyjaśnia rosnący optymizm wśród ludzi kultury. W badaniu Patronite i Cyfrowej Polski co czwarty badany artysta ocenił sytuację ekonomiczną twórców jako dobrą lub bardzo dobrą. Co piąty twórca uważa z kolei, że sytuacja finansowa jego środowiska w Polsce jest zła lub bardzo zła – jednak w stosunku do sytuacji sprzed sześciu lat to współczynnik mniejszy aż o ponad 40 proc.

Warto również podkreślić, że badani negatywnie ocenili obecny system finansowania kultury i twórczości regulowany i nadzorowany przez państwo. W badaniu zdecydowana większość ankietowanych uznała, że fundusze przeznaczone na ten cel trafiają najczęściej do bardzo znanych autorów. W ich opinii, państwo jest również słabo zaangażowane we wspieranie kultury, a pozyskiwanie wsparcia ze środków państwowych na twórczość jest zbyt skomplikowane i wymaga spełnienia wielu formalności. Przyszłość w finansowaniu kultury upatrują za to w projektach crowdfundingowych i z e-mecenatem. Aż 90 proc. z badanych twórców uważa, że to dobre rozwiązanie i widać, że wyraźna większość z nich odeszła od sceptycznej postawy wobec tego modelu.

 

Jak dużo dostają twórcy w sieci?

Sami Polacy chętniej dziś niż wcześniej korzystają z crowdfundingu do wspierania swoich ulubionych autorów. Taką opinię wyraża niemal co 2 ankietowany (ponad dwukrotny wzrost względem 2017 roku).

 

„Autorów i Patronów łączą nie tylko więzy finansowe, ale i wspólnota celów, wartości, wspólnych dążeń. Patroni nie są biernymi odbiorcami – często Autorzy oferują im możliwość wpływania na kształt dzieł, dzielą się z nimi szczegółami procesu twórczego, konsultują z nimi przyszłość kanałów, blogów czy innych form twórczej ekspresji” – czytamy w komentarzu ekspertów Patronite i Cyfrowej Polski.

 

W badaniach sprawdzono także, ile średnio wydajemy na wsparcie twórców. Co drugi badany wskazał na kwotę w przedziale od 50 do 200 złotych rocznie. Jednak aż 12 proc. osób zadeklarowało wsparcie roczne w kwocie powyżej 500 zł. W opinii Michała Kanownika po to, aby wykorzystać drzemiący potencjał leżący w cyfrowej kultury, konieczne jest elastycznie reagowanie na zmiany w oczekiwaniach twórców i odbiorców.

 

– Niezbędny jest szeroko zakrojony, otwarty dialog. Tylko na drodze rozmowy i gotowości do poznania bolączek, nadziei i oczekiwań wszystkich jej uczestników będziemy w stanie redefiniować kulturę oraz role twórców i odbiorców w cyfrowej rzeczywistości – komentuje prezes Cyfrowej Polski.

 

W badaniu Patronite.pl przebadano reprezentacyjną grupę 100 artystów. Badanie przeprowadzono w sierpniu 2023 r.

 

IT RESELLER nr 354/2023 „W dobie AI edukacja zyska jeszcze więcej” – podkreśla w wywiadzie okładkowym Jordan Chrysafidis, General Manager, WW Education Device Sales, Microsoft