Wyścig ku dekarbonizacji wśród producentów samochodów trwa w najlepsze. Od czego jednak tak naprawdę zależy dekarbonizacja branży automotive?
Komisja Europejska przedstawiła nowe cele emisyjne. Zgodnie z pakietem Fit for 55, od 2035 roku będzie obowiązywać zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych. Wyścig ku dekarbonizacji wśród producentów samochodów trwa w najlepsze. Największy koncern motoryzacyjny na świecie, Volkswagen Group (VW) zapowiedział, że do 2035 roku całkowicie przestawi się na produkcję pojazdów elektrycznych. Z kolei BMW deklaruje, że w 2030 roku połowa produkowanych przez firmę aut będzie wyposażona w napęd elektryczny. W osiąganiu celów klimatycznych kluczową rolę ma pełnić cyfrowa technologia. – Drodze do zrównoważonego rozwoju musi towarzyszyć digitalizacja. Nie ma innej alternatywy – mówi Nicolas Peter, dyrektor finansowy BMW.
„Do tej pory firmy używały uśrednionych danych do obliczania śladu węglowego na poziomie produktu, ponieważ brakowało dokładnych informacji na temat emisji i spójnej metodologii. Aby pozostać częścią globalnych łańcuchów dostaw, firmy będą musiały precyzyjnie obliczać ślad węglowy swoich produktów.” – zaznaczył John Revess, dyrektor Net Zero Transformation w Światowej Radzie Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD).
„Aby osiągnąć nasze cele w zakresie dekarbonizacji, polegamy na wiarygodnych danych od naszych dostawców na temat śladu węglowego komponentów, z których budujemy pojazdy. Zdecydowaliśmy się dołączyć do inicjatywy SAP i współtworzyć cyfrowe narzędzia do śledzenia emisji dwutlenku węgla oraz bazy danych, ponieważ dostrzegamy zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania.” – podkreślił podczas SAP Sustainability Summit, Ralf Pfitzner, globalny szef działu zrównoważonego rozwoju w firmie Volkswagen.
Potrzeba ogromnych inwestycji w elektryfikację i cyfryzację
„Żadna firma ani kraj nie może stać się zeroemisyjna w izolacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o dostawy energii, transport czy infrastrukturę wszystkie podmioty muszą działać w sposób skoordynowany. Jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstw jest włączenie transformacji klimatycznej do ich strategii biznesowych i procesów decyzyjnych. Wymaga to przejrzystości danych oraz zwrócenia uwagi na ich jakość i użyteczność.” – podkresliła Hannah Routh, partner, Deloitte UK.
Zarządzanie śladem węglowym powinno stać się powszechną praktyką. SAP Product Footprint Management rejestruje ślad środowiskowy produktów w całym łańcuchu dostaw. Dzięki analizie danych finansowych, logistycznych i środowiskowych oraz możliwościom SAP S/4HANA klienci zyskują pełen wgląd w swoje emisje. Za sprawą wiarygodnych wskaźników śladu ekologicznego, zintegrowanych z procesami biznesowymi, mogą optymalizować swoje decyzje, wybierając na przykład dostawcę, który zaoferuje surowce o niższej całkowitej emisji gazów cieplarnianych.” – dodał Piotr Ferszka, członek zarządu, dyrektor sprzedaży ds. kluczowych klientów w SAP Polska.