Wyścig ku dekarbonizacji wśród producentów samochodów trwa w najlepsze. Od czego jednak tak naprawdę zależy dekarbonizacja branży automotive?

Komisja Europejska przedstawiła nowe cele emisyjne. Zgodnie z pakietem Fit for 55, od 2035 roku będzie obowiązywać zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych. Wyścig ku dekarbonizacji wśród producentów samochodów trwa w najlepsze. Największy koncern motoryzacyjny na świecie, Volkswagen Group (VW) zapowiedział, że do 2035 roku całkowicie przestawi się na produkcję pojazdów elektrycznych. Z kolei BMW deklaruje, że w 2030 roku połowa produkowanych przez firmę aut będzie wyposażona w napęd elektryczny. W osiąganiu celów klimatycznych kluczową rolę ma pełnić cyfrowa technologia. – Drodze do zrównoważonego rozwoju musi towarzyszyć digitalizacja. Nie ma innej alternatywy – mówi Nicolas Peter, dyrektor finansowy BMW.

 

Jak wynika z raportu „Dekarbonizacja transportu drogowego”, ponad 70 proc. badanych uważa dekarbonizację za priorytet lub jeden z trzech najważniejszych celów swojej firmy. Neutralność klimatyczna wymaga zarządzania śladem węglowym poszczególnych produktów w łańcuchu dostaw. Aby to osiągnąć, firmy potrzebują przejrzystych danych pozwalających na bieżąco monitorować własne emisje i minimalizować wpływ swojej działalności na klimat. Jak wskazują jednak wyniki globalnego badania przeprowadzonego przez SAP, zaledwie 21 proc. kierowników przedsiębiorstw jest zadowolonych z jakości swoich danych środowiskowych.

 

„Do tej pory firmy używały uśrednionych danych do obliczania śladu węglowego na poziomie produktu, ponieważ brakowało dokładnych informacji na temat emisji i spójnej metodologii. Aby pozostać częścią globalnych łańcuchów dostaw, firmy będą musiały precyzyjnie obliczać ślad węglowy swoich produktów.” –  zaznaczył John Revess, dyrektor Net Zero Transformation w Światowej Radzie Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD).

 

SAP jako członek WBCSD, wraz z innymi firmami powziął inicjatywę Value Chain Carbon Transparency Pathfinder mającą na celu rozwój modelu dekarbonizacji przemysłu poprzez przejrzystość danych. Pierwszym krokiem do osiągnięcia zerowej emisji do 2050 roku ma być mierzenie, rozliczanie i ujawnianie emisji dwutlenku węgla.

 

„Aby osiągnąć nasze cele w zakresie dekarbonizacji, polegamy na wiarygodnych danych od naszych dostawców na temat śladu węglowego komponentów, z których budujemy pojazdy. Zdecydowaliśmy się dołączyć do inicjatywy SAP i współtworzyć cyfrowe narzędzia do śledzenia emisji dwutlenku węgla oraz bazy danych, ponieważ dostrzegamy zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania.” – podkreślił podczas SAP Sustainability Summit, Ralf Pfitzner, globalny szef działu zrównoważonego rozwoju w firmie Volkswagen.

 

Potrzeba ogromnych inwestycji w elektryfikację i cyfryzację

Volkswagen Group zainwestuje 73 miliardy euro, aby pomóc w wyzwaniach związanych z dekarbonizacją. Powody, dla których firmy inwestują w kwestie środowiskowe, są różne – od regulacji branżowych (29 proc.) po uznanie społeczeństwa dla ich organizacji (27 proc.) po wzmocnienie reputacji firmy (26 proc.). Jak wynika z badań, niepewność co do tego, w jaki sposób włączyć zrównoważony rozwój do procesów biznesowych i systemów informatycznych, jest postrzegana jako największa przeszkoda we wdrażaniu planów działania. Pomimo tych wyzwań, Ralf Pfitzner optymistycznie ocenia cele firmy w zakresie dekarbonizacji.  Spodziewa się, że cyfryzacja odegra główną rolę w procesie zmian na rzecz klimatu. Priorytetem VW do 2050 roku jest osiągnięcie neutralności węglowej w całym cyklu życia samochodów.

 

Digitalizacja wspiera dekarbonizację
Chociaż prawie dwie trzecie światowej gospodarki jest objęte celami zerowymi, ich osiągnięcie będzie wymagało myślenia systemowego oraz wspólnych działań przedsiębiorstw.

 

„Żadna firma ani kraj nie może stać się zeroemisyjna w izolacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o dostawy energii, transport czy infrastrukturę wszystkie podmioty muszą działać w sposób skoordynowany. Jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorstw jest włączenie transformacji klimatycznej do ich strategii biznesowych i procesów decyzyjnych. Wymaga to przejrzystości danych oraz zwrócenia uwagi na ich jakość i użyteczność.” – podkresliła Hannah Routh, partner, Deloitte UK.

 

Potrzeba przejrzystości danych w łańcuchach dostaw wysuwa się na pierwszy plan. Poprzez swoją strategiczną inicjatywę Climate 21, SAP wprowadza rozwiązania, które pomagają klientom zmniejszyć emisję i zarządzać swoim śladem węglowym. Wśród nich jest SAP Product Footprint Management.

 

Zarządzanie śladem węglowym powinno stać się powszechną praktyką. SAP Product Footprint Management rejestruje ślad środowiskowy produktów w całym łańcuchu dostaw. Dzięki analizie danych finansowych, logistycznych i środowiskowych oraz możliwościom SAP S/4HANA klienci zyskują pełen wgląd w swoje emisje. Za sprawą wiarygodnych wskaźników śladu ekologicznego, zintegrowanych z procesami biznesowymi, mogą optymalizować swoje decyzje, wybierając na przykład dostawcę, który zaoferuje surowce o niższej całkowitej emisji gazów cieplarnianych.” – dodał Piotr Ferszka, członek zarządu, dyrektor sprzedaży ds. kluczowych klientów w SAP Polska.

 

 

HP opublikowało swój najnowszy, globalny raport „Threat Insights”, zawierający analizę rzeczywistych ataków i podatności w zakresie cyberbezpieczeństwa.