Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wyzwania i szanse przed branżą IT w 2025 roku

Wyzwania i szanse branży IT w 2025 roku – głos producentów sprzętu i oprogramowania

Branża IT dynamicznie ewoluuje, a rok 2025 niesie ze sobą zarówno ogromne możliwości, jak i poważne wyzwania. Producenci sprzętu komputerowego i oprogramowania stoją przed koniecznością adaptacji do szybko zmieniających się technologii, rosnącego zapotrzebowania na moc obliczeniową oraz wymagań w zakresie bezpieczeństwa i efektywności energetycznej. W rozmowie z IT Reseller liderzy rynku – Lenovo, HP, Intel, Schneider Electric, HPE, IFS, Samsung, Fujitsu, Huawei oraz Google Cloud Poland – przedstawiają swoje perspektywy na nadchodzące wyzwania i trendy, które zdefiniują kierunek rozwoju branży IT w 2025 roku.

Poniżej przedstawiamy wypowiedzi liderów i liderek najważniejszych firm w branży, w których odpowiadają na dwa zagadnienia: wyzwania i szanse w bieżącym roku.

Dynamiczny rozwój technologii, a zwłaszcza sztucznej inteligencji, stawia przed branżą IT nowe wyzwania i możliwości. Lenovo, jako globalny lider w produkcji komputerów osobistych, aktywnie angażuje się w rozwój i wdrażanie nowoczesnych narzędzi opartych na AI, a także kładzie nacisk na bezpieczeństwo. Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo Polska, podkreśla, że Lenovo już na etapie projektowania urządzeń oraz infrastruktury uwzględnia zaawansowane mechanizmy ochrony, co znajduje uznanie wśród instytucji publicznych oraz kluczowych graczy rynkowych na całym świecie. To właśnie bezpieczeństwo jest pierwszym wyzwaniem, na jakie zwraca uwagę szef Lenovo w Polsce

W 2025 roku branżę IT czekają wyzwania, wynikające z dynamicznego rozwoju technologii, a także wciąż rosnącego znaczenia AI. Uwaga rynku skupiona będzie wokół tematu cyberbezpieczeństwa, a także wzrostu kompetencji cyfrowych społeczeństwa. Chcemy, aby nasi użytkownicy w świadomy sposób wykorzystywali potencjał technologii – wyjaśnia Wojciech Zaskórski – Innowacje Lenovo są nie tylko pionierskie, ale również godne zaufania. Opracowujemy zabezpieczenia już na etapie projektowania, z uwzględnieniem całego łańcucha dostaw i pełnego cyklu życia produktu. Nasze sprzęty oraz rozwiązania zapewniają bezpieczeństwo w wielu aspektach, co potwierdzają liczne rozwiązania pozwalające zachować zgodność z wymogami regulacyjnymi NIS2, CRA i DORA. Zaufaniem obdarzyły nas m.in. instytucje publiczne oraz banki w Polsce i na świecie. Wdrażamy je u wymagających klientów, takich jak chociażby amerykańska NSA, czy inne instytucje rządu USA. Nawiązaliśmy również wieloletnią współpracę z SentinelOne, dołączyliśmy do inicjatywy Joind Cyber Defence Collaborative, wspierając misję CISA, a także jesteśmy jednym z sygnatariuszy unijnego Paktu AI.

Sztuczna inteligencja to drugi element złożonej układanki trendów i wyzwań, jaka pojawia się najczęściej wśród wypowiedzi liderów rynku. Nic dziwnego. Błyskawiczny rozwój tego zespołu technologii sprawia, że rynek IT w 2025 roku wygląda zupełnie inaczej niż np. w 2020 roku. Producenci, na każdym właściwie etapie, biorą pod uwagę zastosowania AI, co widać chociażby w projektach technologicznych i rynkowych współpracach.

Jako lider rynku będziemy globalnie kontynuować inwestycje w badania i rozwój AI – w tym celu Lenovo przeznaczy miliard dolarów na ten cel, które skupi się na dostarczaniu urządzeń oraz infrastruktury zoptymalizowanej pod tym kątem. Naszym priorytetem jest zagwarantowanie możliwości, które nie tylko na nowo definiują kreatywność oraz produktywność, ale także są wsparciem godnym zaufania, co udowodniliśmy m.in. podczas targów CES, prezentując najszersze portfolio innowacji wykorzystujących technologię AI – powiedział Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo Polska – Kluczowym elementem jest edukacja na wielu płaszczyznach, umożliwiająca wzrost kompetencji użytkowników biznesowych oraz indywidualnych zarówno w kontekście bezpieczeństwa, ale również wykorzystywania technologii – między innymi w edukacji. W tym celu nawiązaliśmy m.in. strategiczne partnerstwo z CampusAI, w ramach którego aktywnie uczestniczymy w wymianie doświadczeń i prezentacji najlepszych praktyk w zakresie AI podczas licznych wydarzeń.

Rok 2025 to prawdopodobnie będzie czas dynamicznych zmian w biznesie IT – co jest reperkusją dość turbulentnych zdarzeń politycznych. Czasy niepokoju to jednak również czasy nowych możliwości w biznesie oraz sprzedaży. Firmy, które skutecznie dostosują się do tych trendów, zyskają przewagę konkurencyjną i umocnią swoją pozycję na rynku.

Rok 2025 będzie dla nas czasem rozwoju, ponownych wzrostów oraz szansą na nowe doświadczenia w biznesie oraz sprzedaży. Globalne doświadczenie, z którego czerpiemy, wynika z naszych głównych ośrodków badawczych – W Stanach Zjednoczonych, w Niemczech i w Japonii. Pozwalają nam znacznie lepiej i szybciej odpowiadać na potrzeby rynku oraz zachować najwyższy poziom doświadczeń naszych klientów. Udowadniają to liczby – obecnie, globalnie Lenovo jest numerem 1 w kategorii PC. To również nie byłoby możliwe, gdyby nie doświadczenie naszych pracowników, którzy dbają o najlepszy CX klientów – nasz zespół w Polsce stale się rozwija i powiększa, co napawa mnie ogromną dumą. W tym roku skupiamy się na nowym projekcie, który wzmocni nasz model dotarcia do użytkowników w hiperpersonalizowany sposób. Jesteśmy vendorem, który oferuje najszersze portfolio produktów oraz dociera do wielu grup użytkowników, dlatego naszym priorytetem jest zadbanie o ich potrzeby oraz CX na najwyższym poziomie – wyjaśnia Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo – Chcemy skoncentrować się również na edukacji z zakresu nowych technologii poprzez integrację z naszymi klientami na żywo – w formie licznych warsztatów, które planujemy. Z pewnością takie rozwiązanie będzie powiewem świeżości na naszym rynku. Oczywiście wciąż planujemy rozwijać współpracę z naszymi partnerami, którzy są integralną częścią naszego biznesu. Obecnie jesteśmy liderem w wielu kategoriach produktowych z branży IT, zwiększając m.in. nasz share w kategorii smartfonów.

Szef polskiego oddziału dodaje także wątek strategii produkcyjnej firmy. Nie ma większych wątpliwości, że inwestycja w produkcję w Europie jest, wobec potencjalnych problemów z łańcuchem dostaw w Azji, mogła okazać się nadzwyczaj trafną.

Działając zgodnie z naszym hasłem „Made in Europe for Europe”, skracamy również łańcuch dostaw, przenosząc część naszej produkcji do Unii Europejskiej. Fabryka na Węgrzech jest przykładem nieustających działań w tym zakresie, jak i częścią naszej ambicji, by za kilka lat nowy sprzęt przeznaczony dla użytkowników z Europy był również tu produkowany – wyjaśnia Wojciech Zaskórski, General Manager Lenovo Polska

Jednym z liderów, który wyznacza trendy i dostosowuje swoje działania do nadchodzących zmian, jest HP Inc. W wypowiedzi Country Managing Directora HP Inc Poland, Andrzeja Sowińskiego poznajemy perspektywę firmy na kluczowe wyzwania oraz trendy, które będą kształtować branżę IT w nadchodzącym roku.

Z mojej perspektywy fundamentalnym wyzwaniem dla sektora IT w nadchodzącym roku będzie kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem infrastruktury technologicznej w całym cyklu życia urządzeń. Nasze analizy wskazują na istotną lukę kompetencyjną w tym obszarze – ok. 80% decydentów IT deklaruje niższy poziom wiedzy o zabezpieczeniach sprzętu i firmware’u w porównaniu do znajomości zabezpieczeń software’owych. Cyberataki ukierunkowane na sprzęt i oprogramowanie układowe są nie tylko trudniejsze do wykrycia, ale generują znacząco wyższe koszty naprawcze dla organizacji. Co więcej, podobny procent ekspertów branżowych przewiduje, że rozwój sztucznej inteligencji istotnie przyspieszy tempo powstawania nowych zagrożeń – powiedział Andrzej Sowiński, Country Managing Director HP Inc Poland – Dodatkowym wyzwaniem pozostaje efektywne zarządzanie osobistym bezpieczeństwem w modelu pracy hybrydowej. Statystyki pokazują, że co piąty pracownik zdalny doświadczył utraty służbowego urządzenia, a średni czas reakcji w takich przypadkach przekracza 25 godzin, co stwarza znaczące ryzyko dla bezpieczeństwa danych korporacyjnych. Finalnie, kwestia bezpieczeństwa punktów końcowych nie znajduje wystarczającego odzwierciedlenia w publicznej dokumentacji przetargowej, co w dobie regularnych, masowych zagrożeń jest kwestią podstawową.

Szef polskiego oddziału HP odwołuje się wprost do badań, które potwierdzają wzrost znaczenia AI w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Mnogość zastosowań AI w biznesie jest olbrzymia i, jak przedstaia to Andrzej Sowiński, znajdujemy się w momencie, w którym szybka, ale przemyślana adaptacja rozwiązań AI może wyznaczyć nowych liderów gospodarczych.

Wkraczamy w erę autonomicznej sztucznej inteligencji – twierdzi Andrzej Sowiński, HP Inc – Systemy zdolne do samodzielnego podejmowania decyzji, będą w coraz większym stopniu wspierać procesy biznesowe. Według prognoz Gartnera, do 2028 roku 15% codziennych decyzji biznesowych będzie podejmowanych przez te systemy. Z rozwojem AI wiąże się konieczność odpowiedzialnego zarządzania. Platformy nadzorujące sztuczną inteligencję staną się standardem, pozwalając firmom zwiększyć zaufanie klientów i zgodność z regulacjami. Badania pokazują, że organizacje korzystające z takich platform mogą osiągnąć o 30% wyższe oceny zaufania klientów. Technologie weryfikujące autentyczność danych będą standardem. Jest to kluczowe, biorąc pod uwagę, że cyberprzestępczość do 2025 roku może osiągnąć wartość 10,5 biliona dolarów rocznie.

Także energooszczędność będzie, zdaniem Andrzeja Sowińskiego, odgrywała znaczącą rolę wśród rynkowych trendów. Z tym trudno jest się nie zgodzić. Chociaż prawdopodobnym jest, iż nie będzie ona już grała pierwszych skrzypiec w narracji firm technologicznych, ustępując pod tym względem AI, pozostanie jednym z czołowych trendów technologicznych.

Równie istotnym trendem będzie rozwój energooszczędnego przetwarzania danych (Energy Efficient Computing). W obliczu rosnących kosztów energii i wyzwań klimatycznych, firmy będą musiały zoptymalizować swoją infrastrukturę IT, by zmniejszyć ślad węglowy. Jednocześnie dynamicznie rozwija się przetwarzanie hybrydowe (Hybrid Computing). Ta architektura umożliwia przetwarzanie wrażliwych danych lokalnie, przy jednoczesnym wykorzystaniu skalowalności chmury dla bardziej złożonych obliczeń – podkreśla Andrzej Sowiński, HP Inc.

Firmy, które będą wdrażać te rozwiązania, osiągną znaczącą przewagę konkurencyjną. HP jest doskonałym przykładem takiego hybrydowego podejścia – już dziś produkujemy zaawansowane technologicznie urządzenia, które efektywnie przetwarzają ogromne ilości danych zarówno lokalnie, jak i w chmurze. Nasze urządzenia projektujemy z myślą o minimalizacji zużycia energii oraz maksymalizacji wydajności i bezpieczeństwa, oferując realne korzyści dla użytkowników i jednocześnie pozostając przyjaznymi dla środowiska – podsumowuje Sowiński

Magdalena Dziewguć Country Director w Google Cloud Poland wskazuje, że personalizacja i integracja AI z aplikacjami biznesowymi stanie się priorytetem. Współpraca Google z polskim rządem oraz sektorem prywatnym ma na celu przyspieszenie cyfrowej transformacji oraz rozwój kompetencji technologicznych w Polsce:

Wszystko teraz koncentruje się wokół potencjału sztucznej inteligencji, to ona definiuje przyszłość branży IT. Tylko w ubiegłym roku byliśmy świadkami rozwoju modeli multimodalnych i agentów AI, oferujących szeroki wachlarz zastosowań, od generowania treści po usprawnione udostępnianie wiedzy, co zrewolucjonizowało wewnętrzne procesy w firmach z różnych branż. Jednak za tą rewolucją kryją się wyzwania, które będą wpływać na rzeczywistość branży IT w 2025 roku. Przede wszystkim, technologia sztucznej inteligencji będzie rozwijać się w błyskawicznym tempie, wymagając od firm szybkiego wdrażania innowacji, by utrzymać konkurencyjność. Do tego niezbędne będą elastyczność i szybkie działania, a nie wszystkie firmy wydają się być na to gotowe. Kolejnym wyzwaniem na horyzoncie jest zarządzanie kosztami w kontekście niestabilnej sytuacji polityczno-gospodarczej na świecie. Choć AI ma potencjał do optymalizacji i oszczędności, jej implementacja może wiązać się ze znaczącymi inwestycjami. Ale to nie wszystko – branża IT zmaga się także z ogromnym deficytem wykwalifikowanych specjalistów, co stawia przed nami konieczność inwestowania w edukację i rozwój talentów, by nie zwolnić tempa innowacji. Jestem przekonana, że generatywna sztuczna inteligencja to ogromna szansa dla firm. Każdego dnia wprowadzane są nowe, praktyczne zastosowania tej technologii. Firmy, które mądrze wykorzystają potencjał sztucznej inteligencji, by usprawnić swoją pracę, zyskają przewagę nad konkurencją, zwiększą produktywność, wydajność i zyski. AI to już nie tylko narzędzie, ale klucz do sukcesu w biznesie. W 2025 roku firmy, które nie będą bać się inwestować w nowe technologie i będą potrafiły szybko dostosować się do zmian, staną się liderami na rynku.

W Google Cloud Poland dostrzegamy kilka kluczowych trendów, które będą miały istotny wpływ na biznes i sprzedaż w 2025 roku. Przede wszystkim Integracja AI z aplikacjami i usługami nabierze kluczowego znaczenia – użytkownicy będą oczekiwać wsparcia bez potrzeby korzystania z oddzielnych interfejsów. Personalizacja stanie się priorytetem, a aplikacje będą uczyć się zachowań klientów, by lepiej spełniać ich potrzeby. Zamiast uniwersalnych asystentów AI rozwiniemy dedykowane rozwiązania dostosowane do konkretnych zastosowań, oferując firmom zaawansowane narzędzia. Rosnące wykorzystanie danych i AI napędza rozwój chmury, a my będziemy konsekwentnie dążyć do demokratyzacji technologii, udostępniając ją zarówno globalnym przedsiębiorstwom, jak i dynamicznie rozwijającym się firmom. Będziemy dalej inwestować w rozwiązania budujące wartość i synergię, a dzięki strategicznej współpracy z partnerami wspólnie przyspieszymy transformację cyfrową.

W tym kontekście warto podkreślić nasze zaangażowanie w rozwój technologii AI w Polsce, które stanowi kluczowy element naszej strategii. Podczas niedawnej wizyty Sundara Pichaia, prezesa Google, podpisaliśmy list intencyjny z Polskim Funduszem Rozwoju i Operatorem Chmury Krajowej, którego celem jest transformacja technologiczna w Polsce, z naciskiem na wykorzystanie sztucznej inteligencji w sektorach energetycznym, cyberbezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Aby zrealizować ambitne cele porozumienia, planujemy zainwestować miliardy złotych. Nasza współpraca wykracza poza dostarczanie technologii – obejmuje również budowę infrastruktury, która umożliwi szybkie wdrażanie rozwiązań AI. Jednym z elementów naszej strategii jest także projekt, który ma na celu przeszkolenie 1 miliona Polaków w zakresie sztucznej inteligencji. Działania te mają na celu rozwój polskiego ekosystemu technologicznego, a ich efektem ma być umocnienie Polski w roli lidera w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań AI. Wykorzystanie potencjału naszych inżynierów i naukowców stanowi ogromną szansę nie tylko dla gospodarki, ale także dla lokalnych firm, które zyskają dostęp do nowoczesnych technologii.

Maurits Tichelman, VP Sales & Marketing, General Manager EMEA Partner Sales w Intel Corporation wśród wyzwań wymienia przede wszystkim tematy takie jak adaptacja i wdrażanie sztucznej inteligencji (AI), uka kompetencyjna i brak wiedzy (np. w zakresie marketingu), ograniczenia infrastrukturalne (skupienie na małych modelach językowych działających na procesorach CPU) oraz problemy związane z bezpieczeństwem cz złożoność zgodności regulacyjnej i etyki AI.

Koniec wsparcia dla systemu Windows 10 (Windows 10 EOL) to kluczowe wydarzenie dla wszystkich firm. Przy planowaniu modernizacji komputerów przedsiębiorstwa powinny wykorzystać tę okazję, aby zabezpieczyć swoją przyszłość, adaptując komputery AIPC i zapewniając ich bezpieczeństwo. Budujemy bezpieczną platformę opartą na technologii Intel vPro, która w połączeniu z Intel AI Core Ultra stanowi doskonały wybór do bezpiecznego wykorzystania możliwości sztucznej inteligencji – twierdzi Maurits Tichelman, Intel.

W miarę jak branża IT ewoluuje i staje się coraz bardziej złożona, kluczowe jest wykorzystanie wiedzy i doświadczenia naszego ekosystemu partnerów. Posiadają oni cenne informacje na temat lokalnych rynków oraz zachowań klientów, co pozwala nam skuteczniej radzić sobie z wyzwaniami. Wykorzystując te spostrzeżenia, możemy z powodzeniem wdrażać nowoczesne technologie, takie jak sztuczna inteligencja, napędzając innowacje i dostarczając dopasowane rozwiązania spełniające unikalne potrzeby naszych klientów – dodaje VP Sales & Marketing, General Manager EMEA Partner Sales w Intel.

Maciej Kamiński z Samsung Electronics podkreśla niestabilność cyklu podaży i popytu na rynku pamięci masowych oraz rosnące wymagania związane z AI i Big Data. Dyski SSD klasy enterprise oraz pamięci HBM stają się kluczowymi elementami nowoczesnych centrów danych. Wzrost zapotrzebowania na technologie NVMe PCIe 5.0 oraz QLC NAND wskazuje na konieczność dalszych innowacji w zakresie wydajności i kosztów przechowywania danych:

Rok 2025 przyniesie branży IT wiele wyzwań, które otworzą nowe możliwości dla firm z sektora memory. W Samsung dostrzegamy kilka kluczowych aspektów, które będą miały decydujący wpływ na rozwój technologii i strategię biznesową. – wskazuje Maciej Kamiński, Dyrektor dywizji Memory w Samsung Electronics w Polsce i regionie CEEJednym z największych wyzwań będzie niestabilność cyklu podaży i popytu na rynku pamięci masowych. W poprzednich latach obserwowaliśmy zarówno niedobory komponentów, jak i nadprodukcję. Obecnie nasze analizy wskazują, że zbliżamy się do końca cyklu nadpodaży, co może oznaczać stabilizację cen i rosnące zapotrzebowanie na dyski SSD, zwłaszcza w segmencie enterprise.

Innym wyzwaniem jest postępujący rozwój sztucznej inteligencji i jej implementacja w przedsiębiorstwach. Rosnące wymagania obliczeniowe powodują gwałtowne zapotrzebowanie na wydajne pamięci półprzewodnikowe. Globalnie wiele serwerów AI bazuje na komponentach Samsung, umożliwiając wdrożenie nowoczesnych aplikacji w środowiskach firmowych.

Także w kontekście trendów nie sposób pominąć rosnącego znaczenia AI i Big Data w infrastrukturze IT. Wymagania w zakresie analizy ogromnych zbiorów danych i implementacji sztucznej inteligencji napędzają popyt na pojemne i szybkie pamięci NAND. W szczególności dyski SSD klasy enterprise oraz wydajne nośniki HBM staną się kluczowymi elementami nowoczesnych centrów danych i serwerów, umożliwiając firmom efektywniejsze przetwarzanie oraz analizowanie informacji – wyjaśnia Maciej Kamiński

Jednym z trendów nadchodzącego roku będzie również wzrost zapotrzebowania na pamięci NVMe PCIe 5.0. Spodziewamy się dynamicznego rozwoju sprzedaży płyt głównych opartych na tej technologii, co naturalnie przełoży się na większe zainteresowanie nowoczesnymi dyskami SSD. Samsung aktywnie reaguje na te zmiany, przygotowując premierę zaawansowanych rozwiązań NVMe PCIe 5.0.Pozwolą one budować firmom bardziej wydajne i przyszłościowe systemy serwerowe, a także wspierać rozwój sztucznej inteligencji.

Z kolei adopcja pamięci QLC NAND w centrach danych już teraz nabiera tempa, ponieważ oferują one wyższą gęstość przechowywania cyfrowych zasobów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Dostawcy usług chmurowych i operatorzy ośrodków przetwarzania danych coraz częściej wybierają ten typ pamięci. Jest to odpowiedź na rosnące potrzeby firm w zakresie przechowywania ogromnych ilości informacji, przy jednoczesnym utrzymaniu opłacalności inwestycji w infrastrukturę IT.

W 2025 roku przewiduje się także stabilizację cen SSD. Prognozy wskazują, że w pierwszym kwartale może nastąpić niewielki spadek cen o 5-10%1, co będzie wynikiem sezonowego popytu konsumenckiego oraz nadwyżki podaży. Jednak w kolejnych miesiącach spodziewane jest odbicie cenowe, wynikające ze wzrostu zapotrzebowania na rozwiązania dla przedsiębiorstw i centrów danych. W dłuższej perspektywie ceny SSD powinny się stabilizować, co stworzy bardziej przewidywalne warunki dla inwestycji w nowe technologie pamięci masowej.

Zwrot nazywający dane “ropą nafotową XXI wieku” jest może nieco wyświechtanym, ale nie czyni go to mniej prawdziwym. Znaczenie zasobów danych, ich składowania ale też dobrego panowania nad nimi, analizy i przetwarzania, jest nie do przecenienia. Zwraca na to szczególną uwagę Dariusz Kwieciński, Head of South Eastern Europe w Fujitsu European Platform Business.

Firma Fujitsu, z jej niesamowicie bogatym doświadczeniem w tym obszarze ma szerokie spojrzenie na rynek enterprise i, m.in. na podstawie tak zebranej wiedzy, Dariusz Kwieciński formułuje trzy kluczowe trendy związane z danymi, które można podsumować jako: rozwój Data AI, cyberbezpieczeństwo oraz optymalizację przetwarzania danych. Jego zdaniem, organizacje, które skutecznie wykorzystają AI do analizy i automatyzacji procesów, zyskają strategiczną przewagę rynkową. Kluczowe będzie także bezpieczeństwo danych – rosnąca liczba cyberataków wymusza na firmach inwestycje w zaawansowane rozwiązania zabezpieczające:

Organizacje, aby utrzymać i budować konkurencyjność muszą w pełni wykorzystywać potencjał danych. Posiadanie danych to jednak dopiero początek drogi, ponieważ liderami staną się te organizacje, które skutecznie je wykorzystają, zapewniając ich kompletność i poprawność – mimo ich często rozproszonej struktury. Zwróciłbym uwagę na trzy kluczowe trendy w IT oparte o dane.

Pierwszym z nich jest Data AI. W nadchodzących latach modele biznesowe będą coraz bardziej polegać na AI. Prognozy IDC wskazują, że do 2026 r. 75% organizacji G1000 wdroży rozwiązania oparte na wartości generowanej przez AI. W tym zakresie pomimo obiecujących perspektyw, wyzwania takie jak ROI, wiarygodność informacji czy ochrona poufnych danych pozostają istotnym obszarem do zagospodarowania. Polska dopiero rozpoczyna tę drogę – według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego z 2024 r. jedynie 6,6% polskich firm korzystało z AI. Musimy jako gospodarka przyśpieszyć w zakresie wykorzystywania technologii AI, ale robić to w sposób odpowiedzialny biznesowo.

Drugim istotnym trendem pozostanie Data Security. W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych bezpieczeństwo danych staje się priorytetem. Według różnych źródeł aż 75% polskich firm doświadczyło incydentów cyberbezpieczeństwa, a ataki ransomware generują straty od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych.

Data Processing jest ostatnim elementem, na który chciałbym zwrócić uwagę. Podstawą cyfrowej transformacji danych jest infrastruktura, która staje się coraz bardziej skomplikowana i podlega nieustannym zmianom. Firmy muszą łączyć rozwiązania on-premise z chmurą, zarządzać rozproszonymi lokalizacjami oraz sprostać rosnącym wymaganiom AI w zakresie mocy obliczeniowej, szybkości przetwarzania danych i efektywności energetycznej. Dodatkowo zwiększa się ilość przechowywanych i przetwarzanych informacji, a wraz z nią rosną koszty zużycia energii. Co więcej, tym dynamicznym środowisku CIO stoją przed wyzwaniem redukcji kosztów, spełniania norm z zakresu cyberbezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju. – wyjaśnia Dariusz Kwieciński, Fujitsu.

W obliczu powyższych trendów kluczowe będzie zatem stworzenie skalowalnej, bezpiecznej, efektywnej kosztowo i przyjaznej środowisku architektury IT, która spełni zarówno wymogi regulatorów, jak i wewnętrzne standardy organizacji. Rozwój technologii opartych na danych to nieunikniona przyszłość, a firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, zyskają strategiczną przewagę na rynku. W Polsce od roku realizujemy strategię oferowania naszym klientom rozwiązań „solutions in a box”. To holistyczne podejście do danych cyfrowych, które ma umożliwić organizacji szybkie wdrożenie technologii i zbudowanie organizacji kompetencji w danym obszarze. W niektórych przypadkach uruchomienie rozwiązania u klienta może trwać poniżej godziny, a wszystkie nasze produkty są oferowane ze wsparciem polskich inżynierów Fujitsu. Ekosystem składa się z rozwiązań w obszarach takich jak AI, cyberbezpieczeństwa danych, chmury prywatnej, przetwarzania dużych zbiorów danych czy infrastruktury dla rozwiązań klasy ERP, takich jak SAP.

Z kolei Małgorzata Kasperska ze Schneider Electric podkreśla rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową, co prowadzi do wyzwań związanych z efektywnością energetyczną centrów danych. Wskazuje przy tym, że konieczne staje się inwestowanie w bardziej ekologiczne źródła energii oraz optymalizację systemów chłodzenia, np. poprzez wykorzystanie liquid cooling i rozwiązań modularnych.

Szybki rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji oraz rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową znacząco wpływają na przyszłość branży centrów danych. Według prognoz PMR, do 2030 roku łączne zasoby DC w Polsce wzrosną z około 200 do 500 MW. Zatem wyzwania w 2025 roku są w dużej mierze kontynuacją tych z 2024, z równoczesnym naciskiem na zrównoważony rozwój i efektywność energetyczną.

Jedną z kluczowych kwestii w 2025 roku będzie znalezienie równowagi między rosnącym zapotrzebowaniem na moc obliczeniową a minimalizacją wpływu na środowisko. Centra danych będą odpowiadać za 2% globalnego zużycia energii elektrycznej w 2025 r., czyli około 536 terawatogodzin (TWh). Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i innych energochłonnych aplikacji oczekuje się, że liczba ta podwoi się w ciągu zaledwie pięciu lat do 1065 TWh. W tym kontekście, szczególnie w przypadku dużych projektów o mocy liczonej w megawatach, priorytetem staje się dostęp do niezawodnych i przystępnych kosztowo źródeł energii oraz odpowiedzialne gospodarowanie zasobami wodnymi, które odgrywają kluczową rolę w przypadku dużych inwestycji. Kolejne wyzwania mogą nieść kwestie geopolityczne, gdzie decyzje podejmowane na poziomie rządów i zarządów big techów mogą wpływać na rynek, w tym lokalizację i wielkość DC w trudny w tej chwili do przewidzenia sposób.

Europa, mimo że wciąż rozwija się wolniej niż Stany Zjednoczone czy Azja, jest atrakcyjnym rynkiem dla centrów danych. Jednocześnie Polska, dzięki swoim atutom, ma szansę stać się jednym z kluczowych graczy w regionie. Nasz kraj wyróżnia się dostępnością terenów inwestycyjnych, co stanowi wyzwanie w wielu krajach Europy, gdzie rynek jest już nasycony. Dodatkową przewagą Polski jest druga co do wielkości w Europie sieć ciepłownicza, która daje możliwości odzysku ciepła czy też wykwalifikowana kadra, będąca solidnym zapleczem dla rozwoju branży IT i centrów danych.

Wiceprezeska pionu Secure Power w Schneider Electric wskazuje też na kilka interesujących trendów, które kształtują obraz rynku centrów danych – szczególnie bliskiego francuskiej firmie.

Schneider Electric odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju rynku centrów danych w Polsce dostarczając innowacyjne rozwiązania, technologie i usługi. Wspieramy operatorów centrów danych w implementacji wydajnych systemów dystrybucji i zarządzania infrastrukturą o znaczeniu krytycznym, w tym zarządzania energią, podtrzymania zasilania, chłodzenia i klimatyzacji precyzyjnej, które pozwalają na obniżenie kosztów operacyjnych i zwiększenie efektywności energetycznej. Współpracujemy również z ośrodkami uniwersyteckimi.

Jednym z najważniejszych trendów w 2025 roku będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji. AI nie tylko zwiększa zapotrzebowanie na moc obliczeniową, ale także zmienia sposób projektowania, budowy i zarządzania centrami danych. Nowoczesne aplikacje AI wymagają nowego podejścia do dystrybucji zasilania, chłodzenia (np. liquid cooling), a nawet lokalizacji serwerów. W rezultacie, infrastruktura dla centrów danych, obsługujących AI, musi być projektowana od podstaw, z uwzględnieniem tych specyficznych wymagań. Szacuje się, że w ciągu pięciu lat udział takich centrów wzrośnie z obecnych 10% do 30%.

Już od dłuższego czasu, przy nowych projektach, obserwujemy odejście od tradycyjnej architektury 2N na rzecz „distributed redundancy”, gdzie poziom wykorzystania infrastruktury może sięgać 70–80%, przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa. Tutaj idealnie wpisują się rozwiązania modułowe: np. prefabrykowane centra danych, które zapewniają elastyczność rozbudowy i skracają czas wdrożenia nawet o 30%. To podejście ułatwia skalowanie zasobów w zależności od potrzeb, co jest kluczowe przy szybkim rozwoju AI i innych innowacyjnych rozwiązań. – wyjaśnia Małgorzata Kasperska

Według prognoz Uptime Institute, własne modele AI będą rozwijane przede wszystkim przez największe firmy i globalnych dostawców usług. Pozostali użytkownicy sięgną po istniejące, gotowe rozwiązania, ewentualnie je „dotrenowując” na potrzeby konkretnych zastosowań. W związku z tym dynamika rozwoju mniejszych, brzegowych węzłów AI (edge) będzie coraz wyższa – szczególnie tam, gdzie liczy się niskie opóźnienie i szybki dostęp do danych (np. Przemysł 4.0).

W 2025 roku czekają nas wyzwania związane z dostępem do taniej i czystej energii oraz rosnącym zapotrzebowaniem na moc obliczeniową i poszukiwaniem równowagi środowiskowej. Dodatkowo rozwój sztucznej inteligencji, automatyzacji i nowych technologii otworzy przed nami wiele nowych możliwości. Polska, dzięki swoim atutom, ma szansę odegrać istotną rolę w tej transformacji jeśli spełnimy kilka kluczowych warunków. Po pierwsze, potrzebujemy źródeł czystej i taniej energii. Po drugie, musimy stale inwestować w budowę i modernizację sieci przesyłowych. Po trzecie, nie możemy zapomnieć o dostępności terenów pod nowe inwestycje. Kluczem do sukcesu będzie również współpraca z globalnymi partnerami, takimi jak Schneider Electric oraz rozwijanie lokalnych kompetencji technologicznych.

Marek Głazowski Prezes IFS Polska & EE wskazuje natomiast na przemysłową sztuczną inteligencję (Industrial AI) jako fundament nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwami. Jego zdaniem, systemy ERP przekształcają się w inteligentne “układy nerwowe” dla organizmu jakim jest firma, automatyzując procesy i optymalizując łańcuchy dostaw. Kluczowe jest jednak zapewnienie wysokiej jakości danych oraz bezpieczeństwa informacji w obliczu rosnącej liczby cyberataków:

W 2025 roku branża IT stanie przed wyzwaniami, które zmienią dotychczasowe paradygmaty i sposoby prowadzenia biznesu. Przedsiębiorstwa będą zmuszone do redefinicji swoich strategii, a kluczowymi czynnikami determinującymi sukces staną się integracja sztucznej inteligencji, optymalizacja łańcucha dostaw oraz elastyczność modeli biznesowych. Jako challenger na rynku, nasza firma nie tylko podąża za trendami – my je kształtujemy. W centrum tej transformacji stoi Industrial AI, redefiniująca sposoby zarządzania operacjami, finansami i zasobami w przedsiębiorstwach – twierdzi Marek Głazowski, IFS.

Systemy ERP, dotychczas postrzegane jako narzędzia do agregacji i zarządzania danymi, muszą przekształcić się w inteligentne układy nerwowe przedsiębiorstw. Klienci oczekują, że AI będzie nie tylko analizować dane w czasie rzeczywistym, ale również sugerować decyzje, optymalizować procesy i przewidywać przyszłe scenariusze. Wśród naszych najnowszych rozwiązań jest IFS.ai – system, który łączy automatyzację, analizę danych i zaawansowane modele predykcyjne, co stanowi fundament nowoczesnego zarządzania. Jednak rozwój AI nie może odbywać się bez dbałości o jakość danych, na których operuje. Niskiej jakości informacje ograniczają potencjał tej technologii, dlatego firmy muszą inwestować w ich oczyszczanie i standaryzację. Równocześnie rosnąca liczba cyberataków powoduje, że ochrona danych staje się priorytetem.

Automatyzacja procesów to nie tylko konieczność, ale również odpowiedź na globalne zmiany demograficzne. Starzejące się społeczeństwo i zmniejszająca się liczba wykwalifikowanych pracowników sprawiają, że firmy muszą szukać nowych sposobów na utrzymanie produktywności. Rozwiązania oparte na AI pozwalają eliminować zbędną biurokrację, optymalizować łańcuch dostaw i umożliwiają dynamiczne zarządzanie zapasami, logistyka oraz prognozowanie potencjalnych zakłóceń. Współczesny biznes wymaga podejmowania decyzji w czasie rzeczywistym, co stanowi ogromną przewagę konkurencyjną – dodaje Prezes IFS Polska

Jednocześnie zmienia się model sprzedaży i podejście do klienta. Sztuczna inteligencja nie tylko wspiera procesy produkcyjne, ale także rewolucjonizuje sposoby interakcji z rynkiem. Firmy mogą nie tylko optymalizować strategie sprzedażowe, ale także przewidywać trendy rynkowe. Sprzedaż w modelu SaaS i subskrypcyjnych usług ERP jest przyszłością, dzięki czemu firmy mają dostęp do zawsze aktualnych rozwiązań bez konieczności długotrwałych wdrożeń.

Nie mówimy już tylko o automatyzacji – mówimy o budowie inteligentnych ekosystemów, w których maszyny i systemy ERP uczą się, przewidują i reagują na zmiany w czasie rzeczywistym. Industrial AI staje się standardem w przemyśle 5.0, zmieniając sposoby zarządzania zasobami i operacjami. To nie przyszłość – to teraźniejszość. Firmy, które w pełni wykorzystają potencjał Industrial AI, automatyzacji i zaawansowanej analityki, zdobędą przewagę na rynku. Nasza firma buduje przyszłość ERP, w której AI nie jest dodatkiem, lecz integralnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. Wspieramy biznesy w przejściu na wyższy poziom efektywności, sprawiając, że przyszłość zaczyna się już dziś – podsumowuje Marek Głazowski

Sztuczna inteligencja redefiniuje sposób, w jaki firmy podchodzą do technologii i zarządzania danymi. Kinga Piecuch Prezes Zarządu HPE Polska wysnuwa śmiałą wizję prognozując, że modele AI zastąpią firmowe aplikacje, a nawet całe systemy operacyjne. przewiduje, że AI zastąpi tradycyjne aplikacje i systemy operacyjne, dostosowując się do użytkowników w czasie rzeczywistym. Równocześnie, jak wskazuje Prezes HPE Polska, rośnie potrzeba większej przejrzystości modeli AI, zarówno pod względem sposobu działania, jak i zużycia zasobów

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe już od ponad dekady uwalniają nowe możliwości dla nauki i biznesu, choć ogromne, powszechne zainteresowanie tymi technologiami, spowodowane dostępnością generatywnej AI, to kwestia ostatnich trzech lat. W biznesie od lat korzystamy już z analityki predykcyjnej do planowania konserwacji sprzętu, z wizji komputerowej do kontroli jakości na liniach montażowych, z cyfrowych bliźniaków do symulowania zachowania fabryk czy miast. A co czeka nas w przyszłości dzięki upowszechnieniu sztucznej inteligencji?

Modele AI zastąpią firmowe aplikacje, a nawet całe systemy operacyjne. Dziś używamy portfolio aplikacji do wykonywania podstawowych zadań, takich jak przeszukiwanie baz danych, wysyłanie wiadomości czy tworzenie dokumentów. W przyszłości poprosimy AI o dostarczenie odpowiedzi lub wykonanie tych zadań, a ona dobierze odpowiedni model, na żywo napisze lub dostosuje odpowiednie aplikacje. Agent AI będzie również pamiętał wcześniejsze prośby i przewidywał przyszłe, dostosowując się do zachowań użytkowników i tworząc dla nich wysoce spersonalizowane systemy.

Mechanika tworzenia i działania modeli AI stanie się bardziej transparentna. Dziś nawet sami eksperci budujący wiodące modele AI często nie są w stanie wyjaśnić, skąd biorą się konkretne odpowiedzi. Ogromna skala danych wejściowych, specyfika treningu i wielka moc obliczeniowa potrzebna do stworzenia modelu łączą się, sprawiając, że modele AI są niewytłumaczalne. I choć w niektórych sytuacjach jest to akceptowalne, to w przypadku wdrożenia AI w firmie, zwłaszcza w wysoko regulowanym sektorze, transparentność i wyjaśnialność to podstawowy wymóg.

Modele AI będą również musiały stać się bardziej przejrzyste także w kwestii zasobów, które zużywają. Nie można mówić o przyszłości AI bez uwzględnienia monstrualnych zasobów energii, wody czy pieniędzy potrzebnych do wytrenowania modelu. Dostawcy modeli podstawowych będą musieli być bardziej przejrzyści w tych obszarach, umożliwiając organizacjom podejmowanie bardziej świadomych decyzji opartych na analizie kosztów i wpływu środowiskowego.

Co ciekawe, Kinga Piecuch twierdzi także, że to zrównoważony rozwój zdominuje, a przynajmniej będzie bardzo obecny w branżowej dyskusji na temat AI.

Każdy element w infrastrukturze IT i każdy komponent w centrum danych będzie musiał być zoptymalizowany pod kątem zrównoważonego rozwoju. Decydenci coraz częściej będą liczyć, czy wartość wyniku biznesowego przewyższa zużycie energii potrzebnej do jego osiągnięcia. Dlatego właśnie HPE oferuje swoim klientom rozwiązania z systemami bezpośrednio chłodzenia cieczą (DLC), które mogą zmniejszyć ślad węglowy centrów danych i koszty chłodzenia nawet o 90%.

AI odmieni nasze zachowanie. Podobnie jak dostosowaliśmy się do powszechnej dostępności komputerów, internetu i smartfonów, dziś musimy zaakceptować wszechobecność AI i nauczyć się, jak skutecznie z niej korzystać w pracy i w domu. Każdy powinien eksplorować możliwości tej technologii i zastanawiać się, jak wykorzystać ją do zwiększenia efektywności swoich standardowych zadań. AI nie jest odpowiedzią na wszystko, ale jeśli chcemy być dobrzy w pracy naukowej, rozwijaniu biznesu czy nawet w sztuce, będziemy musieli zdobyć biegłość w AI.

W obliczu dynamicznych zmian i postępującej cyfryzacji, branża IT jest bezprecedensowo, siłą napędową współczesnego świata. Przyszłość sektora, zarysowana na horyzoncie 2025 roku, przynosi zarówno fascynujące możliwości, takie jak rozwój sztucznej inteligencji i krok w stronę bardziej zielonej gospodarki. Z drugiej strony niesie za sobą poważne wyzwania w obszarze cyberbezpieczeństwa, jak chociażby tworzenie harmonijnych z prawem UE, przemyślanych regulacji. Co czeka branżę IT w 2025 roku – mówi nam Ryszard Hordyński, Dyrektor ds. Strategii i Komunikacji w Huawei Polska.

2025 rok będzie kluczowy w kontekście rozwoju elektromobilności, zarówno w Europie jak i w Polsce, choć w naszym kraju rynek ten rozwija się nieco wolniej niż u naszych zachodnich sąsiadów. Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, do 2025 roku udział aut elektrycznych w sprzedaży nowych pojazdów w Polsce może wynieść 14,5%, co w praktyce wynosić będzie ok. 100 000 pojazdów rocznie. Oszczędność na paliwie, rozbudowa infrastruktury punktów ładowania i stale rosnąca świadomość ekologiczne sprawiają, że w tym roku udział aut elektrycznych w sprzedaży nowych samochodów w samej Europie może sięgnąć nawet 30%, w porównaniu do 22% odnotowanych w 2023 roku.

Huawei od lat aktywnie wspiera rozwój i inwestuje w branżę elektromobilności. Dowodem na zaangażowanie firmy w ten sektor jest system Huawei DriveONE, który umożliwia samochodom elektrycznym osiągnięcie niezwykłej wydajności, bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja oraz rozwiązania chmurowe, system ten przyczynia się do skrócenia czasu ładowania, wydłużenia zasięgu pojazdów oraz zwiększenia komfortu akustycznego podczas jazdy – podkreśla Ryszard Hordyński.

W najbliższym czasie oczekuje się również dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii, a co z tym się bezpośrednio wiąże – sektora fotowoltaiki. Według prognoz, w 2025 roku farmy fotowoltaiczne będą odpowiadały za 29,6% światowej produkcji energii. Chociaż rozwój pozyskiwania energii ze słońca jest imponujący, konieczne jest także poszerzenie infrastruktury samego magazynowania energii. Możemy się zatem spodziewać, że w 2025 roku, priorytetem branży OZE będzie rozwijanie tego obszaru.

Magazynowanie energii jest obecnie jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi branża energetyczna. Pomimo popularności rozwiązań fotowoltaicznych, zarówno wśród przedsiębiorstw, jak i prosumentów, rynek magazynów energii wciąż jeszcze kiełkuje w Polsce. W roku 2025 ma szanse się to zmienić, ponieważ magazyny te przyczyniają się, nie tylko do stabilności sieci, ale i jej bezpieczeństwa, tym samym obniżając ceny użytkowania energii. Huawei oferuje szereg rozwiązań w tym obszarze, zapewniając użytkownikom niezawodne, stabilne i ekonomiczne systemy produkcji oraz urządzenia do magazynowania czystej energii – zaznacza Hordyński.

Kolejnym istotnym trendem w 2025 roku będzie zarządzanie danymi. Rosnące znaczenie danych w tworzeniu nowych urządzeń i systemów sprawia, że ich bezpieczeństwo staje się absolutnym priorytetem.

Dlatego też przy projektowaniu rozwiązań opartych na danych, niezwykle istotne jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury gwarantującej ich bezpieczeństwo. Huawei, jako jeden z głównych dostawców technologii przechowywania danych na świecie, oferuje systemy, które nie tylko zapewniają wystarczającą pojemność do gromadzenia danych, ale także najwyższy poziom bezpieczeństwa, dzięki rozwiązaniom, takim jak detekcja ransomware czy disaster recovery.

W najbliższym czasie możemy się także spodziewać kontynuacji zainteresowania sztuczną inteligencją. Fascynacja AI, która rozpoczęła się wraz z wprowadzeniem pierwszych modeli na rynek, trwa do dziś i napędza wykorzystanie tej technologii w coraz większym stopniu, w różnych obszarach naszego życia. Możemy spodziewać się, że firmy z branży IT będą intensywnie rozwijać i wdrażać rozwiązania oparte na AI w swoich działalnościach. Także w tym obszarze Huawei nie pozostaje w tyle. Firma posiada wiele rozwiązań wykorzystujących potencjał tej technologii, jak chociażby model Pangu Weather, prognozujący pogodę przy użyciu sztucznej inteligencji.

W najbliższym czasie możemy spodziewać się także licznych wyzwań, z którymi branża informatyczna będzie musiała sobie poradzić. Dynamicznie zachodząca cyfryzacja niesie ze sobą zarówno wiele korzyści, ale też zagrożeń. W związku z tym, zdecydowanie na znaczeniu zyskają kwestie związane cyberbezpieczeństwem. Pierwszym i zapewne największym z wyzwań jest kwestia regulacji prawnych. Zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa cybernetycznego nie jest już kwestią wyboru, a konieczności. Podmioty muszą spełniać pewne standardy, które wyznaczają właśnie odpowiednie regulacje i dyrektywy.

Wyzwań w obszarze cyberbezpieczeństwa jest bez liku. Z pewnością jednym z głównych pozostaje ochrona przed przestępczą działalnością, polegającą na wyłudzaniu i wykradaniu danych w celu osiągnięcia korzyści. Jasnym jest, że odpowiednie regulacje prawne są tu niezbędne, by określić wymagania, jakim muszą sprostać w kwestii bezpieczeństwa, różne podmioty, zarządzające naszymi danymi. Rola państwa jako regulatora, nie ulega tu wątpliwości. Dlatego ważne jest sprawne wdrożenie nieprzeregulowanych, zharmonizowanych z prawem unijnym przepisów, które będą zabezpieczać interesy różnych, prowadzących w Polsce działalność podmiotów. Tym bardziej cieszy mnie powołany niedawno przez polski rząd, Zespół do spraw Deregulacji, który będzie swego rodzaju łącznikiem między państwem, a biznesem. Jestem przekonany, że grono znakomitych, tworzących ten zespół ekspertów wesprze naszych legislatorów w tworzeniu mądrego i przemyślanego prawa oraz przyjaznego rodzimemu biznesowi otoczenia regulacyjnego – podkreśla Hordyński.

Branża IT stoi na progu istotnych zmian i wyzwań, które ukształtują jej przyszłość w nadchodzących latach. Z jednej strony, postęp technologiczny niesie ogromne możliwości dla innowacji i rozwoju. Z drugiej strony, branża musi stawić czoła licznym wyzwaniom, w tym dostosowania się do nowych regulacji prawnych czy niepewnej sytuacji międzynarodowej. Firmy takie jak obecna od 20 lat w Polsce Huawei, będą nie tylko zwiększać i stale podnosić konkurencyjność gospodarki, ale także będą miały istotny wpływ na kierunek, w którym podążać będą sektory IT, ICT i energetyki odnawialnej – dodaje Dyrektor z Huawei Polska.

Podsumowanie

Chociaż, co oczywiste, wszyscy liderzy i liderki rynku IT, z którymi rozmawialiśmy, mają własne priorytety, bez większego problemu możemy odnaleźć kilka wspólnych mianowników. Z zebranych przez nas wypowiedzi wyłania się zaskakująco spójny obraz, w którym pierwsze skrzypce grać będzie sztuczna inteligencja. AI można wręcz nazwać mega-trendem, z którego wynika znaczna część pozostałych.

Ten wniosek chyba nie powinien zaskakiwać – AI jest dziś najważniejszym trendem, który bez cienia wątpliwości, nakłada się na większość obszarów rynku IT. Czy to centra danych, komputery osobiste, zarządzanie siecią czy nawet zarządzanie zasobami przedsiębiorstw, AI jest tu wyraźnym trendem.

Drugim, często pojawiającym się kierunkiem rozwoju jest cyberbezpieczeństwo. Konieczność zabezpieczenia danych i systemów IT przed coraz bardziej zaawansowanymi atakami to fakt, zwłaszcza w naszej części Europy.

Zauważalnym trendem, na który wskazują eksperci i ekspertki, jest także zwiększony nacisk na efektywność energetyczną. To, poniekąd, także zasługa AI, która, wraz z rosnącą popularnością, buduje rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową, a to wymusza optymalizację zużycia energii i wdrażanie ekologicznych rozwiązań – zarówno w komputerach, jak i centrach danych.

Powyższy trend zresztą jest związany z kolejnym, a mianowicie wzrostem znaczenia infrastruktury IT – zwłaszcza centrów danych. Wzrost zapotrzebowania na moc obliczeniową, ale też rosnące obciążenie sieci, czy wreszcie olbrzymie, stale rosnące zasoby danych – to wszystko wymusza stałe inwestycje w infrastrukturę.

Przedstawione wyzwania i szanse wskazują, że branża IT stoi na progu nowej ery, w której sukces będzie zależał od zdolności firm do szybkiej adaptacji, inwestowania w innowacje oraz budowania zrównoważonego i bezpiecznego ekosystemu technologicznego.