Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wzrasta presja, a poziom gotowości maleje, najnowszy raport Cisco AI Readiness Index 2024 ujawnia luki w gotowości polskich firm na AI

Firma Cisco, światowy lider w dziedzinie sieci i bezpieczeństwa, ogłosiła wyniki badania Cisco AI Readiness Index 2024. Raport ujawnia mało optymistyczne wnioski dla Polski. Odnotowano znaczący spadek w poziomie gotowości polskich firm na adopcję sztucznej inteligencji – do 2% w porównaniu z rokiem poprzednim, gdzie odsetek ten wynosił 6%.  Biorąc pod uwagę szybki rozwój rynku i znaczący wpływ AI na operacje biznesowe,  braki w przygotowaniu są szczególnie alarmujące.

Indeks oparty jest na podwójnie anonimowej ankiecie przeprowadzonej w 30 krajach wśród 8 tys. doświadczonych liderów biznesu z organizacji zatrudniających 500 lub więcej pracowników. Ankietowani menedżerowie są odpowiedzialni za integrację i wdrożenie AI w swoich organizacjach. Indeks gotowości na AI był mierzony w sześciu obszarach: strategii, infrastrukturze, danych, zarządzaniu, zasobach ludzkich i kulturze organizacyjnej.

 

Potrzebna jest natychmiastowa reakcja

Sztuczna inteligencja stała się fundamentem strategii biznesowych, a firmy odczuwają coraz większą presję w zakresie jej wdrażania. W Polsce niemal wszystkie (99%) organizacje odnotowały wzrost zaangażowania w działania związane z AI w ciągu ostatniego roku, głównie z inicjatywy CEO i zespołu kierowniczego. Ponadto, firmy przeznaczają znaczne zasoby na AI, a ponad 53% z nich wskazuje, że między 10% a 30% ich budżetu IT to wydatki związane ze sztuczną inteligencją.

Pomimo znacznych inwestycji w strategicznych obszarach AI, takich jak cyberbezpieczeństwo, infrastruktura IT oraz analiza i zarządzanie danymi, wiele firm zauważa, że zwroty z tych inwestycji nie spełniają ich oczekiwań.

 

Kluczowe wnioski z badania:

  • Spadek gotowości do przyjęcia AI we wszystkich obszarach, ze szczególnym uwzględnieniem infrastruktury: Największy spadek dotyczy gotowości w obszarze infrastruktury, gdzie występują poważne luki w zakresie mocy obliczeniowej, wydajności sieci centrów danych oraz zabezpieczeń cybernetycznych. Zaledwie 9% organizacji posiada odpowiednie procesory GPU, które pozwalają sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom AI, a tylko 14% ma zdolności do ochrony danych w modelach AI poprzez szyfrowanie end-to-end, audyty bezpieczeństwa, ciągłe monitorowanie i błyskawiczną reakcję na zagrożenia.
  • Firmy inwestują w AI, jednak wyniki nie spełniają oczekiwań: W ciągu ostatniego roku sztuczna inteligencja stała się kluczowym obszarem inwestycji w trzech strategicznych obszarach – cyberbezpieczeństwie (40% firm wdrożyło AI na pełną lub zaawansowaną skalę), infrastrukturze IT (29%) oraz analizie danych (35%). Główne cele, które organizacje starają się osiągnąć, to poprawa efektywności systemów, procesów, operacji i rentowności, zdolność do innowacji oraz utrzymania konkurencyjności, a także zapewnienie lepszego doświadczenia dla klientów i partnerów.
  • Pomimo zwiększonych inwestycji, ponad 35% respondentów stwierdziło, że nie zauważyli żadnych korzyści lub że osiągnięte wyniki nie spełniły ich oczekiwań w zakresie wspomagania, wspierania lub automatyzowania obecnych procesów czy operacji.
  • Nieustanna presja by odnieść sukces: Wzrastają wewnętrzne oczekiwania w organizacjach na wdrożenia technologii AI. Prawie połowa (45%) firm zgłasza, że presję wywiera CEO i kadra kierownicza, a następnie rada nadzorcza (40%). W miarę upływu czasu firmy w regionie zwiększają wysiłki i inwestycje, aby przezwyciężyć bariery i przyjąć transformację napędzaną przez AI. Warto zauważyć, że 18% organizacji planuje przeznaczyć więcej niż połowę swojego budżetu IT na inwestycje w AI w ciągu najbliższych czterech do pięciu lat, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 2% firm, które obecnie przeznaczają podobny procent swojego budżetu IT na AI.

Firmy są świadomego tego, że muszą się lepiej przygotować na wdrożenie sztucznej inteligencji. W całej Polsce 51% firm uznało poprawę skalowalności, elastyczności i łatwości zarządzania swoją infrastrukturą IT za priorytet, co wskazuje na świadomość istniejących braków i chęć działania, aby je nadrobić.

 

Rozwijanie kompetencji niezbędnych w erze AI

Pomimo specyficznych wyzwań w każdym z obszarów, wspólnym problemem pozostaje brak wykwalifikowanych pracowników. Firmy wskazały to jako największe wyzwanie w obszarach infrastruktury, danych i zarządzania, co podkreśla kluczową potrzebę zatrudnienia profesjonalistów do realizacji inicjatyw związanych z AI.

„Wkrótce będą tylko dwa rodzaje firm: te, które oprą swoją działalność na sztucznej inteligencji i te, które przestaną być istotne. Sztuczna inteligencja zmusza nas do ponownego rozważenia zapotrzebowania na moc obliczeniową, efektywnej łączności wewnątrz i pomiędzy centrami danych, zarządzania danymi, bezpieczeństwa i innych kluczowych kwestii technologicznych” – powiedział Jeetu Patel, Chief Product Officer w Cisco. „Bez względu na to, na jakim etapie swojej drogi AI znajdują się organizacje, muszą przygotować istniejące centra danych i strategie chmurowe na zmieniające się wymagania oraz opracować plan wdrożenia AI z zachowaniem elastyczności i odporności, w miarę jak ich strategie będą ewoluować”.

 

Samsung Display Awards 2024: Święto lidera rynku display i jego partnerów – Samsung nagrodził swoje najlepsze firmy partnerskie!