Apple już nie z tak szybkim wzrostem
Od 2008 roku w styczniu każdego roku Apple publikuje łączną kwotę pieniędzy, jaką zarobili programiści App Store. Są to dane, które pozwalają analitykom i inwestorom Apple’a zorientować się, ile pieniędzy zarabia App Store. Tegoroczne informacje sugerują, że wzrost firmy ustabilizował się.
We wtorek przedstawiciel Apple’a oświadczył, że firma wypłaciła zewnętrznym programistom 320 miliardów dolarów, w porównaniu z 260 miliardami dolarów w zeszłym roku, co stanowi skok o 60 miliardów dolarów. Deweloperzy otrzymują od 70% do 85% wartości sprzedaży brutto, w zależności od tego, czy kwalifikują się do obniżonej stawki Apple. Gdyby wszyscy programiści zapłacili Apple 30% prowizji, Apple App Store zarobiłby ponad 85 miliardów dolarów w 2022 roku, jak twierdzi CNBC. Gdyby prowizje Apple’a wszystkie warte były 15%, szacunkowy dochód brutto App Store byłby niższy, czyli wyniósłby około 70 miliardów dolarów.
To taka sama wielkość sprzedaży, jaką Apple zasugerował w swoim punkcie danych w zeszłym roku, kiedy firma powiedziała, że zapłaciła programistom 60 miliardów dolarów w 2021 roku. Jest to przybliżone szacowanie, ponieważ nie wiadomo, ilu programistów płaci stawkę 15% w porównaniu z tą w wysokości 30%, a także dlatego, że statystyki udostępniane przez Apple’a są zaokrąglone. Próby ekstrapolacji wielkości biznesu App Store na podstawie zarobków programistów są niedokładne, ponieważ prowizja waha się od 15% do 30%, a zdecydowana większość programistów płaci niższą prowizję w ramach programu App Store Small Business Program, który daje niższe cięcie dla twórców aplikacji, którzy zarabiają poniżej 1 miliona dolarów rocznie.
Apple powiedział w swoim podsumowaniu, że rok 2022 był „rekordowym” rokiem dla App Store i ujawnił 900 milionów subskrypcji, w porównaniu z 745 milionami subskrypcji w 2021 roku. Statystyki Apple obejmują każdego, kto subskrybuje usługę za pośrednictwem sklepu Apple App Store, a nie tylko usługi własne, takie jak Apple TV+ i Muzyka. Wtorkowy punkt danych podkreśla, że wzrost App Store zwolnił w zeszłym roku, co jest ważne dla inwestorów, ponieważ App Store jest główną częścią działalności usługowej Apple i jest motorem zysków dla firmy.
Działalność usługowa Apple’a wzrosła w roku fiskalnym 2022 do 78,1 mld USD, co stanowi wzrost o 14%. Jest to jednak znaczące spowolnienie w porównaniu z 27% stopą wzrostu, którą odnotowano w roku fiskalnym 2021. Apple ma twardy orzech do zgryzienia jeśli chodzi o porównanie wykorzystania i sprzedaży aplikacji w latach 2021 i 2020, ponieważ ludzie kupowali więcej gier i oprogramowania podczas pandemii. Apple musi sobie poradzić również z niepewnością co do wyborów konsumentów na całym świecie, ponieważ stopy procentowe rosną, a ekonomiści obawiają się recesji.