Xiaomi bije rekordy – wyniki finansowe za rok 2024 zaskakują

Xiaomi zaprezentowało rekordowe wyniki finansowe za 2024 rok, przekraczając tym samym oczekiwania rynku. Przychody roczne wzrosły o 35% do 365,9 miliarda RMB, a zysk netto osiągnął 27,2 miliarda RMB, co oznacza wzrost aż o 41,3% rok do roku.
W samym czwartym kwartale 2024 r. Xiaomi odnotowało przychody na poziomie 109 miliardów RMB, co wskazuje na wzrost o 48,8% rok do roku. Skorygowany zysk netto wzrósł jeszcze bardziej, aż o 69,4%, osiągając 8,3 miliarda RMB. Kluczowy dla sukcesu był tutaj dynamiczny rozwój ekosystemu „Human x Car x Home”, obejmujący smartfony, samochody elektryczne i inteligentne urządzenia domowe.
Sprzedaż samych smartfonów wzrosła o 21,8%, generując przychody na poziomie 191,8 miliarda RMB. Wzrost ten był napędzany globalnym popytem – dostawy smartfonów Xiaomi wzrosły o 15,7% rok do roku, osiągając 168,5 miliona sztuk. Marka utrzymała tym samym trzecią pozycję w światowym rankingu producentów smartfonów przez 18 kolejnych kwartałów, a jej udział rynkowy w Chinach wzrósł do 15,8%.

Także segment pojazdów elektrycznych odniósł spektakularny sukces. W 2024 roku dostarczono niemal 137 tysięcy samochodów z serii Xiaomi SU7, co pozwoliło na wygenerowanie przychodów w wysokości 32,8 miliarda RMB. W samym IV kwartale dostarczono ponad 69 tysięcy aut, co zdecydowanie przekroczyło zakładane cele. Model Xiaomi SU7 Ultra, zaprezentowany w lutym 2025 roku, zebrał ponad 10 tysięcy zamówień w ciągu pierwszych trzech dni po premierze, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu pojazdami elektrycznymi marki.
Dynamikę wzrostu odnotowano również w segmencie AIoT i produktów lifestyle – przychody wzrosły tu o 30% do 104,1 miliarda RMB. Xiaomi po raz pierwszy przekroczyło barierę 100 miliardów RMB w tym obszarze, a marża brutto osiągnęła rekordowy poziom 20,3%. Sprzedaż klimatyzatorów, lodówek i pralek osiągnęła najwyższy wynik w historii firmy, a Xiaomi umocniło pozycję globalnego lidera w sprzedaży inteligentnych urządzeń domowych.

Inwestycje w badania i rozwój także stanowią fundament strategii Xiaomi. W 2024 roku firma przeznaczyła na ten cel 24,1 miliarda RMB, co oznacza wzrost o 25,9%. Zatrudnienie w dziale R&D wzrosło do 21 190 pracowników, a liczba patentów Xiaomi przekroczyła zawrotne 42 tysiące, w tym ponad tysiąc związanych tylko z technologiami pojazdów elektrycznych.
Jak widać, dzięki dynamicznemu wzrostowi w kluczowych segmentach, intensywnym inwestycjom w badania i rosnącej popularności produktów premium, Xiaomi wchodzi w 2025 rok jako jedna z najsilniejszych marek technologicznych na świecie.