Xiaomi buduje europejskie centrum R&D – pięciu byłych menedżerów BMW dołącza do zespołu

Chiński gigant technologiczny Xiaomi przyspiesza ekspansję w branży motoryzacyjnej. Firma pozyskała pięciu byłych menedżerów BMW, którzy zasilą nowo tworzone europejskie centrum badawczo-rozwojowe. Ambicje są ogromne: firma chce w 2025 roku sprzedać więcej elektryków niż Audi, Mercedes i Porsche razem wzięte.
Portal Carscoops poinformował, że Xiaomi znacząco wzmacnia swoje zaplecze inżynieryjne w Europie. Co najmniej pięciu byłych menedżerów BMW dołączyło do firmy, a ich doświadczenie ma pomóc w budowie pozycji chińskiej marki na wymagającym rynku samochodów elektrycznych.
Kluczową postacią w tej układance jest Rudolf Dittrich, były pracownik BMW z 15-letnim stażem, który objął stanowisko szefa europejskiego centrum R&D Xiaomi. Dittrich nie tylko zna niemiecką inżynierię od podszewki, ale ma też doświadczenie w motorsporcie – wcześniej pracował dla zespołów Formuły 1: Williamsa i Saubera. Do zespołu dołączył również Dusan Salac, który pracował zarówno w BMW, jak i w Rolls-Royce.
Chociaż Xiaomi nie podało jeszcze lokalizacji europejskiego centrum R&D, wszystko wskazuje na to, że firma intensywnie inwestuje w obecność na Starym Kontynencie – nie tylko jako producent smartfonów, ale także jako pełnoprawny gracz na rynku elektromobilności.
Ambitne cele sprzedażowe i nowa ofensywa modelowa
Xiaomi planuje w 2025 roku sprzedać w Chinach 35 tysięcy samochodów elektrycznych – co oznaczałoby przebicie rocznej sprzedaży takich marek jak Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz i Porsche (łącznie). To odważna deklaracja, szczególnie że jeszcze rok temu firma dopiero wprowadzała na rynek swój pierwszy model – elektrycznego sedana SU7.

Obecnie Xiaomi rozszerza ofertę o bardziej zaawansowaną wersję SU7 Ultra – superszybki wariant, który spotkał się z dużym zainteresowaniem klientów. Jednak prawdziwy przełom ma nadejść w 2025 roku wraz z premierą SUV-a YU7, który ma być bezpośrednim konkurentem Tesli Model Y.
SUV YU7 w liczbach:
- Długość: 4999 mm
- Szerokość: 1996 mm
- Wysokość: 1600 mm
- Rozstaw osi: 3000 mm
- Układ napędowy: dwa silniki elektryczne
- Bateria: litowo-żelazowo-fosforanowa (LFP)
- Moc szczytowa: 130 kW + 235 kW (łącznie 691 KM)
- Prędkość maksymalna: 240 km/h
Zatrudnienie kluczowych inżynierów z niemieckiego sektora motoryzacyjnego to strategiczny krok, który może znacząco zwiększyć wiarygodność Xiaomi w oczach europejskich konsumentów. Jak wskazują analitycy, doświadczenie z BMW czy Rolls-Royce’a może pomóc chińskiej marce w spełnieniu europejskich norm jakości i bezpieczeństwa, a także w dostosowaniu designu i technologii do wymagań lokalnych rynków.
Nie bez znaczenia jest też timing. Xiaomi intensyfikuje działania w momencie, gdy wielu europejskich producentów przechodzi restrukturyzację i ogranicza wydatki na nowe linie produktowe. W tej luce pojawia się miejsce dla dynamicznego gracza z doświadczeniem w elektronice konsumenckiej i dużym zapleczem kapitałowym.