Z badań wynika, że 70% inwestorów uznaje AI raczej za źródło profitu niż ryzyka

Emocje wokół AI nie opadają, chociaż stają się one skrajne. Wyniki badań Bain & Company pokazują, że 93% inwestorów spodziewa się wymiernych korzyści dla swoich spółek portfelowych dzięki wykorzystaniu AI w ciągu najbliższych trzech lat. Tymczasem aż 70% uważa, że Gen AI oferuje więcej szans niż ryzyk dla ich portfeli inwestycyjnych. 

W praktyce widać jednak, że mimo optymizmu inwestorów nie zawsze jest tak kolorowo. Badanie Bain & Company pokazuje, że pierwsze przypadki zastosowania generatywnej AI w spółkach portfelowych często nie spełniały oczekiwań – wyniki czterokrotnie częściej rozczarowywały, niż zaskakiwały pozytywnie.

„Inwestorzy private equity widzą duży potencjał sztucznej inteligencji w budowaniu wartości ich portfeli. Poza rozwojem infrastruktury technologicznej priorytetyzują uważną selekcję jej zastosowań oraz sprawne zarządzanie zmianą, aby wdrożone rozwiązania oparte na AI przynosiły wymierne rezultaty. Jednak rzeczywistość pokazuje, że wciąż wiele firm nie jest gotowych na sztuczną inteligencję, co zmusza inwestorów do wywierania presji na szybszy rozwój w tym obszarze. To moment, w którym spółki muszą podjąć konkretne działania, aby odpowiedzieć na wyzwania związane ze sztuczną inteligencją i rosnące oczekiwania inwestorów w tym zakresie” – jak podkreśla cytowany w materiale partner w Bain & Company, Paweł Szreder.

Miażdżąca część inwestorów (95%) spodziewa się istotnej roli ryzyk i szans związanych z AI w ramach choćby części swoich transakcji w najbliższych trzech latach. Zapytani o to, które kwestie związane z AI są najważniejsze podczas analizy due dilligence, wskazywali w pierwszej kolejności dostęp do niezbędnej infrastruktury technologicznej i danych oraz przemyślaną, odważną strategię wykorzystania AI.

„Spółki portfelowe mają przed sobą jeszcze dużo pracy, aby zidentyfikować, jak AI może najlepiej wesprzeć ich działalność. Firmy, które nie wykorzystają pełni potencjału tej technologii i nie opracują konkretnego planu jej wdrożenia, mogą zostać w tyle za konkurencją” – zakończył partner w Bain & Company.