Za nami V edycja konferencji EDUMIXER, pod hasłem: „Transformacja cyfrowa. Wyzwanie dla edukacji, rynku pracy i przedsiębiorców.”

Pierwsze trzy dni grudnia upłynęły pod hasłem: „Transformacja cyfrowa. Wyzwanie dla edukacji, rynku pracy i przedsiębiorców”.  Podczas V Forum Współpracy Edukacji z Biznesem EDUMIXER zostały omówione zagadnienia związane z potrzebami kompetencyjnymi na dynamicznie zmieniającym się rynku IT oraz telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa. Swoją wiedzą podzielili się specjaliści, reprezentanci firm oraz uczelni i placówek edukacyjnych.

 

Konferencja EDUMIXER to rozmowa o rzeczach najważniejszych: kompetencjach przyszłości, o tym jak przemysł informatyczny będzie rozwijał się w Polsce, jak to będzie wpływać na konkurencyjność naszej gospodarki oraz jaki udział będzie miała Polska w reindustrializacji Europy oraz przywróceniu konkurencyjności europejskiej gospodarki – rozpoczął pierwszego dnia wydarzenia Andrzej Dulka, Prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

 

Udana transformacja cyfrowa może zdecydować o przewadze konkurencyjnej Polski we współczesnym świecie, ale kluczem do tej zmiany są ludzie, ich kompetencje cyfrowe i nastawienie do zmiany. Chcemy wzmocnić potencjał tkwiący w Polakach i polskich przedsiębiorstwach. Oprócz infrastruktury wymaganej w transformacji cyfrowej, jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest podnoszenie kompetencji cyfrowych obywateli. Dzięki temu będziemy mogli być wytwórcami coraz bardziej zaawansowanych usług i narzędzi, a z drugiej strony ich aktywnymi i świadomymi użytkownikami. Celem przedstawionej przez Komisję Europejską polityki „Droga ku cyfrowej dekadzie 2030” jest, aby 80 proc. osób w wieku 16-74 lat posiadało co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe – przekazał Janusz Cieszyński, Sekretarz Stanu w KPRM ds. cyfryzacji, w liście otwierającym konferencję.

 

Głównym celem Forum Współpracy Edukacji i Biznesu  jest dialog pomiędzy biznesem a instytucjami naukowo-dydaktycznymi, aby jak najlepiej dopasować przyszłe programy i praktyki do potrzeb współczesnego rynku pracy. Współpraca w obu tych sektorach jest niezbędna do dalszego rozwoju uczelni oraz wzmacniania konkurencyjności polskich przedsiębiorców poprzez możliwości zatrudniania dobrze wyspecjalizowanych kadr.

 

Konferencja, od początku organizowana przez PTI oraz PIIT, jest flagowym elementem spotkania środowisk, które są reprezentowane w Radach Sektorowych, czyli biznesu, edukacji, placówek zainteresowanych edukacją teleinformatyczną i administracji publicznej. Wspólny dialog jest niezbędny, abyśmy przygotowali programy szkolenia formalnego i pozaformalnego w sposób spójny i odpowiadający potrzebom rynku pracy. Obecnie mamy problem z inicjatywami i różnymi przedsięwzięciami edukacyjnymi, które mają podnosić poziom kompetencji w obszarze technologii cyfrowych. Spotkanie w takim gronie może pomóc podzielić nam poszczególne elementy na konkretne segmenty działań edukacyjnych – powiedział Wiesław Paluszyński, Prezes PTI, Przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo.

 

Jak wskazują eksperci, obecnie czas przydatności kompetencji to od 2 do 5 lat. Dlatego programy kształcenia i szkolenia pracownicze muszą być aktualizowane na bieżąco, aby nadążać za tempem zmian na rynku pracy. Jest to szczególnie ważne z perspektywy ostatnich miesięcy, które zarówno w Polsce, jak i na świecie były bardzo ciężkie nie tylko dla gospodarki, ale także wielu aspektów naszego życia.

 

Od ponad półtora roku towarzyszy nam pandemia i wszystko wskazuje na to, że szybko nas nie opuści. Niemniej jednak znacząco wpłynęła ona na rozwój cyfryzacji oraz wzrost zapotrzebowania na usługi informatyczne i telekomunikacyjne. Zmiany, które w związku z tym nastąpiły, utrwaliły się już w codziennym funkcjonowaniu. To wyraźnie pokazuje, że dla gospodarki i przedsiębiorstw kluczowe znaczenie ma łączność i cyfryzacja, czyli zdalny dostęp do zasobów czy też obsługi procesów. Tym samym oznacza to, że stan rynku teleinformatycznego wpływa na kondycję całej gospodarki. Informatycy stale pozostają w czołówce poszukiwanych specjalistów – powiedziała Beata Ostrowska Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Przewodnicząca Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka.

 

Postępująca cyfryzacja to nieodłączny element prawidłowego funkcjonowania kraju – nie tylko w sytuacjach kryzysowych, ale przede wszystkim w normalnych warunkach, które taki rozwój ułatwiają. Obecne tendencje będą się utrzymywać, dlatego standardy wypracowane teraz będą nam towarzyszyć w przyszłości. Powszechny dostęp do sieci to pierwszy krok do eliminowania zjawiska wykluczenia cyfrowego, dlatego jest tak ważny w całym procesie usprawniania współpracy pomiędzy edukacją a biznesem
w ramach kształtowania kompetencji w branży ICT.

 

Prezes UKE dr inż. Jacek Oko podczas otwarcia drugiego dnia EDUMIXER zapowiedział inicjatywę, która ma na celu szybsze likwidowanie „białych plam”, polegającą na wymianie doświadczeń między UKE a operatorami i wypracowaniu modelu inwestowania w infrastrukturę w ramach tzw. umów inwestycyjnych zawartych w prawie telekomunikacyjnym.

 

Obecnie mierzymy się z brakiem specjalistów z branży ICT. Eksperci szacują, że w Polsce brakuje nawet kilkaset tysięcy specjalistów, co będzie powodowało w przyszłości cały szereg konsekwencji dla funkcjonowania rynku. Według raportu DESI mamy obecnie 3,4 proc. specjalistów ICT w populacji pracujących. Jak wiemy, duża część z nich pracuje na rzecz klientów międzynarodowych, a więc nie przyczynia się realnie do rozwoju polskiej gospodarki. Kraje, które są wiodące w tym obszarze mają udział specjalistów ICT na poziomie 7-8 procent.

 

Podczas konferencji omówiono główne wnioski płynące z raportu o potrzebach kompetencyjnych, który został przygotowany przez Sektorową Radę ds. Kompetencji Informatyka oraz Sektorową Radę ds. Kompetencji Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo w kontekście skutków pandemii, a także trendy i wymagania, które będą kreować najbliższą przyszłość sektora ICT.

 

Trzeci dzień EDUMIXERA poświęcony był warsztatom merytorycznym   dla sektora Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo. Dwa, główne tematy, wokół których przeprowadzono rozmowy, to: „Sektorowa Rama Kwalifikacji – rekomendacje w obszarze aktualizacji Ramy Kwalifikacji dla sektora Telekomunikacji” oraz „Zmiany w Ustawie o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa.

 

EDUMIXER, jak co roku, został skierowany do reprezentantów firm z sektorów IT oraz telekomunikacji cyberbezpieczeństwa, a także przedstawicieli uczelni, szkół zawodowych i branżowych oraz reprezentantów edukacji nieformalnej, uczniów i studentów, studenckich biur karier, kół naukowych i innych ekspertów i praktyków rynkowych, aby pomóc w wypracowaniu wzajemnego modelu współpracy tych sektorów oraz wskazać  kluczowe potrzeby w branży ICT.

 

 

Black Friday przyniósł średnie obniżki na poziomie 3,6%, wynika z najnowszego badania Deloitte, a blisko 60% sklepów internetowych w Polsce nie zmieniło w tym czasie wogóle cen!