Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Zaledwie 10% firm z segmentu MŚP w CEE nie stosuje AI oraz ML

Według pierwszej edycji raportu AI Chamber „Rola AI w MŚP” 9 na 10 małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w regionie CEE stosuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe (ML), przy czym prawie co czwarta firma w znacznym stopniu.

Jak wynika z badania blisko 2/3 przedsiębiorstw z Polski, Czech, Estonii, Rumunii jest przekonanych o korzystnym wpływie AI i ML. Najczęściej wskazywane obszary, w których AI/ML mają korzystny wpływ, to: IT, marketing/tworzenie kreacji, obsługa klienta, administracja, sprzedaż, logistyka, produkcja oraz kontrola jakości.

„9 na 10 przedsiębiorstw stosuje sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe (ML). Przy czym prawie co czwarta firma – w znacznym stopniu. […] Firmy o zasięgu lokalnym lub regionalnym częściej deklarują brak wykorzystania AI i ML niż te o większym zasięgu, podobnie jak mniejsze przedsiębiorstwa, które rzadziej korzystają z tych technologii” – czytamy w raporcie.

„Ponad 50% przedstawicieli MŚP, które korzystają z AI/ML, przewiduje znaczące zmiany w swojej branży z powodu wykorzystania tych technologii. Wpływ AI/ML ma obejmować głównie wprowadzenie nowych produktów opartych na AI/ML, poprawę obsługi klienta dzięki chatbotom, zautomatyzowanie procesów oraz redukcję błędów” – czytamy dalej.

W raporcie podkreślono, że niemal 60% respondentów, którzy wykorzystują AI/ML, zaczęło korzystać z tych technologii w ciągu ostatnich dwóch lat.

MŚP najczęściej stawiają na wdrożenia in-housowe, przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych (38%). Niecała ⅓ firm (27%) decyduje się na wdrożenie nowych technologii przez firmy zewnętrzne, które przekażą gotowe rozwiązanie lub też będą je utrzymywać (24%). Z konsultingu zewnętrznych ekspertów korzysta 26% badanych.

Z kolei blisko 63% respondentów postrzega sztuczną inteligencję (AI) oraz uczenie maszynowe jako wsparcie. 15% jako konkurencję, a 4% traktuje AI jak wroga – według danych zebranych w raporcie.

„Większość osób, które korzystają z tych technologii, pozytywnie ocenia ich wpływ, choć istnieje spora grupa, która jest neutralna w swoim stosunku. Pozytywne opinie dominują w Polsce i Rumunii, ponadto firmy, które intensywnie korzystają z AI/ML, również wykazują pozytywne podejście do tej technologii” – napisano w raporcie.