Zapewniamy optymalny koszt energii elektrycznej, czyli jak firma Huawei przygotowuje się do kolejnej aukcji OZE, ogłoszonej przez Urząd Regulacji Energetyki, dotyczącej realizacji projektów fotowoltaicznych w Polsce?
Jak firma Huawei przygotowuje się do kolejnej aukcji OZE (odnawialnych źródeł energii), ogłoszonej przez Urząd Regulacji Energetyki, dotyczącej realizacji projektów fotowoltaicznych w Polsce? Z Maciejem Bąkałą, ENEU Inverter Business Development Managerem w firmie Huawei rozmawia Mieczysław T. Starkowski.
Mieczysław T. Starkowski (MTS): Jak firma Huawei przygotowuje się do kolejnej aukcji OZE (odnawialnych źródeł energii), ogłoszonej przez Urząd Regulacji Energetyki, dotyczącej realizacji projektów fotowoltaicznych w Polsce?
Maciej Bąkała (MB): – Jako dział Digital Power Huawei odpowiadamy za dostarczanie rozwiązań Smart PV, czyli kluczowych komponentów do budowy elektrowni fotowoltaicznych – falowników. Jako producent falowników nie uczestniczymy w aukcjach OZE, ale czynnie wspieramy naszych partnerów biznesowych, którzy przystępują do aukcji ogłaszanych przez URE.
„Nasze przygotowania do aukcji polegają głównie na nieustannym doskonaleniu naszych produktów oraz aktywnym wspieraniu naszych partnerów biznesowych poprzez budowanie kompetencji produktowych. Falowniki są najważniejszym komponentem każdej farmy fotowoltaicznej. Dążymy do tego, żeby między innymi deweloperzy farm fotowoltaicznych na każdym etapie otrzymywali profesjonalne wsparcie od Huawei, dynamicznie rozwijając swój biznes.” – podkreśla Maciej Bąkała, ENEU Inverter Business Development Manager w firmie Huawei.
MTS: – W jaki sposób pomagacie partnerom?
MB: – Chcąc wyeliminować wszelkie nieścisłości, dokładnie analizujemy problematyczne kwestie związane z projektami fotowoltaicznymi z poprzednich aukcji. Dzięki temu możemy mieć pewność sprawnej realizacji procesu budowy farm fotowoltaicznych. Ponadto, podobnie jak nasi partnerzy biznesowi tacy jak Polenergia, Wento czy R.POWER czekamy na wyniki aukcji, żeby móc przystąpić do dalszych prac związanych z realizacją.
MTS: – Generalnie, na czym polega system aukcyjny jako narzędzie wsparcia rynku OZE?
MB: – System aukcyjny to jeden z systemów wsparcia rozwoju odnawialnych źródeł energii. Realizowany jest w wielu krajach na całym świecie, również w Polsce. Podstawą wprowadzenia systemu aukcyjnego w Polsce była dyrektywa unijna, która zobowiązała państwa członkowskie do udziału we wsparciu odnawialnych źródeł energii, wyznaczając tym samym trzy podstawowe cele, które powinna osiągnąć cała Wspólnota.
„Chodzi o osiągnięcie 20-procentowej redukcji emisji CO2, 20-proc. oszczędności energii oraz 20 proc. energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Żeby móc zrealizować te cele, Polska uchwaliła ustawę o odnawialnych źródłach energii. Ustawa o OZE z 2015 roku wyłączyła przepisy właściwe OZE do odrębnej ustawy, która wdrożyła bardziej konkurencyjny system aukcyjny. W tym systemie uczestniczą właśnie nasi partnerzy biznesowi, którym osobiście chciałbym życzyć sukcesów i wielu wygranych aukcji, zarówno z koszyka do 1 MW, jak również z koszyka o mocy powyżej 1 MW.” – zaznacza Maciej Bąkała, ENEU Inverter Business Development Manager w firmie Huawei.
MTS: – Firma Huawei przekonuje, że jest w pełni przygotowana do zbliżających się aukcji. Jaka jest Wasza oferta techniczna? Mówicie przede wszystkim o falownikach w pełnej dostępności.
MB: – Doświadczenia zdobyte zarówno na polskim, jak i na innych wymagających rynkach potwierdzają, że jakościowe produkty, a także kompetencje są naszą przewagą na konkurencyjnym rynku PV. Warto podkreślić fakt, że mamy duże wsparcie jednego z największych ośrodków badawczo-rozwojowych na świecie, dzięki czemu możemy zastosować rozwiązania Huawei niemal w każdej konfiguracji projektu farmy fotowoltaicznej. Przykładem może być jedna z najbardziej innowacyjnych farm fotowoltaicznych w Polsce, zlokalizowana w Sokołowie Małopolskim, która została oddana do użytku kilka miesięcy temu. Falowniki Huawei wykorzystane w tym projekcie podnoszą średnie uzyski energetyczne poprzez wiele charakterystycznych funkcji, takich jak Multi MPPT, wsparcie dla modułów dwustronnych czy chłodzenie naturalne. Odnośnie oferty technicznej, jesteśmy w stanie przygotować dedykowane rozwiązania dla farm fotowoltaicznych o mocy 1 MW.
„Ponadto jesteśmy w stanie zaprojektować dowolną moc elektrowni PV poprzez łączenie z sobą niewielkich powtarzalnych bloków, gwarantując elastyczność projektowania, krótki czas realizacji i niski koszt utrzymania. Modularność, o której mowa, jest cechą, która zacznie dominować w analizie ekonomicznej elektrowni fotowoltaicznych. Już dziś mniejsze falowniki łańcuchowe są bardziej popularne od jednostek centralnych. Modularne systemy fotowoltaiczne gwarantują mniejszą ekspozycję na ryzyko związane z usterkami, ułatwiają i przyspieszają procedury serwisowe, pozwalają na komfortową rozbudowę systemu i gwarantują pełną zastępowalność rozwiązań w przyszłości.” – podkreśla Maciej Bąkała, ENEU Inverter Business Development Manager w firmie Huawei.
MTS: – Szczycicie się świetnymi recenzjami falowników od inwestorów i uznaniem generalnych wykonawców realizujących projekty. Na czym polega Wasza przewaga nad konkurentami?
MB: – Przewag konkurencyjnych jest wiele, jednak największymi są nasze kompetencje, bezawaryjny produkt i doskonała współpraca zarówno z Photomate (Value Added Partnerem), jak również z deweloperami czy generalnymi wykonawcami. Warto podkreślić, że świetne recenzje falowników Huawei wystawiają nasi Klienci, którzy darzą dużym zaufaniem nasz niezawodny produkt i ludzi, którzy pracują na rzecz nieustannego doskonalenia tych rozwiązań.
„Liczne badania, testy, symulacje powodują, że jesteśmy w stanie wypracować optymalne rozwiązanie dla każdego inwestora. To sprawia, że możemy być dumni nie tylko z niezawodnego produktu, ale również z dostarczania konkretnych rozwiązań podnoszących rentowność inwestycji. Jako największy dostawca falowników PV kształtujemy globalne trendy rynkowe.” – zaznacza Maciej Bąkała, ENEU Inverter Business Development Manager w firmie Huawei.
MTS: – Jaki jest Wasz udział w rynku? Jakie macie doświadczenie we wdrożeniach na polskim rynku? Jaki jest wkład Huawei w rozwój fotowoltaiki w naszym kraju?
MB: – Rynek fotowoltaiki w Polsce nie jest badany przez specjalizujące się w tym jednostki analityczne, jak ma to miejsce na przykład w Niemczech. W związku z tym nie ma wiarygodnych danych stwierdzających udział rynkowy falowników – zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. Według naszych szacunków Huawei jest liderem rozwiązań dla fotowoltaiki przemysłowej na polskim rynku. W przypadku rozwiązań dla firm oraz domów według naszych wewnętrznych analiz jesteśmy w czołówce, z dynamicznym tempem wzrostu.
MTS: – Jakimi kompetencjami mogą się pochwalić pracownicy Huawei w Polsce?
MB: – Przede wszystkim jest to wieloletnie doświadczenie mające swoje podstawy zarówno w wiedzy teoretycznej, jak i praktycznej w zakresie funkcjonowania sieci elektroenergetycznych i źródeł asynchronicznych, jakimi są falowniki fotowoltaiczne. Dzięki doskonałej współpracy i umiejętności rozwiązywania problemów, oferujemy swoim partnerom biznesowym bezpośrednie wsparcie wykwalifikowanych inżynierów w zakresie analiz ekonomicznych, opracowania rozwiązań technicznych czy prowadzenia szkoleń technicznych. Dzięki temu jesteśmy w stanie wesprzeć naszych klientów, oferując im optymalny koszt energii elektrycznej LCOE (Levelized Cost of Electricity), który jest miarą opłacalności źródła energii.
MTS: – Jakim wsparciem technicznym oraz posprzedażowym służycie partnerom oraz klientom końcowym?
MB: – Certyfikowanym partnerem serwisowym Huawei jest wspomniana już firma Potomate, która jest regionalnym dystrybutorem Huawei w zakresie fotowoltaiki i magazynów energii. Wsparcie techniczne Photomate zarówno w kwestiach projektowych, przyłączeniowych, jak i współpracy z operatorami systemów dystrybucyjnych jest nieocenione. Ponadto posiadamy własny dział wsparcia technicznego i serwisowego, który koordynuje prace Technical Assistance Center zlokalizowanego w Rumunii. Nasi partnerzy biznesowi w celu uzyskania wsparcia technicznego mogą skorzystać zarówno z call center 24/7, jak również z pomocy uzyskiwanej drogą mailową.