„Zaufanie w epoce rozwoju wirtualnej gospodarki” – Użytkownicy coraz mądrzej podchodzą do ochrony swoich danych.
Dane stały się nowym dobrem wymiennym. Użytkownicy coraz mądrzej podchodzą do świata tworzonego przez sieć i tego, gdzie udostępniane są ich dane. Jednocześnie kryminaliści napędzają wzrost cyberprzestępczości, złośliwie starając się wykorzystać te dane i zarobić na ich sprzedaży na czarnym rynku. Aplikacje są bramą, za którą kryją się kluczowe informacje, więc pilnowanie danych użytkownika stało się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Zmienia się podejście do cyberbezpieczeństwa, a stawką jest reputacja firmy. Dlatego wiele osób musi sobie zadać pytanie: czy klienci ufają, że chronisz ich dane oraz czy w przyszłości nadal tak będzie?
Dane są nowym cennym zasobem
Pojedyncze włamanie hakerów może uderzyć w reputację firmy i spowodować poważny spadek jej wpływów. W ostatnim czasie ataki na dużą skalę dotknęły różnej wielkości firmy zajmujące się handlem, bankowością, produkcją, mediami oraz działające w wielu innych branżach. Firmy nie mogą dłużej polegać na tradycyjnej infrastrukturze IT, ponieważ technologia idzie naprzód, a hakerzy obnażają słabości systemu za pomocą wyszukanych technik, takich jak malware czy szyfrowanie. Firmy muszą przemyśleć swoje strategie bezpieczeństwa i planować w dłuższej perspektywie, by klienci pozostali im wierni.
Choć innowacyjne technologie, takie jak internet rzeczy (IoT), rozwijają się niezwykle szybko, wycieki danych z niewłaściwie chronionych urządzeń czy sieci mogą szybko podważyć zaufanie klientów, a jego odzyskanie może być bardzo kosztowne. Niedawno ośrodek Opinium przeprowadził badania na grupie sześciu tysięcy użytkowników z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. Z raportu wynika, że dwie na pięć osób w Wielkiej Brytanii nie kupiłoby inteligentnej technologii do swoich domów ze względu na obawy przed hakerami. W ramach ankiety przebadano Brytyjczyków, którzy wyrazili obawę przed aplikacjami zbierającymi dane na ich temat oraz platformami, które są obecnie atakowane przez hakerów. Prawie połowa z nich najbardziej obawia się zbierania danych przez największe portale społecznościowe. Jednocześnie 58 proc. wierzy, że hakerzy będą wykorzystywać aplikacje, by uzyskać informacje na temat użytkowników.
Podejście do cyberbezpieczeństwa zmienia się bardzo szybko. Badanie Opinium wykazało również, że 74 proc. Brytyjczyków sprawdza swoje zabezpieczenia podczas pobierania aplikacji, 88 proc. weryfikuje bezpieczeństwo aplikacji bankowych. 90 proc. robi to przy aplikacjach do robienia zakupów, zwłaszcza gdy istnieje ryzyko wykorzystania numeru karty kredytowej do kradzieży. Klienci stają się coraz bardziej uważni i ostrożni w kwestii ochrony danych i informacji na swój temat. Będą wyraźniej żądać dowodów na to, że dana usługa jest bezpieczna i godna zaufania. Jest całkiem prawdopodobne, że w najbliższej przyszłości konsumenci będą rozróżniać firmy w zależności od tego, jak potrafią one chronić dane i czy posiadają odpowiednie zabezpieczenia. Badanie Opinium pokazało, że ponad cztery piąte (82 proc.) dorosłych Niemców twierdzi, że obawia się kradzieży przez hakerów informacji na temat swoich finansów, a 51 proc. boi się zhakowania paszportu. Dla porównania ponad cztery piąte (83 proc.) dorosłych Francuzów wskazało, że niepokoi ich możliwość kradzieży informacji na temat finansów, a połowa (52 proc.) boi się kradzieży numeru ubezpieczenia.
Reputacja firmy przetrwa i będzie się miała dobrze tylko wtedy, gdy zrozumie się zachowania konsumentów i wprowadzi się odpowiednią architekturę bezpieczeństwa, która sprosta stawianym wymaganiom i ochroni wrażliwe informacje. Zrozumienie zagrożeń związanych z uzyskiwaniem dostępu, przechowywaniem, analizowaniem, ochroną i należytym usuwaniem danych klientów jest niezbędne, by pokazać, jak ważne jest dla nas bezpieczeństwo. Firmy muszą sprawnie adaptować się do zmieniających się trendów, wspierać nowe aplikacje, gromadzić rosnącą społeczność mobilną oraz zwiększać wydajność. Jak pokazują badania, opóźnienia w działaniu sieci albo nawet niewielkie naruszenie zasad ochrony danych mogą powodować u klientów stres i niezadowolenie. Konsumenci będą zdawać sobie sprawę z wartości swoich danych i jako odpowiedzialni cyberobywatele będą bardziej uważni przy wybieraniu usług.
Coraz sprytniejsi
W przyszłości ochrona danych i tożsamości będą głównymi czynnikami przy kupowaniu towarów w sieci, wybieraniu inwestycji bankowych, a nawet przekazywania władzom oficjalnych dokumentów. Cyfrowa gospodarka w coraz większym stopniu opiera się na usługach w aplikacjach, a firmy myślące przyszłościowo wprowadzają zintegrowane ekosystemy odpowiedzialne za bezpieczeństwa. Wszystko po to, by uniknąć cyberataków i oszustw. Brak odpowiedniej architektury bezpieczeństwa oraz należytej ochrony danych klientów będą miały opłakane skutki dla reputacji marki.
A teraz zadaj sobie inne pytanie, związane z trendami w gospodarce cyfrowej: czy moja firma posiada odpowiednie rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa aplikacji, które sprawią, że klienci cały czas będą zadowoleni? Pamiętaj, sposób, w jaki firma radzi sobie z danymi będzie dla klientów jednym z aspektów branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Właśnie teraz jest czas na zabezpieczenie poczucia zaufania.
Ireneusz Wiśniewski, Dyrektor Zarządzający w F5 Networks