Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Zielone światło dla cyfryzacji branży transportowej – rozwiązania bazujące na technologii GPS, które dostarczają informacje w czasie rzeczywistym, pomogą w planowaniu tras oraz w minimalizacji kosztów.

Jak podaje Eurostat, w 2017 roku Polska miała największy udział w drogowym transporcie towarów w UE. Jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Mimo to, niewiele polskich przedsiębiorstw wdraża nowe technologie. Jak wynika z badań TomTom Telematics, zaledwie 13% polskich firm z sektora TSL (transport, spedycja, logistyka) wykorzystuje systemy wspierające zarządzanie flotą. Eksperci SAS zwracają uwagę na fakt, że rozwiązania te są zasilane danymi, do których przetwarzania wykorzystuje się analitykę. Zdobyta wiedza pozwala nie tylko zoptymalizować pracę kierowców i zwiększyć poziom bezpieczeństwa, ale również zaoszczędzić czas potrzebny na diagnostykę i naprawy.

 

Jak wynika z danych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, po Europie jeździ średnio ok. 200 tys. ciężarówek z Polski. Dla branży transportowej cyfryzacja jest jak zielone światło na drodze do międzynarodowego sukcesu. Systemy analityczne czy rozwiązania bazujące na technologii GPS, które dostarczają informacje w czasie rzeczywistym, przyczyniają się do optymalizacji planowania tras przejazdów. Minimalizacja bezpośrednich kosztów, zdalna diagnostyka, wspomaganie procesów kadrowych, skrócenie czasu realizacji zleceń, zwiększenie bezpieczeństwa oraz sprawne zarządzanie flotą to przykłady korzyści wynikających z wykorzystania technologii w pojazdach ciężarowych.

 

Diagnostyka dwunastokołowca

Systemy analityczne przetwarzające miliony danych pochodzących z czujników zamontowanych w pojazdach są wykorzystywane przez przewoźników do optymalizacji napraw i diagnostyki. Analitykę w branży motoryzacyjnej z powodzeniem wykorzystuje firma Volvo, która od 2013 roku instaluje w silnikach swoich ciężarówek urządzenia telematyczne umożliwiające dokonywanie zdalnej diagnostyki pojazdów. Dzięki temu firma może monitorować w czasie rzeczywistym ewentualne kody błędu związane z pracą silnika, skrzyni biegów czy emisją spalin. Poza możliwością wykrycia usterki, systemy analityczne SAS wykorzystywane przez Volvo dostarczają informacji odnośnie lokalizacji, temperatury powietrza, prędkości pojazdu czy obrotów silnika. Skala oszczędności jest znacząca, gdyż rozwiązania te pozwalają zredukować czas potrzebny na diagnostykę średnio o 70% i na naprawy o ok. 25%.

 

Analityka zwiększa bezpieczeństwo na drogach

O ile wypadki z udziałem ciężarówek nie są tak częste, jak kolizje pojazdów osobowych, to ich skutki są często tragiczne, gdyż waga pojazdu uniemożliwia wyhamowanie, nawet gdy kierowca zareaguje prawidłowo. Jak wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Polska znajduje się w czołówce krajów Unii Europejskiej, w których najczęściej dochodzi do wypadków drogowych, dlatego wiedza o potrzebie przeprowadzenia w nich napraw prewencyjnych odgrywa niezwykle ważną rolę.

 

Wyzwaniem dla branży transportowej jest także zjawisko przekraczania norm regulujących czas spędzony za kierownicą. Komisja Europejska podaje, że na 100 kontrolowanych ciężarówek średnio w co siódmej kierowca pracuje zbyt długo. Z problem walczą władze Unii Europejskiej. Od połowy czerwca 2019 r. we wszystkich nowych pojazdach ciężarowych, autobusach i autokarach na terenie UE będą instalowane inteligentne tachografy IV generacji. Zostaną one wyposażone w system lokalizacyjny, który będzie co trzy godziny rejestrował i zapisywał punkt początkowy i końcowy trasy oraz każdy postój od momentu rozpoczęcia jazdy. Analiza danych z tachografów pozwoli dokładnie skontrolować czas pracy kierowców i podnieść poziom bezpieczeństwa.