Zmierzch tabletów, rynek się nadal kurczy – dane z Q2 2019 potwierdzają coraz większy spadek zainteresowania tymi urządzeniami.

Nowe dane z IDC pokazują, że rynek tabletów nadal się kurczy. Globalne dostawy w drugim kwartale tego roku spadły do 32,2 miliona sztuk, co oznacza iż skurczyły się o 5%. Dzieje się to pomimo nowych urządzeń wchodzących na rynek. Czyżby tablety po prostu się użytkownikom znudziły?

 

Apple na rynku tabletów nadal radzi sobie zaskakująco dobrze, zyskując 6,1% w porównaniu do analogicznego okresu z ubiegłego roku, osiągając tym samym udział w rynku na poziomie 38,1%. To w sumie 12,3 miliona iPadów. Chociaż Apple jest największym graczem na rynku tabletów, to liderem wzrostu jest Amazon. Firma Jeffa Bezosa, która bardziej znana jest z czytników ebooków Kindle, tworzy także, niezbyt popularne w naszym kraju tablety Fire. Duży wzrost (46,3%) względem Q2 2018 Amazon zawdzięcza świetnym wynikom sprzedaży podczas Prime Day.

 

Samsung globalny wicelider rynku tabletów i zdołał zwiększyć swój udział o 0,3%, chociaż stało się tak wyłącznie dlatego, że rynek kurczył się w szybszym tempie niż dostawy tabletów Samsunga.

 

 

Wygląda więc na to, że tablety wykonały swoją historyczną rolę „zabijając” netbooki, a potem same zaczęły wymierać. Przyczyn tego można upatrywać prawdopodobnie w popularności smartfonów, ale też ich stale rosnących ekranach. Widać to po samych tabletach. Popularne na samym początku rynkowego boomu na tablety modele 8-calowe, zaczęły stopniowo znikać, a „tabletowym mainstreamem” stała się przekątna 10 cali. Tablety musiały rosnąć, aby odróżnić się od coraz większych smartfonów. Te ostatnie mogą zrobić właściwie to samo co tablet, ale zawsze mamy je przy sobie, co zniechęca do sięgania po większe urządzenie.

 

Póki co jednakże, wciąż mówimy o dość dużych liczbach, a producenci od czasu do czasu wypuszczają kolejne modele. Największy spadek zauważyć można jednak w grupie producentów „pozostałych” – głównie mniejszych, chińskich firm, które w drugim kwartale 2019 roku dostarczyły aż o 25,9% tabletów mniej niż w drugim kwartale 2018 roku.