Zyski Alibaby nie spełniły oczekiwań, nie pomogła nawet działalność chmurowa

Fińska firma Alibaba nie spełniła oczekiwań co do przychodów i zysków netto w minionym kwartale 2024 r., ponieważ nadal zmaga się z przeciwnościami w swojej podstawowej działalności e-commerce w obliczu rosnącej konkurencji i ostrożnego chińskiego konsumenta. Oto, jak Alibaba wypadła w kwartale czerwcowym 

Przychody osiagnęły pułap 243,24 mld juanów chińskich (34,01 mld USD) w porównaniu z oczekiwanymi przez LSEG 249,05 mld juanów. Dochód netto był równy 24,27 mld juanów w porównaniu z oczekiwanymi 26,91 mld juanów. Akcje spółki wzrosły o około 2% w porannym handlu.

Alibaba stara się ożywić wzrost po burzliwym 2023 roku, kiedy przeprowadziła największą w historii reorganizację struktury korporacyjnej. Następnie miały miejsce głośne zmiany w kierownictwie, a Eddie Wu przejął stery jako dyrektor generalny we wrześniu.

Od czasu przejęcia sterów Wu starał się przywrócić stabilność podstawowej działalności e-commerce Alibaby w Chinach. Obecnie znajduje się w fazie przejściowej, w której firma planuje skupić się bardziej na sprzedawcach zewnętrznych sprzedających za pośrednictwem swoich platform — Taobao i Tmall — w Chinach, jednocześnie zmniejszając zależność od swojej działalności sprzedaży bezpośredniej.

Wu powiedział wcześniej, że firma zamierza wprowadzić nowe funkcje monetyzacji dla swoich platform e-commerce, które powinny przywrócić wzrost biznesowi Taobao i Tmall w drugiej połowie 2025 r. W kwartale czerwcowym sprzedaż grupy Taobao i Tmall, która reprezentuje chiński biznes e-commerce Alibaby, spadła o 1% rok do roku do 113,37 miliarda juanów.

Jednakże inwestorzy uważnie obserwują dział chmury obliczeniowej Alibaby, który jest postrzegany jako przyszły czynnik wzrostu firmy. Firma poinformowała, że ​​kwartalne przychody z grupy chmurowej osiągnęły 26,5 miliarda juanów, co oznacza wzrost o 6% rok do roku, co jest najszybszym tempem wzrostu od kwartału czerwcowego 2022 r.

Alibaba chętnie podkreśla, że ​​nawet gdy ogólne przychody pozostają słabe, kupujący korzystają z jej witryn. Tymczasem zagraniczne internetowe biznesy zakupowe Alibaby, takie jak Lazada i Aliexpress, nadal są jasnym punktem, a sprzedaż w międzynarodowym dziale e-commerce wzrosła o 32% rok do roku.