Podsumowanie wyników Gigantów Technologicznych w trzecim kwartale bieżącego roku.

Przedostatni kwartał zakończył się wraz z końcem września, a to oznacza, że przez cały październik i początek listopada, kluczowe firmy w branży podawały wyniki, które udało im się uzyskać. To swoisty przegląd kondycji branży, sytuacji, w której znaleźliśmy się w końcówce 2021 roku oraz wpływie kolejnych miesięcy kryzysu chipowego.

 

Przyglądamy się wynikom, które udało się najważniejszym firmom w branży uzyskać w ciągu, zwykle trudniejszego, kwartału letniego – od lipca do września. Kolejność, którą przyjąłem, jest neutralna – alfabetyczna.

 

Alphabet (Google). Alphabet osiągnął rekordowe zyski. Przyczyną jest coraz większa globalna aktywność w sieci na fali pracy i nauki zdalnej. W trzecim kwartale 2021 roku przychody Google z reklam wzrosły rok do roku o 41% do 53,1 miliarda dolarów. Całkowita sprzedaż Alphabet wzrosła do 65,1 miliarda dolarów, powyżej średniej szacowanej przez analityków wynoszącej około 63,3 miliarda dolarów. Zysk kwartalny wyniósł 18,936 mld USD, czyli 27,99 USD na akcję, przewyższając oczekiwania wynoszące 24,08 USD na akcję i oznaczając trzeci kwartał rekordowego zysku.

 

Amazon. Już po kursie akcji firmy, która w trzecim kwartale doczekała się pierwszej w swojej historii zmiany CEO, można było domyślić się, że gigant e-commerce nie wypełnił oczekiwań analityków.  Przychody firmy wyniosły 110,81 mld USD, co jest oczywiście kwotą imponującą… przynajmniej tak długo jak nie zestawimy jej z 111,6 mld USD oczekiwanymi przez analityków na Wall Street. Zysk na akcję był znacznie poniżej oczekiwań (6,12 USD vs 8,92 USD). Rok temu, w trzecim kwartale 2020 roku, wzrost sprzedaży rok do roku (względem 2019) wynosił 37%, jednak w tym roku (w odniesieniu do Q3 2020) już tylko 15%. Ten spadek dynamiki wzrostu jest prawdopodobnie związany z powrotem klientów do sklepów stacjonarnych. Amerykanie nadal dużo kupują w sieci, ale swoisty kult zakupów na żywo jest obecny w kulturze USA i tak łatwo nie zniknie.

 

Po raz pierwszy w historii przychody z usług Amazona przewyższyły sprzedaż detaliczną. Sprzedaż produktów netto wyniosła w kwartale 54,9 miliarda dolarów, podczas gdy przychody z Amazon Web Services, reklam, usług sprzedawców zewnętrznych i subskrypcji Prime wzrosły do ​​55,9 miliarda dolarów.

 

AMD. Producent Ryzenów i Radeonów uzyskał przychody w wysokości 4,31 mld USD, co jest znakomitym wynikiem w porównaniu z przewidywanymi 4,12 mld USD. Wzrost przychodów rok do roku wyniósł 54%. Zysk na akcję to 0,73 USD, względem 0,67 USD oczekiwanymi przez analityków. Czytaj więcej.

 

Apple. Ta firma przyzwyczaiła nas do tego, że pod wieloma względami jej działalność to pasmo sukcesów, tymczasem wyniki z kwartału zakończonego z końcem września okazały się słabsze niż przewidywały szacunki analityków. Przychody firmy z kalifornijskiego Cupertino wyniosły 83,36 mld USD, co jest zauważalnie mniejszą kwotą w porównaniu do szacowanych przez analityków 84,85 mld USD. Wynik ten oznacza jednakże nadal wzrost o 29% rok do roku. Zysk na akcję był zgodny z oczekiwaniami i wyniósł 1,24 USD na akcję. Marża brutto przekroczyła nieznacznie tę, w którą celowali analitycy (42%) i wyniosła 42,2%. Jasnym punktem w wynikach firmy była jej sprzedaż w Chinach, która wzrosła o 83% do 14,6 mld USD.

 

Ericsson. Sprzedaż organiczna Grupy spadła o -1% r/r. Sprzedaż w Chinach kontynentalnych w sektorze Network i Digital Services spadła o -3,6 mld SEK (koron szwedzkich). Miało to wpływ na tempo wzrostu o -6%. Zaobserwowano pewne zakłócenia w łańcuchu dostaw. Zaraportowana sprzedaż wyniosła 56.3 (57.5) mld SEK. Rozwój sprzedaży organicznej w sektorze Networks był stabilny r/r. Zaraportowana marża EBIT wyniosła 23,7% (22,0%). Zaraportowany dochód netto wyniósł 5.8 (5.6) mld SEK. Wolne środki pieniężne przed fuzjami i przejęciami wyniosły 13.0 (3.9) mld SEK. Środki pieniężne netto na dzień 30 września 2021 r. wyniosły 55,7 mld SEK. 30 września 2020 r. wyniosły 41,5 mld SEK.Marża brutto bez opłat restrukturyzacyjnych poprawiła się do 44,0% (43,2%), głównie dzięki zwiększonym przychodom, częściowo z mocą wsteczną, z praw własności intelektualnej oraz przejętej działalności Cradlepoint. Dźwignia operacyjna nadal była silna w sektorze Networks. Zaraportowana marża brutto wyniosła 44,0% (43,1%). Marża EBIT bez opłat restrukturyzacyjnych poprawiła się do 15,7% (15,6%). Zaraportowany EBIT wzrósł od 8,6 mld SEK (15,0%) do 8,8 mld SEK (15,7%). EBIT został wsparty przeszacowaniem rynkowym inwestycji oraz odpisem z tytułu utraty wartości w wysokości 0,4 mld SEK. Więcej informacji.

 

Intel. Przychody firmy wyniosły 18,1 mld USD w porównaniu z oczekiwanymi analityków, wynoszącymi 18,24 mld USD. Intel zapowiada jednak znacznie lepszy czwarty kwartał. Zysk na akcję wyniósł 1,71 USD, co jest dobrym wynikiem względem oczekiwanych 1,11 USD. Marża brutto Intela w tym kwartale wyniosła 56%, co oznacza wzrost o 2,9% rok do roku.

 

Lenovo. Przychód netto firmy wzrósł o 65% rok do roku, do 512 mln USD, a marża netto wzrosła o 0,7 punktu. Jest to zgodne z zapowiadanymi wcześniej planami Lenovo, mówiącymi o podwojeniu marży w ciągu trzech lat. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 742 mln USD, co oznacza wzrost o 58% rok do roku. Więcej informacji.

 

Logitech. Kwartalna sprzedaż firmy Logitech rosła, w związku z boomem związanym z pracą z domu. Szwajcarsko-amerykańska firma, znana z klawiatur, myszy i zestawów słuchawkowych, ale też kamer internetowych i rozwiązań wideokonferencyjnych, podaje, że jej sprzedaż w kwartale zakończonym 30 września wzrosła o 4%, do 1,31 miliarda dolarów, pokonując prognozę analityków, wynoszącą 1,25 miliarda. Dochód operacyjny non-GAAP spadł o 40% do 211 milionów dolarów w ciągu kwartału.Podając wyniki, firma utrzymała roczną prognozę na rok finansowy (do marca 2022 r.) i podała, że ​​spodziewa się całorocznego dochodu operacyjnego non-GAAP w wysokości od 800 mln do 850 mln USD. Więcej informacji.

 

Microsoft. Firma z Redmond może uznać kwartał zakończony wraz z końcem września za bardzo udany. Przychody firmy osiągnęły poziom 45,32 mld USD, co wyraźnie wykroczyło poza szacunki analityków, którzy oczekiwali niecałych 44 mld USD. Zysk na akcję wyniósł 2,27 USD, co było dobrym wynikiem w porównaniu z 2,07 USD oczekiwanym przez analityków. Całkowite przychody firmy wzrosły o prawie 22% rok do roku. To najszybszy wzrost od 2018 roku. W poprzednim kwartale przychody wzrosły o 21% rok do roku. Microsoft odnotował 20,5 miliarda dolarów zysku netto, co oznacza wzrost o 48%. Akcje Microsoftu wzrosły o 2% po tym, jak firma z Redmond poinformowała o wynikach w trzecim kwartale kalendarzowym, które przekroczyły szacunki analityków. Więcej informacji.

 

 

„Epson był ekologiczny, zanim stało się to modne” – podkreśla Krzysztof Modrzewski, National Sales Manager Epson Poland.