Huawei podsumowało pierwszą połowę roku – to największy spadek przychodów w historii firmy. To efekt politycznie motywowanej kampanii przeciwko temu producentowi.
Chiński gigant telekomunikacyjny Huawei odnotował największy w historii spadek przychodów w pierwszej połowie 2021 r., po tym, jak amerykańskie sankcje zmusiły go do sprzedaży części swojego segmentu telefonów komórkowych.
Firma wygenerowała przychody w wysokości 320,4 miliarda juanów (49,56 miliarda dolarów). Największy spadek nastąpił w grupie konsumenckiej Huawei, która obejmuje telefony, gdzie przychody spadły o 47% (rok-do-roku) do 135,7 mld juanów. Firma zwiększyła marżę zysku netto o 0,6 punktu procentowego do 9,8%, głównie dzięki poprawie wydajności.
Według Canalys, w drugim kwartale Huawei po raz pierwszy od ponad siedmiu lat wypadł z pierwszej piątki producentów telefonów komórkowych. Dział konsumencki przyniósł ponad połowę przychodów firmy w 2019 roku. Warto jednak pamiętać, że Huawei sprzedało swoją sub-markę Honor jesienią 2020 roku. Teraz zwyczajnie nie wlicza się ona do wyniku firmy.
Przychody spadły również o 14% w dziale sprzętu telekomunikacyjnego Huawei, który, według rzecznika firmy, był częściowo spowodowany spowolnieniem w rozwoju 5G w Chinach. Huawei próbuje skierować się w stronę oprogramowania i obszarów biznesowych, które nie są zagrożone presją USA.
„Naszym celem jest przetrwanie i robienie tego w sposób zrównoważony” – powiedział Eric Xu, prezes Huawei, w oświadczeniu na temat wyników – „Wyznaczyliśmy sobie cele strategiczne na najbliższe pięć lat”.
Firma rozpoczęła wdrażanie systemu operacyjnego HarmonyOS w czerwcu, co oznacza, że nie jest już całkowicie zależna od platformy Android firmy Google. Sankcje ze strony USA zabroniły Google udostępniania swoich usług Huawei.
Na szczęście nie tylko w dół
Mało który biznes na świecie przetrwałby to, co przez ostatnie lata zafundowała globalna polityka firmie Huawei. Nawet w obliczu, wciąż niepodpartych dowodami, oskarżeń i wprowadzanych kolejnych sankcji, Huawei pozostaje wielką i silną firmą. Co więcej, w niektórych obszarach zdolną do szybkiego wzrostu.
Przychody z działu Huawei Enterprise Business Group wzrosły o 18% do 42,9 miliarda juanów, ponieważ epidemia COVID-19 pobudziła zapotrzebowanie branży na łączność ICT, powiedział rzecznik. Według Canalys, Huawei odnotowuje również silny wzrost w swojej działalności w zakresie usług chmurowych, ponad dwukrotnie zwiększając swój rozmiar w pierwszym kwartale, aby uzyskać 20% udziału w rynku w Chinach.