Rola banków w modernizacji naszego kraju po pandemii może być znacznie większa niż do tej pory, w ocenie Ryszarda Hordyńskiego, dyrektora ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
Rola banków w Polsce w modernizacji gospodarczej po okresie covidowym może być znacznie większa niż do tej pory, w ocenie Ryszarda Hordyńskiego, dyrektora ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
„Polskie banki mają już wieloletnie doświadczenie w cyfryzacji usług i od kilku lat są niekwestionowanym liderem cyfrowej bankowości. Według badania 'Digital Banking Maturity 2020′, Polska zajmuje 4. miejsce na świecie, wyprzedzając choćby Singapur. Polski sektor bankowy chętnie wykorzystuje już technologie oparte o chmurę, analitykę big data czy sztuczną inteligencję i wspólnie z partnerami technologicznymi zatrudnia wielu specjalistów” – podkreślił Ryszard Hordyński w kuluarach XXVIII edycji Welconomy Forum in Toruń.
W jego opinii, od krajowych banków należałoby oczekiwać obecnie nieco więcej.
„Pandemia przyspieszyła wiele procesów cyfryzacyjnych. Do odbudowy gospodarki konieczny jest rozwój nowych technologii w innych sektorach gospodarki. Każdy przedsiębiorca ma konto w banku i widzi, jak te usługi się zmieniają i jak pomagają mu działać. Wydaje mi się, że banki mogłyby być takim katalizatorem, wsparciem, może trochę przewodnikiem dla przedsiębiorców właśnie w cyfryzacji ich biznesów. Tym bardziej, że banki dużo już wiedzą o swoich klientach i na ogół są większymi od nich firmami. Na pewno zatem mogłyby im doradzić, pomóc czy wskazać drogę, a także udzielać preferencyjnych kredytów na transformacje cyfrową. Digitalizacja pozwoli firmom na zwiększenie efektywności czyli pośrednio zarobią na tym także banki” – zaznaczył dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
Dodał, że w przypadku technologii na pewno istotne będzie wykorzystanie analityki big data i sztucznej inteligencji, która może zaoferować usługi bardzo mocno spersonalizowane w czasie rzeczywistym, bardzo szybko odpowiadając na potrzeby klientów.
„Jeżeli mówimy o kluczowych technologiach przyszłości, nie możemy pominąć 5G, które pozwoli na uruchomienie przemysłu 4.0, czyli umożliwi dużo większą automatyzację produkcji i zarządzanie jej procesami online. Przy tej transformacji cyfrowej Polski banki mogą również udzielać odpowiednich kredytów na realizację takich celów” – podkreślił Ryszard Hordyński.
Dyrektor zwrócił uwagę, że Huawei angażuje się również w zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy i konsekwentnie rozwija m.in. technologie Digital Green.
„Dostosowujemy swoje działania do celów zrównoważonego rozwoju zdefiniowanych przez ONZ. Wspierając firmy z branży energii odnawialnej czy oferując energooszczędne centra danych pomogliśmy w 2020 zmniejszyć emisję CO2 łącznie o 185,6 mln ton, co odpowiada zasadzeniu ponad 247 mln drzew. Również na poziomie łańcucha dostaw staramy się współpracować z dostawcami czy producentami tak, żeby zużywać jak najmniej materiałów, które nie są biodegrowalne” – dodał dyrektor w Huawei Polska.
W jego opinii, potrzebne jest również wsparcie nauki w Polsce, a także promocja różnorodności i np. zachęcanie kobiet do podejmowania studiów na kierunkach technicznych.
„Firmy potrzebują wykwalifikowanych kadr, stąd nasze wsparcie dla wielu uczelni w Polsce, ale wspieramy również integrację osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy” – zaznaczył Hordyński.
Hordyński dodał także, że Huawei angażuje się w te procesy wspierając m.in. Fundację Sukcesu Pisanego Szminką, aktywnie uczestniczy w programach takich jak
„Dziewczyny na Politechniki” czy angażuje się w prace fundacji „Leżę i Pracuję. Ostatnio nawiązaliśmy współpracę z fundacją Twarze Depresji wspierając programy przeciwdziałające depresji u dzieci. Współpracujemy z wieloma polskimi uczelniami, m.in. z Uniwersytetem Łódzkim, Politechniką Poznańską czy Politechniką Warszawską i wiodącą uczelnią prywatną Akademią Leona Koźmińskiego. Przez takie programy, jak np. ICT Academy dajemy młodym Polakom okazję do zdobycia specjalistycznej wiedzy, a także zdobycia globalnych doświadczeń” – podsumował Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.