Ponure prognozy dla rynku laptopów. W 2023 roku ma wyraźnie spaść sprzedaż.
Jak podaje TrendForce, oczekuje się, że spadek sprzedaży na rynku laptopów w 2023 r. wyniesie około 7,8%. Biorąc pod uwagę, że wyniki sprzedaży już w IV kwartale 2022 roku były słabe, najnowsze dane z TrendForce nie napawają optymizmem. W obecnym, a także w II kwartale 2023 roku zapewne będziemy oglądali głównie starania o zejście aktualnych stanów magazynowych, powstałych w wyniku słabszej sprzedaży w Q4 2022. Zamówienia od dystrybutorów będą znacznie bardziej ograniczone.
Ze względu na różne wydarzenia mające wpływ na światową gospodarkę i politykę, takie jak szalejąca inflacja, wojna w Ukrainie oraz niepewność rosnąca wokół Tajwanu, ogólny popyt na produkty elektroniki użytkowej gwałtownie spadł w 2022 r. Nie ominęło to także notebooków. Najnowsza analiza TrendForce ujawnia, że globalna sprzedaż notebooków osiągnęła w 2022 roku około 186 milionów sztuk, co oznacza spadek o 24,5% rok do roku. Jeśli chodzi o rok 2023, perspektywy dla wyników rynkowych pozostają obecnie niepewne. TrendForce spodziewa się, że spadek rok do roku będzie umiarkowany do około 7,8%, ale sprzedaż ma wynieść zaledwie 171 milionów sztuk.
Wygląda więc na to, że producenci laptopów muszą szukać nowych metod na zwiększanie przychodu w najbliższym czasie, bowiem na samym sprzęcie raczej tego efektu nie uzyskają. Możliwe, że taką metodą będzie chociażby rozwinięcie usług posprzedażowych jak choćby rozwinięte formy gwarancji. Inną metodą może być wejście na inne obszary rynku. Trend ten widać już teraz m.in. dzięki obecności dwóch dużych producentów laptopów na targach ISE: