Liderzy branży pracują nad zmianami w kulturze organizacyjnej chcąc dostosować się do realiów zespołów rozproszonych. Jak zmieni się podejście do roli biur?
Trendy HR w 2023 roku pokazują, że po okresie pandemii firmy chętniej widzą biura pełne niż puste. Pomimo tego w branży IT panuje przekonanie, że elastyczność – w zakresie miejsca, czasu i sposobu wykonywania pracy – na stałe wpisze się w krajobraz pracy. Liderzy branży pracują nad nowymi ramami kultury organizacyjnej oraz starają się dostosować do realiów zespołów rozproszonych. Jak zmieni się podejście do roli biur?
– Liderzy HR zmagali się w zeszłym roku z dysproporcjami w obszarze pracy hybrydowej: wśród pracowników stacjonarnych i tych, którzy pracują zdalnie. Obserwuję, że ten rok upływa na szukaniu nowej formuły na sprawiedliwą elastyczność. I to w kilku obszarach, takich jak harmonogramy pracy, płatne urlopy, dostęp do zarobków i zapewnienie pracownikom i pracownicom większej kontroli nad ilością pracy. W SAP prowadzimy także badania, które pokazują, że pracodawcy coraz częściej poszukują narzędzi technologicznych, które będę wspierać zdalne i hybrydowe modele pracy. Chodzi tu o narzędzia kontroli i śledzenia danych. Brzmi to niepokojąco, ale może mieć dwa oblicza. Samo monitorowanie poziomu produktywności może przebiegać dość inwazyjne. Ale już śledzenie liczby pracowników korzystających z przestrzeni biurowych lub niektórych narzędzi, mogą pomóc w podejmowaniu ważnych decyzji korzystnych dla ludzi i zespołów – komentuje Katarzyna Rusek, wiceprezes i dyrektor HR SAP Polska.
Nowa rola biur
Praca w trybie hybrydowym i budowanie zespołów rozproszonych stawia przed managerami wyzwanie: jak budować świadomość wspólnego celu? Na szali stoi poczucie przynależności, jakość więzi i kłopoty w komunikacji. Modernizowanie biur i zaplecza technicznego tak, aby wspierało ono charakter konkretnej organizacji, jest pracą dość żmudną. Wymaga czasu, zaangażowania w proces niemal wszystkich osób tworzących firmę oraz odpowiedzenia na pytanie, na które członkowie i członkinie zespołów czasem sami nie znają odpowiedzi: czego potrzebują?
– Głębokie zmiany, których każdy z nas doświadcza, bywają paliwem napędowym dla firm i ludzi. Ale mogę także budzić niepokój oraz powiększać dysproporcje w dostępności do sprawiedliwych warunków pracy. W tym tygodniu, po 20 latach, warszawski oddział SAP przenosi się do nowego biura. Na poziomie logistycznym to oczywiście wydarzenie. Ale na poziomie kultury organizacyjnej przeszliśmy złożony proces, podczas którego musieliśmy odpowiedzieć sobie na pytania o to, jak najlepiej zabezpieczyć potrzeby naszych zespołów i największych talentów na rynku, które przecież od lat budują naszą firmę. Rola biura w modelu pracy hybrydowej (Flex Work) bardzo się zmieniła i zdecydowaliśmy się podążyć za tą zmianą – mówi Piotr Ferszka, prezes i dyrektor zarządzający SAP Polska.
Pandemia przyspieszyła zmiany w obszarze nowego definiowania pracy, ale ich nie zapoczątkowała. Jak podaje Deloitte w swoim badaniu: przed 2019 rokiem 29 proc. ankietowanych członków i członkiń managementu deklarowało wdrażanie zmian w ramach nowej koncepcji pracy. Po pandemii już 61 proc. podkreślało zmiany w tym obszarze i to w ciągu najbliższych 3 lat.