Rynek Chromebooków ze spadkami. Czyżby świat nie potrzebował ChromeOS?
Analitycy Canalys zbadali rynek komputerów z ChromeOS. Okazuje się, że w trzecim kwartale 2023 roku zainteresowanie Chromebookami spadło.
Światowy rynek Chromebooków odnotował 18,7% spadek w trzecim kwartale 2023 r. Duża część pozostałych zapasów została już wyprzedana w poprzednim kwartale, w wyniku gwałtownego wzrostu popytu na edukację.
Jeśli chodzi o podział rynku, doszło do niewielkich zmian. Acer odzyskał pierwsze miejsce w dostawach Chromebooków ze spadkiem wynoszącym 17% rok do roku. HP zajmujące drugie miejsce, odnotowało znaczący, bo aż 57% spadek względem poprzedniego kwartału i 16% rok do roku. Dell utrzymał trzecie miejsce, nieznacznie tylko ustępując HP. Ostatnie miejsca w pierwszej piątce rankingów zajęły Lenovo i Asus.
„Trajektoria wzrostu Chromebooków szybko zmieniła się na gorszą w trzecim kwartale 2023 r., gdy dostawy spadły o 40% kwartał do kwartału w związku z wcześniej dużym popytem na usługi edukacyjne na rynku amerykańskim” – powiedział Kieren Jessop, analityk w Canalys – „Na początku tego roku producenci OEM pośpieszyli z wstępną kompilacją modeli przed wzrostem opłaty licencyjnej na ChromeOS i skorzystaniem z ostatniej rundy finansowania z funduszu łączności awaryjnej rządu USA. Jednak konsekwencją był silny spadek w trzecim kwartale, ponieważ większość zapasów zgromadzonych w ciągu roku została już wyczyszczona”.
Istnieje jednak pewna wyraźna szansa na odbicie rynku Chromebooków, dzięki nowej inicjatywie Google w postaci Chromebook Plus.
„Google ogłosił niedawno laptopy Chromebook Plus, które mają dwukrotnie większą wydajność niż standardowe Chromebooki, ale nadal są wycenione jak na tańszą półkę. Seria Plus, oferująca także pewne funkcje sztucznej inteligencji, mające na celu poprawę jakości rozmów wideo, to najnowszy wysiłek zespołu Chrome mający na celu wzmocnienie jej pozycji poza segmentami edukacyjnymi i konsumenckimi, które nadal stanowią ponad 80% dostaw Chromebooków. Maszyny Chromebook Plus prawdopodobnie poradzą sobie lepiej w segmencie małych firm niż ich poprzednicy. Jednak muszą stawić czoła ostrej konkurencji, ponieważ najnowsza obsesja branży komputerów osobistych na punkcie urządzeń obsługujących sztuczną inteligencję może okazać się trudna do dotrzymania Chromebookom” – powiedział Kieren Jessop, analityk w Canalys.