Uptime: Częstotliwość i dotkliwość przestojów w centrach danych spada

Rocznie dochodzi średnio do 10-20 głośnych awarii IT, które powodują poważne straty finansowe, zakłócenia działalności biznesowej i obsługi klientów, utratę reputacji lub – w skrajnych przypadkach – utratę życia.

Według nowego raportu Uptime Institute, ogólna częstotliwość i dotkliwość awarii centrów danych spada.

55 procent respondentów ankiety Uptime Institute 2023 dotyczącej centrów danych zgłosiło awarię w ciągu ostatnich trzech lat. Jest to spadek z 60 procent w 2022 roku i 69 procent w 2021 roku.

Spośród tych awarii tylko jedna na 10 została sklasyfikowana jako poważna w 2023 roku. Operatorzy powiedzieli Uptime, że 41 procent przestojów w ciągu ostatnich trzech lat było nieistotnych. Jest to poprawa o cztery punkty procentowe w porównaniu z 2022 r. i o 10 punktów procentowych w porównaniu z 2021 r.

Ponad połowa (54%) respondentów ankiety stwierdziła, że poważne awarie kosztowały ponad 100 000 USD, a 16% stwierdziło, że ich ostatnia awaria kosztowała ponad 1 milion USD.

Wpływ pandemii Covid-19 doprowadził do wahań popytu, co z kolei nadwyrężyło łańcuchy dostaw i zniekształciło wskaźniki przestojów. W raporcie stwierdzono, że zakłócenia w łańcuchu dostaw wstrzymują projekty kapitałowe i prowadzą do opóźnień w modernizacji infrastruktury. To tymczasowo zmniejszyło liczbę incydentów, które często powodują przerwy w dostawach.

Według ankiety Uptime, 52 procent respondentów wskazało zasilanie jako główną przyczynę ostatnich poważnych awarii. Czterech na pięciu respondentów twierdzi, że można im było zapobiec dzięki lepszemu zarządzaniu, procesom i konfiguracji.

Uptime szacuje, że na przestrzeni 25 lat błędy ludzkie, bezpośrednio lub pośrednio, odpowiadają za od dwóch trzecich do czterech piątych wszystkich incydentów związanych z przestojami. Najczęstszą przyczyną poważnych przestojów spowodowanych błędami ludzkimi jest nieprzestrzeganie procedur lub procesów przez personel centrum danych (48%). Na drugim miejscu znajdują się nieprawidłowe procesy kadrowe (45 procent) i problemy z instalacją – 23 procent.