TrendForce szacuje, że dostawy urządzeń AR osiągną 25,5 miliona sztuk do 2030 roku
TrendForce informuje, że globalne dostawy urządzeń AR mają osiągnąć 25,5 miliona sztuk do 2030 r. – ze średniorocznym wskaźnikiem wzrostu CAGR wynoszącym 67% od 2023 r. do 2030 r. – dzięki planowaniu produktów przez marki AR oraz rozwojowi technologii AI i ekosystemów aplikacji.
Spośród nich oczekuje się, że rozpowszechnienie technologii LEDoS znacznie wzrośnie, osiągając 44% do 2030 r., co uczyni ją główną technologią na rynku. TrendForce zauważa, że popularność urządzeń AR stale rośnie. Oprócz marek takich jak Apple i Meta pracujących nad projektami AR, chińscy producenci również inwestują w LEDoS.
Urządzenia AR mają surowe wymagania, jeśli chodzi o rozmiar modułów optycznych, skuteczność penetracji światła otoczenia i jasność systemu wyświetlania. Architektura wyświetlania tych urządzeń obejmuje dwa podstawowe systemy: silnik optyczny, który określa częstotliwość odświeżania, kolor i limity jasności, oraz system optyczny, który kontroluje obrazowanie. Razem systemy te wpływają na kluczowe wskaźniki wydajności, takie jak PPD, FOV i wydajność optyczna.
LEDoS jest uważany za niezbędny rezerwat technologiczny ze względu na jego zdolność do spełniania pewnych wymagań dla urządzeń AR, takich jak niskie zużycie energii, niewielkie rozmiary i wysoka jasność. W krótkim okresie technologia ta zyskuje wsparcie producentów marek ze względu na swoje zalety w wyświetlaczach AR – czego dowodem jest współpraca między Porotech i Foxconn w celu rozszerzenia zastosowań technologii.
Jednakże LEDoS obecnie stoi przed wyzwaniami, takimi jak poprawa wydajności świetlnej diod LED w skali mikro i uzyskanie pełnokolorowych wyświetlaczy na bardzo małych przestrzeniach. Niemniej jednak, w miarę dojrzewania technologii pionowego układania chipów i konwersji kolorów w nadchodzących latach, wskaźnik penetracji będzie nadal rósł.
TrendForce szacuje, że LEDoS będzie miał 18% udziału w rynku urządzeń AR w 2024 r. i wzrośnie do 44% do 2030 r. TrendForce wskazuje ponadto, że w oparciu o obecne struktury kosztów, warunki rynkowe i dojrzałość technologiczną, OLEDoS jest obecnie jedyną technologią, która może być stosowana zarówno w urządzeniach VR/MR, jak i AR. OLEDoS w połączeniu z optyką birdbath jest obecnie najbardziej opłacalnym i wydajnym rozwiązaniem pod względem wyświetlania. Chociaż rozdzielczość OLEDoS szybko się poprawia, nadal ma problemy z równoważeniem jasności i wyświetlania kolorów w aplikacjach AR. Biorąc pod uwagę, że jego udział w rynku ma zostać dotknięty wzrostem LEDoS, przewiduje się, że udział OLEDoS w urządzeniach AR spadnie z 54% w 2024 r. do 25% do 2030 r.
W porównaniu z LEDoS lub OLEDoS, LCoS charakteryzuje się wysoką rozdzielczością i jasnością, a także zaletami w zakresie wydajności produkcji i kosztów. Jednak konstrukcja pryzmatu polaryzacyjnego rozdzielającego wiązkę w LCoS ogranicza dalszą miniaturyzację modułów optycznych, stwarzając długoterminowe zagrożenie zastąpienia ich na rynku high-end przez dojrzewające LEDoS. Jednak pomimo tego problemu, dzięki ciągłym inwestycjom w rozwój technologiczny marek takich jak Meta, LCoS prawdopodobnie utrzyma pewien udział w rynku urządzeń AR.
TrendForce prognozuje, że LCoS będzie miał 12% udziału w rynku w 2024 r., wzrastając do około 18% do 2030 r. TrendForce wspomina również, że technologia LBS, która wykorzystuje źródła światła laserowego o szybkim czasie reakcji, jest ograniczona przez częstotliwość odświeżania i rozdzielczość ze względu na wykorzystanie szybkiego skanowania rastrowego do ciągłego wyświetlania obrazów.
Oczekuje się, że jej udział w rynku pozostanie stabilny na poziomie około 10% do 12% od 2024 do 2030 r. Tymczasem DLP stoi przed poważnymi wyzwaniami w spełnianiu wymagań wysokiej rozdzielczości AR i brakuje jej wystarczającego wsparcia ze strony producentów marek, a jej udział w rynku urządzeń AR ma się zmniejszyć do 1% do 2030 r.