Nawet 41% polskich firm nie stosuje antywirusów, jak wynika z raportu ESET i DAGMA

Jak w firmach dba się o ochronę przed cyfrowymi zagrożeniami? Jak wynika z raportu „Cyberportret polskiego biznesu. Bezpieczeństwo cyfrowe oczami ekspertów i pracowników”*, pytanie powinno brzmieć nie „jak?”, ale „czy?”.

Z badania przygotowanego przez ESET i DAGMA odsetek polskich firm, które nie używają oprogramowania antywirusowego to zaledwie 41%, a przedsiębiorstw, które przeprowadzają regularne testy bezpieczeństwa teleinformatycznego jeszcze mniej, bo 32%. Jednocześnie więcej niż połowa pracowników nie przeszła od 5 lat ani jednego szkolenia z cyberbezpieczeństwa.

Te słabe wyniki stoją w sprzeczności z faktem, że 88% polskich firm doświadczyło cyberataku w ciągu ostatnich 5 lat. Rzeczywista skala może być jednak dużo większa, zważywszy na niewielką świadomość w tym temacie – co również podkreślono w raporcie.

„Nawet 41% polskich firm nie stosuje oprogramowania antywirusowego, a ponad połowa pracowników od pięciu lat nie przeszła żadnego szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa – wynika z najnowszego raportu 'Cyberportret polskiego biznesu’ przygotowanego przez ESET i DAGMA Bezpieczeństwo IT. Jednocześnie co piąty polski pracownik był ofiarą cyberataku w miejscu pracy, a aż 88% badanych firm przyznaje, że w ciągu ostatnich 5 lat doszło u nich do cyberataku” – napisano w notatce dotyczącej raportu.

Analizując zgromadzone informacje można dostrzec pewną tendencję. Najmniejszą świadomość wagi oprogramowania antywirusowego mają firmy średniej wielkości, zatrudniające 250-500 pracowników. W tym przedziale stosowanie zabezpieczenia przed wirusami deklaruje 42% badanych.

„Polskie firmy często zaniedbują także kluczową dla cyberbezpieczeństwa kwestię edukacji. Z danych wynika bowiem, że aż 52% pracowników nie przeszło w ciągu ostatnich 5 lat ani jednego szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa w miejscu pracy. Jednocześnie tylko 26% respondentów zaangażowanych było w naukę na ten temat w swoim miejscu zatrudnienia więcej niż raz. Biorąc pod uwagę tempo zmian w cyfrowych środowiskach pracy oraz powstawania nowych zagrożeń, na które narażony jest biznes – to zdecydowanie zbyt niski odsetek” – podano.

„Tymczasem 20% badanych pracowników polskich firm przyznaje, że padli ofiarą cyberataku w miejscu pracy. Kolejnych 17% ma trudności z ustosunkowaniem się do tego zdania, a 34% respondentów zna osobę, która była ofiarą cyberataku podczas wykonywania obowiązków służbowych. Dane wskazują więc, że tego typu zagrożenia dawno przestały być już marginalną kwestią” – napisano dalej.

*Raport oparto na badaniu opinii, przeprowadzonym w terminie 23 maja – 10 czerwca 2024 r. Pomiar zrealizowano metodą CAWI za pomocą profesjonalnej ankiety online przy wsparciu instytutu ARC Rynek i Opinia. Pomiar przeprowadzono na próbie 1 032 Polaków wykonujących obowiązki służbowe przy komputerze minimum przez 3 dni w tygodniu. Zdecydowana większość badanych (88%) wykonywała swoje zadania służbowe codziennie przy wykorzystaniu sprzętu elektronicznego od pracodawcy.