Grupa AB – dystrybutor pierwszego wyboru, nie zwalnia tempa, notując 3 miliardy złotych przychodów kwartalnych, umacniaj swoją pozycję lidera wśród dystrybutorów w całym regionie CEE.

Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, sukcesywnie zwiększa skalę działalności. W IV kwartale 2018 roku (II kw. roku finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody wzrosły o 7% w ujęciu rok do roku, osiągając wartość blisko 3 mld PLN. W całym roku 2018 było to ponad 8,4 mld PLN.
„Kontynuujemy długoterminowy wzrost bez względu na warunki rynkowe. Systematycznie wzmacniamy naszą wiodącą pozycję rynkową, konsekwentnie realizując długoterminową strategię rozwoju.  Nasi kontrahenci – a jest ich ponad 16 tysięcy – doceniają, że wsłuchujemy się w ich potrzeby, stawiamy na najlepsze rozwiązania e-commerce, działamy niezwykle efektywnie i skutecznie. Dzięki temu jesteśmy dystrybutorem pierwszego wyboru zarówno dla producentów, jak i dla resellerów.” – komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.
W IV kw. bardzo dobrze przyjęły się w naszym regionie nowe smartfony Apple (Grupa AB jest nr 1 w dystrybucji całego asortymentu tego producenta w Polsce, Czechach i na Słowacji), a cały segment telco był szczególnie silny w Czechach. W dwucyfrowym tempie rozwijał się m.in. segment RTV/AGD, jak również zarządzane przez Grupę AB sieci franczyzowe blisko 1,8 tys. niezależnych sklepów detalicznych (8 marek, w Polsce to Alsen, Kakto i Wyspa Szkrabów). Stabilnie rośnie segment digital signage, w ramach którego Grupa AB kompleksowo wspiera instalatorów, również poprzez zaangażowanie ekspertów i dobór właściwych, profesjonalnych rozwiązań. W rezultacie liczba projektów digital signage w Grupie AB wzrosła w IV kw. o 15% rdr.
„Szacujemy, że już w tym roku na polskim rynku sprzedaż ścian LED będzie wyższa niż ścian LFD, a AB umocni się na pozycji lidera w zakresie obu tych technologii. Wypracowaliśmy pozycję nr 1 dzięki kompleksowej obsłudze partnerów z rynku profesjonalnych instalacji audiowizualnych, a w dostępnej na magazynie ofercie posiadamy cały przekrój urządzeń – od wyświetlaczy czy projektorów przez ekrany dotykowe, akcesoria montażowe, profesjonalne okablowanie, systemy sterowania i nagłośnienia po oprogramowanie zarządzające kompleksowo urządzeniami i treściami w systemie digital signage. Dodatkowo posiadamy ekspertów wspierających każdy etap projektów – od koncepcji poprzez wdrożenie po obsługę posprzedażną.” – wskazuje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
Grupa AB dynamicznie rozwija nowe projekty biznesowe: segment smart home (+188% w IV kw. wobec III kw.) oraz wpisujący się w światową rewolucję dystrybucji oprogramowania segment cloud (+155% w IV kw. w ujęciu rok do roku), gdzie Grupa AB jest regionalnym partnerem firmy Microsoft.
„W wielu przypadkach rośniemy szybciej niż rynek. To dobra baza do dalszego rozwoju. Spodziewamy się jednocześnie, że po burzliwym okresie zmian strukturalnych w zakresie naszej konkurencji w Polsce, krajowy rynek powróci do stabilizacji i bardziej rynkowych marż. W tak wymagającym otoczeniu rynkowym Grupa AB osiąga stabilne i solidne wyniki finansowe.” – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
Rok 2018 był już piątym rokiem kalendarzowym z rzędu, w którym Grupa AB osiągnęła 9-cyfrowy wynik EBITDA. W minionym roku Grupa AB zanotowała 104 mln PLN rezultatu EBITDA oraz blisko 58 mln PLN zysku netto, z czego prawie 36 mln PLN wyniku EBITDA oraz blisko 24 mln PLN zysku netto wypracowała w IV kw. Wyrazem odpowiedzialnej strategii rozwoju jest wzrost kapitałów własnych do rekordowych ponad 764 mln PLN. Zadłużenie finansowe na koniec grudnia utrzymało się na poziomie sprzed roku (257 mln PLN) i stanowiło jedynie 34% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymał się poniżej 2,5. Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG&A (zaledwie 2,3%), obrazującym efektywność działalności dystrybutora.
Warto zauważyć, że w minionym roku Grupa AB, posiadająca najszerszą ofertę produktową (blisko 100 tys. indeksów dostępnych od ręki), kontynuowała rozszerzanie asortymentu. Wśród najważniejszych nowych lub rozszerzonych umów dystrybucyjnych można wymienić kontrakty z takimi firmami, jak: Elica, Sharp, Tchibo, Husqvarna-Viking, Opus czy Begood w segmencie AGD/RTV, Amscan, Click Toys, Wader-Polesie, Beleduc czy Hape w segmencie zabawek, a także Ezviz, Fibaro, Somfy czy Dahua w segmencie smart home. W zakresie podstawowego obszaru, jakim jest IT i telco, należy wskazać na umowy z firmami Acer, iPOS, JBL-Harman, Thrustmaster, a także OPPO (marka smartfonów nr 4 na świecie). Sprzedaż zaawansowanych technologicznie smartfonów OPPO w Polsce rozpoczęła się w I kw. br., a AB jest ich pierwszym i głównym dystrybutorem.
„Media donosiły o „wejściu smoka” i wyprzedaniu flagowych modeli zaraz po premierze. Możemy potwierdzić, że smartfony OPPO cechują się doskonałym stosunkiem ceny do jakości i że były to produkty długo wyczekiwane przez rynek. Wyróżniki konkurencyjne sprawiają, że OPPO jest w ścisłym gronie globalnych liderów sprzedaży smartfonów.” – mówi Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.
W ofercie dostępne są takie modele, jak OPPO Find X, który miał swoją europejską premierę w paryskim Luwrze. Model ten wyróżnia się m.in. wyjątkowym designem, gdyż ekran zajmuje aż 93,8% powierzchni frontu, co jest rekordowym wynikiem wśród smartfonów. Dodatkowo posiada funkcję ładowania Super VOOC (wystarczy 35 min., aby naładować całą baterię) oraz wysuwane aparaty – dwa z tyłu i jeden z przodu.