Cisco Consumer Privacy Survey 2024: Świadomość ochrony prywatności w sieci a zaufanie do sztucznej inteligencji
Firma Cisco opublikowała wyniki corocznej ankiety, badającej postawy i zachowania konsumentów w kwestii bezpieczeństwa danych osobowych – Consumer Privacy Survey 2024. Tegoroczne badanie podkreśla, jak ważna jest świadomość ochrony prywatności w budowaniu zaufania konsumentów do nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja.
Świadomość przepisów dotyczących prywatności zwiększa zaufanie konsumentów do AI
Świadomość konsumentów rośnie. W tym roku 53% badanych zadeklarowało znajomość krajowych przepisów dotyczących prywatności, co stanowi wzrost o 17 punktów procentowych w porównaniu do 2019 roku. Świadomi konsumenci znacznie częściej czują, że ich dane są chronione (81%), w porównaniu do tych, którzy nie mają tej wiedzy (44%).
„Nasza ankieta podkreśla, jak ważna jest świadomość ochrony prywatności dla budowania zaufania konsumentów do marek i technologii sztucznej inteligencji” – mówi Harvey Jang, wiceprezydent Cisco i dyrektor ds. prywatności. „Prawie 60% konsumentów, którzy znają przepisy dotyczące prywatności, czuje się komfortowo korzystając z AI. Zwiększenie wiedzy i edukacja na temat praw do prywatności umożliwią im podejmowanie świadomych decyzji oraz przyczynią się do większego zaufania do pojawiających się technologii”.
Możliwości i wyzwania związane z generatywną sztuczną inteligencją
Badanie pokazuje, że 63% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja może przyczynić się do poprawy jakości ich życia. Korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji zwiększyło się prawie dwukrotnie (23% w 2024 roku) w zestawieniu z poprzednim rokiem (zaledwie 12%). Nadal jednak 44% ankietowanych pozostaje nieświadomych istnienia generatywnej AI. Użytkownicy, którzy dostrzegają dużą wartość z jej zastosowania w tworzeniu treści, wyrażają jednocześnie obawy związane z bezpieczeństwem, potencjalnym nadużyciem i szerszymi skutkami społecznymi.
„Rosnący wpływ sztucznej inteligencji na nasze codzienne życie zwraca uwagę na konieczność jej odpowiedzialnego i bezpiecznego wykorzystywania” – mówi Dev Stahlkopf, dyrektor ds. prawnych i wiceprezydent wykonawczy firmy Cisco. „78% ankietowanych konsumentów uważa, że to na przedsiębiorstwach spoczywa odpowiedzialność za etyczne wykorzystywanie AI, co podkreśla istotny związek między odpowiedzialną sztuczną inteligencją (Responsible AI) a zaufaniem konsumentów”.
W kwestii prywatności, aż 30% użytkowników przyznaje, że wprowadza do generatywnej sztucznej inteligencji informacje osobiste lub poufne, w tym dane finansowe i zdrowotne. Z drugiej strony istnieje też niepokój, że dane te mogą zostać upublicznione (84% ankietowanych wykazało taką obawę).
Młodzi dorośli aktywnie chronią prywatność, seniorzy pozostają w tej kwestii bierni
Aż 75% konsumentów deklaruje, że nie kupi produktów od organizacji, której nie ufają w kwestii ochrony danych. To świadczy o znaczącej zmianie w postawach konsumentów, którzy z biernego podejścia do ochrony danych w sieci przeszli do roli świadomych użytkowników, szczególnie wśród młodszych osób. W celu ochrony swojej prywatności, aż 49% konsumentów w wieku 25-34 lat zmieniło firmy lub dostawców z powodu polityki dotyczącej danych lub praktyk udostępniania danych, w porównaniu do zaledwie 18% osób w wieku 65 lat i więcej.
Badanie wykazało, że konsumenci w wieku 25-34 lat są najbardziej świadomi swoich praw do prywatności – jest to aż 64% z nich, w porównaniu do 33% osób powyżej 65. roku życia. Pokazuje to znaczący wzrost w korzystaniu z praw do dostępu, korekty, usunięcia lub przeniesienia danych osobowych poprzez wnioski o dostęp do danych (DSAR) – z 28% w zeszłym roku do 36% obecnie. Młodsze pokolenie prowadzi również w aktywnym wykorzystywaniu tych praw, ponieważ 46% osób w wieku 25-34 lat podejmuje takie działania, podczas gdy w grupie powyżej 65 lat odsetek ten wynosi jedynie 16%.
Konsumenci przyznają się do korzystania z narzędzi zabezpieczających, aby chronić swoje dane. W ciągu 12 miesięcy przed przeprowadzeniem ankiety 67% z nich przeglądało lub aktualizowało ustawienia prywatności w aplikacjach lub na stronach. Ponadto, 68% deklaruje korzystanie z wieloskładnikowego uwierzytelniania, a 61% używa menedżera haseł, aby chronić i zarządzać swoimi hasłami.
„Dane są zasobem, który wszyscy musimy aktywnie chronić” – mówi Anthony Grieco, starszy wiceprezydent Cisco i dyrektor ds. bezpieczeństwa oraz zaufania. „Cieszymy się, że konsumenci podejmują działania w celu ochrony swoich danych osobowych – od korzystania z wieloskładnikowego uwierzytelniania po zapewnienie, że użytkownicy zdają sobie sprawę komu dane zostały udostępnione lub w jaki sposób mogą uzyskać do nich dostęp”.
Konsumenci stają po stronie ochrony prywatności i preferują spójne regulacje
Zdecydowana większość (70%) wszystkich ankietowanych konsumentów postrzega przepisy dotyczące prywatności jako pozytywne zjawisko, a tylko 5% ocenia ich wpływ jako negatywny. Konsumenci coraz silniej opowiadają się za ochroną prywatności. 77% respondentów popiera wprowadzenie jednolitych przepisów w różnych krajach i regionach, które zagwarantują podstawowe standardy ochrony danych, a w Stanach Zjednoczonych 81% ankietowanych opowiada się za wprowadzeniem federalnej ustawy o prywatności.
Cisco 2024 Consumer Privacy Survey to coroczne globalne badanie postaw i zachowań konsumenckich dotyczących prywatności danych. 6. edycja tego anonimowego badania objęła 2600 konsumentów z Australii, Brazylii, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Meksyku, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.