Technologie Honeywell otworzą nowy rozdział dla polskiego lotnictwa

Honeywell SAF

Polski rynek zrównoważonych paliw lotniczych nabiera dynamiki dzięki innowacjom technologicznym Honeywell. Nowoczesne rozwiązania firmy dają szansę na istotne ograniczenie emisji dwutlenku węgla w lotnictwie i mogą sprawić, że Polska stanie się jednym z kluczowych graczy na rynku Sustainable Aviation Fuel (SAF) w Europie.

 

Nowe regulacje i rosnące ambicje Polski

Przepisy unijne, takie jak ReFuelEU Aviation, które od 2025 roku zobowiązują dostawców do zapewnienia minimalnej 2% zawartości SAF w paliwie lotniczym, stymulują rynek i wymuszają wdrażanie nowych technologii. Do 2050 roku ten udział ma wzrosnąć aż do 70%. Polska, zobligowana również przez dyrektywę RED II, musi znacząco zwiększyć udział odnawialnych źródeł energii w transporcie, co tworzy silne fundamenty rozwoju dla krajowego sektora SAF.

Wśród największych innowatorów technologii zrównoważonych paliw znajduje się Honeywell, która już w 2016 roku wprowadziła technologię Ecofining do produkcji SAF, rozwijaną razem z włoską firmą Eni. Obecnie rozwiązania Ecofining stosuje 11 zakładów na świecie, a paliwo lotnicze wytwarzane tą metodą pozwala zredukować emisje gazów cieplarnianych nawet o 80% w porównaniu do paliw kopalnych. Dodatkowo, paliwo to jest kompatybilne z istniejącą flotą samolotów i infrastrukturą paliwową.

 

Technologie przyszłości i wyzwania rynku SAF

Honeywell oferuje szerokie portfolio rozwiązań, m.in. technologie ETJ (przetwarzanie etanolu na paliwo), eFining oraz FT Unicracking, które wykorzystują zielony wodór i CO2 do produkcji tzw. e-paliw. Firma wydała już ponad 70 licencji na technologie produkcji paliw odnawialnych, wspierając tym samym rozwój konkurencyjnego ekosystemu SAF w Polsce. Jak tłumaczy Marek Jagieła, Senior Business Development Manager w Honeywell UOP, te innowacje pozwalają produkować SAF z odpadów, tłuszczów, biomasy, e-metanolu i innych surowców biologicznych. Dzięki temu Polska może poprawić swoje bezpieczeństwo energetyczne i ograniczyć zależność od importu paliw.

Jednak wciąż pojawiają się wyzwania. Polska nie posiada obecnie własnej produkcji SAF i jest zmuszona korzystać z importu. Dodatkowe bariery stanowią powolne wdrażanie przepisów krajowych, niejasne zachęty fiskalne oraz braki infrastrukturalne. Zgodnie z danymi, w 2023 roku udział energii z OZE w transporcie wyniósł w Polsce jedynie 6 procent, co oznacza konieczność szybkiego nadrabiania zaległości, by osiągnąć wyznaczone cele na 2025 i 2030 rok.

 

Honeywell SAF

 

Technologia FT Unicracking i strategiczne partnerstwa Honeywell

Aby zwiększyć dostępność zrównoważonych paliw, Honeywell wdrożył technologię FT Unicracking, umożliwiającą produkcję SAF z odpadów biomasy, biogazu czy nawet dwutlenku węgla i wodoru. Proces ten obejmuje m.in. syntezę Fischera-Tropscha, a gotowy produkt charakteryzuje się o 3 do 5 procent większym uzyskiem SAF i nawet 20 procent niższymi kosztami produkcji w porównaniu z tradycyjnymi metodami. Rozwiązanie jest już implementowane w jednym z największych zakładów w Luizjanie, który do 2028 roku ma stać się największym na świecie producentem SAF w technologii FT.

Honeywell zawarł także globalne sojusze z firmami Johnson Matthey, GIDARA Energy i SAMSUNG E&A, oferując kompleksowe rozwiązania umożliwiające przekształcanie biomasy oraz odpadów w nowoczesne paliwo lotnicze. Pozwala to na optymalizację kosztów i szybszą realizację inwestycji w branży SAF.

 

Znaczenie SAF dla przyszłości polskiego lotnictwa

Rozwój rynku SAF w Polsce to nie tylko kwestia realizacji unijnych wymogów, ale także szansa na przyspieszenie transformacji energetycznej w sektorze lotniczym. Technologie takie jak FT Unicracking czy Ecofining mogą sprawić, że Polska z importera stanie się w przyszłości producentem i eksporterem zrównoważonych paliw lotniczych. Przykładem rosnącego zaangażowania jest pierwsze tankowanie samolotu z wykorzystaniem w pełni zrównoważonego paliwa na lotnisku w Katowicach w kwietniu 2025 roku.

Transformacja transportu, w tym lotnictwa, oparta na innowacyjnych technologiach Honeywell, daje Polsce szansę na zbudowanie silnej pozycji w nowym, niskoemisyjnym ekosystemie energetycznym. Przy odpowiednim wsparciu legislacyjnym i inwestycyjnym, nasz kraj może stać się ważnym punktem na mapie rozwoju zrównoważonych paliw lotniczych w Europie.