Raport Canalys wskazuje, że w trzecim kwartale spadała sprzedaż komputerów osobistych… ale gwałtownie wzrosło zainteresowanie tabletami i Chromebookami.
Śmierć tabletu miała odbyć się już wielokrotnie. Jak dotąd – nic z tego, po wyraźnych spadkach sprzedaży tych urządzeń w ubiegłych latach, teraz, na fali edukacji zdalnej, zyskują one wyraźnie na popularności. Podobna jest przyczyna popularyzacji Chromebooków.
Nowy raport Canalys pokazuje, jak bardzo zmienił się krajobraz rynku komputerów osobistych w tym roku. Największy wzrost sprzedaży w tym roku odnotowały Chromebooki. W trzecim kwartale sprzedano 9,4 miliona sztuk, co oznacza 122% wzrostu w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku. Komputery stacjonarne odnotowały spadek sprzedaży rok do roku: -27% w przypadku stacjonarnych stacji roboczych i -33% typowych komputerach stacjonarnych.
Chromebooki nie wszędzie są popularne. W Polsce ten typ komputerów wciąż się nie przyjął, bowiem system edukacji w naszym kraju do 2020 roku stosował głównie rozwiązania rodem z XIX wieku – kreda i tablica to nadal podstawa edukacji w Polsce. Tu Chromebook, którego siłą jest możliwość szybkiego przełączania się między użytkownikami, co daje im dostęp do własnych zasobów w chmurze; notatek, zeszytów, podręczników itd. Minie jeszcze wiele czasu, zanim zostanie to dostrzeżone jako zaleta przez rodzimych decydentów.
Ta kategoria ma się w ujęciu globalnym bardzo dobrze. HP i Lenovo – które sprzedały najwięcej Chromebooków w tym kwartale – zwiększają produkcję, aby zaspokoić popyt – „co ma się utrzymywać w krótkim okresie”, jak podaje Canalys.
Ciekawie wygląda też rynek tabletów. Niekwestionowanym liderem pozostaje Apple. iPady sprzedają się konsekwentnie najlepiej, co więcej, ich udział w rynku nawet wzrósł od ubiegłego roku. Apple w Q3 2020 uzyskało aż 34,4% rynku, co stanowi wzrost o 1,2% udziału, przy jednoczesnym 47% wzroście rocznym. Najszybciej jednak urósł Samsung. Prawie 80-procentowy wzrost przez rok to naprawdę znakomity wynik.
https://itreseller.pl/itrnewnadchodzacy-procesor-mobilny-samsung-exynos-1080-moze-przyniesc-koreanskiej-firmie-szereg-zyskow-z-rynku-nie-trafi-on-wylacznie-do-telefonow-samsunga-mamy-zobaczyc-go-takze-w-smartfonach-innych-mar/