Wyjdź Poza Schemat – Webinar Szyty na Miarę. Tylko dla tych którzy oczekują więcej! – Ekskluzywny wywiad z Pawłem Kluzem.
Wybija 8.45. Robisz kawę i pospiesznie pędzisz przed komputer. Logujesz się i włączasz dwa monitory. Od 9 na ‘Teamsie’ twarde szkolenie marketingowe a dokładnie o 10 ‘ClickMeeting’ z szefem wszystkich szefów, nadającym z innego kontynentu, który przedstawia swoją wizje firmy. A Ty? Jak zwykle wyciszasz mikrofon i zaczynasz słuchać. Na drugim monitorze piszesz maile i uzupełniasz tabelki w Excel-u. Parę minut później dzwonek do drzwi. Przychodzi sąsiadka na kawę, w międzyczasie dzwoni kurier, więc odbierasz szybko paczkę, ale jednym uchem słuchasz szkolenia. Na drugim końcu mieszkania lekcje zdalne, wycie psa, płaczące dzieci walczące o komputer i gotujący się rosół. Na górze mąż ogląda Netflixa na Waszym starym łóżku wodnym, które dawno nazwałaś Morzem Martwym.
Niestety teraz żyjemy w takiej rzeczywistości i coraz częściej bierzemy udział w szkoleniach online, na które się wgrywamy, ale nie bierzemy w nich czynnego udziału. W tych czasach potrzeba naprawdę wyjść poza schemat, czyli wymyślić coś, co sprawi, że uczestnicy, nie tylko wysłuchają z uwagą, ale głównie zaangażują się na sto procent i zostaną z nami do napisów końcowych. Dokładnie tak jak podczas Gali HP Excellence Awards 2020, gdzie wyszliśmy zupełnie poza schemat. Stworzyliśmy wydarzenie, które w czasach normalności było nie lada trudnością, a teraz, w czasach cyfrowych, pozostaje jeszcze większym wyzwaniem. Mam jednak spory niedosyt, bo wiem, że podczas tworzenie części rozrywkowej Gali HP, nie wykorzystałem całego swojego potencjału. Dlatego dzisiaj, na stronach IT Reseller-a, podpowiadam Wam, jak może wyglądać nietuzinkowy webinar, angażujący uczestników w stu procentach.
Nie jest łatwo być iluzjonistą w tych trudnych czasach, chyba że wyjdzie się poza utarte schematy. Od zawsze widziałem siebie jako kogoś więcej niż magika. W moich programach iluzja i triki są ważne, ale nigdy nie grają głównej roli. Są wyłącznie dodatkiem. Pierwsze skrzypce zawsze grają widzowie i relacje, jakie budują się podczas takich pokazów. Niezmiernie ważna jest również dynamika webinarów i odpowiednie zaangażowanie widza. Za każdym razem, oprócz trików, dopasowuję również humor, dowcipy i anegdoty do danej grupy.
JAK TO SIĘ WSZYSTKO ZACZĘŁO?
Zaczęło się od obejrzenia filmu, w którym krupier w kasynie finezyjnie tasował karty, żartował z gośćmi i wchodził z nimi w interakcję. Pomyślałem wtedy, że o wiele bardziej zaskakujące byłyby również triki ‘na wyciągnięcie ręki’. Parę lat później wszedłem do najstarszego sklepu magicznego w Nowym Jorku …. I zaczęło się na dobre.
PAMIĘTASZ SWOJE PIERWSZE KROKI?
Na początku swojej magicznej drogi występowałem dla lekarzy. Mówię Wam, to jest dość specyficzna grupa, która do końca nie wie, czego chce, ale na pewno nie chce magika, który tnie sznurki, łączy obręcze, pojawia asystentkę, lewituje stolik, znika czerwoną chusteczkę, a na koniec robi pieska z balonika i wręcza Pani z pierwszego rzędu. Gwarantuję Wam, że wtedy co najmniej połowa pustych krzeseł na sali wstaje i wychodzi z takiego pokazu. Dlatego też ja nigdy nie przecinam kobiety na pół, bo znając mojego pecha, dostałbym tę połówkę, która kłóci się, robi zakupy i narzeka.
JAKIE LEKCJE WYCIĄGNĄŁES Z TEJ PRACY NA POCZĄTKU ? ALBO JAK Ci SIĘ PRZYDAŁY TE DOŚWIADCCZENIA W TYM, CO ROBISZ DZISIAJ?
Właśnie podczas tamtych pokazów odebrałem spora lekcję pokory. Niekontrolowana interakcja, głośni widzowie niejednokrotnie zdominować grupę, by móc cokolwiek pokazać i mieć ich ciągle pod kontrolą. Wtedy właśnie wyostrzył mi się humor. Byłem gotowy na każdą zaczepkę i na poczekaniu wymyślałem inteligentne riposty. Podczas tamtych chwil, zdałem sobie również sprawę, że triki to zaledwie dodatek do tego, co robiłem. Ludzie pragną być zadziwiani i zaskakiwani, ale głównie chcą się bawić, śmiać, doświadczać kreatywnego absurdu i autoironii. Świetnie odnalazłem się w spontanicznym humorze i stand-upie, postawiłem na interakcję i ciągłe zaangażowanie widza w każdy mój trik. Przez zaangażowanie mam na myśli nie to, że jak skończę trik, to oni biją brawo oczywiście.
Następnie, krótko po tym, trafiłem do pracy dla korporacji, głównie dla branży IT. To właśnie ta grupa docelowa daje mi możliwość rozwinięcia skrzydeł i, jak to określam, uprawiać ‘jazdę po kulturalnej bandzie’. Z wykształcenia i pasji jestem amerykanistą i przez 10 lat łączyłem pracę na uczelni i życie ‘na walizkach’. Dawniej tak często nie było mnie w domu, że nie byłem nawet obecny podczas poczęcia własnych dzieci. Nadszedł jednak dzień, że musiałem na coś postawić. Jankesi maja takie piękne powiedzenie: ‘a jack of all trades but master at none’. Myślę, że wybrałem dobrze. Odkąd jednak stałem się korpo-magikiem, praca przestała być pracą a stała się jeszcze większą przyjemnością. Poza tym, język angielski otwiera nowe drzwi pomimo zamkniętych granic.
W czasach, gdzie czekamy na normalność, staram się tworzyć webinary, gdzie integracja międzyludzka i zaangażowanie jest bardzo ważnym aspektem a cały ‘content’ jest od początku ‘szyty na miarę’, który nie musi być webinarem, o którym zapomnisz wraz z kończącym się dniem. Przykładem takiego programu jest Magia Sprzedaży – Jak Uczciwie Oczarować Klienta. Magia Sprzedaży to edukacyjno-rozrywkowy program pełen skutecznych i niecodziennych inspiracji sprzedażowych. W tym programie połączyłem swoje doświadczenie akademickie oraz poszukiwania nowych inspiracji sprzedażowych. Przez lata pracy dla klienta biznesowego, zebrałem sporo etycznych trików, które przydadzą się każdemu, kto zajmuje się sprzedażą. Program jest również „szyty na miarę”, a przykłady są dobierane pod konkretną branżę. Żeby sprzedawcy polecali Twoje produkty i usługi muszą być dobrze i niestandardowo wyedukowani.
W gąszczu merytorycznych informacji i specyfikacji technicznych, sposób podania tej wiedzy jest również kluczowy. Webinar Magia Sprzedaży nie jest typowym szkoleniem. Pokazuję na konkretnych ‘case study’ jak wyróżnić się na rynku i w umiejętny sposób dotrzeć do klienta końcowego. Jeżeli szukasz inspiracji i chcesz zbudować trwałe relacje z klientem i dowiedzieć się jak inni znajdują swój wyróżnik na rynku, albo jak sprawiają, że mówi się o nich i poleca ich usługi, Magia Sprzedaży jest programem dla Ciebie.
Drugim pomysłem jest PWI czyli Personalizowny Webinar Iluzji. Każdy trik może być również ‘szyty na miarę’ i otworzyć zupełnie nowy wymiar. W tym pokazie w zaskakujący i magiczny sposób wykorzystuję nie tylko logo sponsora, konkretny branding i ustalone z klientem hasła do poszczególnych trików, ale też wybrane produkty, które wpisują się w całościowy przekaz programu: komputery, drukarki, telewizory itp. Jeżeli chcesz w sposób nienachalny wyeksponować swoje produkty czy usługi, a przy tym sprawić, że klienci czy goście będą świetnie się bawić, PWI będzie webinarem właśnie dla Ciebie.
A CZY MASZ JAKIEGOŚ ASA W RĘKAWIE?
Jasne. Chcesz choć na chwilę wejść w buty iluzjonisty rozmiar 45? Wiem, że chcesz poznać sekret triku, który przed chwilą widziałeś na swoim ekranie. Też tak kiedyś miałem. Wyobraź sobie, że zasiadasz przed swoim ekranem z talią kart, kilkoma monetami, banknotami i czymś do pisania. Oznacza to, że właśnie zalogowałeś się na WIDN czyli Warsztaty Iluzji dla Nerdów. Na początku przypisuję Cię do grupy i umieszczam w jednym z pokoi i razem z grupą macie do wykonania różne kreatywne zadania. Jednym z nich będzie rozszyfrowanie sekretu triku, który wykonuję a kolejnym, rozwiązanie magicznej zagadki. Uczysz się również kilku prostych lecz efektywnych trików, którymi możesz od razu zadziwić swoich bliskich. Te webinarium również gwarantuje Ci darmowy alkohol na długo, bo poznajesz w nim kilka zakładów barowych, których ‘ofiara’ nie może wygrać i chętnie postawi Ci drinka jak sama pozna sekret.
A MASZ COŚ PERSONALIZOWANEGO DLA SUPER WYMAGAJĄCEGO KLIENTA?
Oczywiście. Od 7 lat mam przyjemność współtworzyć ‘szyty na miarę’ program sceniczny Iluzja vs. Nauka z Pawłem Orleańskim znanym każdemu z programu Galileo. Teraz w wersji online. Dedykowany humor, triki, anegdoty i historie są za każdym razem dopasowywane do branży i produktów klienta. Świetnie się uzupełniamy. To taka sprzeczka pomiędzy złym a dobrym gliną, a wszystko to, w kontekście tematyki klienta. Idealne na formalne gale, ‘product launching’, wręczenia nagród czy rocznice.
COŚ O ZABAWIE SŁOWEM???
Od zawsze uwielbiałem bawić się słowem, a ta niecodzienna rzeczywistość tylko mi w tym pomogła. Myślę, że wyssałem tę umiejętność z mlekiem matki. Nie tylko własnej. Uwielbiam być „na bieżąco”, zupełnie jak IT Reseller. To uwielbienie pomaga mi uprawiać CNW czyli Copywriting na Wesoło, gdzie z przymrużeniem oka tworzę charakterystyczne dla siebie, personalizowane teksty dla firm. Są to zabawne opisy pracowników, oryginalne kartki świąteczne czy życzenia towarzyszące prezentom dla klientów. Wszystko w formie zabawnego, pomysłowego i dedykowanemu tekstowi, dzięki któremu można również wyróżnić się na rynku.
Wszystko widziane okiem obserwatora, który bezstronnie dostrzeże i uwypukli najzabawniejsze cechy w lekkim, ale też biznesowym stylu. Zdrowy dystans do siebie i swojego zawodu to oznaka profesjonalizmu. Nie wolno się tego bać.
PYTANIE PRZYZIEMNE, ALE CZY OSZUKUJESZW KARTY JAK GRASZ ZE ZNAJOMYMI W POKERA?
Nie mam okazji. Przez ostatnie 10 lat nikt mnie nie zaprosił do gry. Dla wszystkich jednak, którzy grają, ma dobrą radę i zacytuję klasyka: „Jak siadacie do stołu pokerowego i rozglądacie się, szukając frajera i go nie widzicie, to Wy nim jesteście”. Oprócz działań solo, jestem bardzo dumy ze współpracy z Janem Nowickim w programie Wielki Szu. Pewne jest też, że rozkręcimy każda imprezę z Grupą Gentlemen’s Club. You know who you are, guys. 😊
Po więcej info zapraszam na www.pawelkluz.com i koniecznie kliknijcie w Angelę 😊
A GDYBYS NA KONIEC MIAŁ OPISAĆ SIEBIE W DÓCH SŁOWACH?
Niezbyt dobry z matematyki. 😊
Zobacz całe wydanie (klikając w okładkę)