Badania GSMA Intelligence pokazują, w jaki sposób operatorzy mogą pozyskać 400 mld dolarów
GSMA Intelligence (GSMAi) przedstawiła, jak spojrzeć na usługi technologii B2B, by stanowiła szansę na przychód o wartości ponad 400 mld dolarów dla operatorów. Należy jednak działać szybko, w przeciwnym razie ryzykują utratę tej kwoty na rzecz hiperskalowców i dostawców usług bezpieczeństwa.
W raporcie organizacja badawcza podkreśliła potrzebę, aby operatorzy wyszli poza podstawowe usługi łączności, w tym SD-WAN, komunikację ujednoliconą oraz mobilną transmisję głosu i danych. GSMA Intelligence stwierdziło, że usługi te stanowiły około 70% przychodów operatorów B2B w 2023 r., czyli około 250 miliardów dolarów, ale przewidziało niewielkie możliwości wzrostu, a CAGR na poziomie 3% spodziewane jest do 2030 r.
Dla porównania, wydatki na usługi wykraczające poza podstawową ofertę były około pięciokrotnie wyższe niż na tradycyjną komunikację i opiewały na kwotę 1,1 biliona dolarów w 2023 r., a CAGR na poziomie 14% przewiduje, że do 2030 r. rynek osiągnie wartość 2,9 biliona dolarów.
GSMA Intelligence wymieniło chmurę i centra danych, cyberbezpieczeństwo, IoT, analitykę, AI, blockchain i interfejsy API sieci wśród usług napędzających wzrosty.
Tim Hatt, szef badań w GSMA Intelligence, wyjaśnił, że operatorzy muszą przenieść punkt ciężkości poza usługi zorientowane na konsumenta i podstawowe przypadki użycia oparte na łączności, aby w pełni monetyzować swoje inwestycje w 5G. Przekonywał do większego skupienia się „na oferowaniu zaawansowanych rozwiązań sieciowych, takich jak segmentacja sieci i sieci prywatne w krótkim okresie oraz rozwijaniu usług typu end-to-end w celu obsługi różnych przypadków użycia przedsiębiorstw w połączeniu z możliwościami integracji w dłuższej perspektywie”.
Przedsiębiorstwa poszukują dostawców usług, którzy mogą łączyć różne technologie, aby sprostać ich konkretnym potrzebom, stwierdził Hatt, chociaż zauważył, że „konkurencja jest zacięta”.
GSMA Intelligence zauważyło, że 24% operatorów uważa hiperskalerów za groźnych konkurentów w sieciach brzegowych i chmurze, podczas gdy 41% uważa specjalistów ds. bezpieczeństwa za kluczowych konkurentów na tym polu. Możliwości GSMA Intelligence zidentyfikowało usługi finansowe, produkcję, motoryzację i lotnictwo jako kluczowe obszary, na których operatorzy powinni się skupić, zauważając, że przedstawiają one możliwości o wartości od 16 do 59 miliardów dolarów w 2023 roku i stanowią 37% 159 miliardów dolarów całkowitego adresowalnego rynku.
Firma badawcza prognozuje CAGR na poziomie 10,9% dla usług finansowych, 12,1% dla produkcji, 12% dla motoryzacji i 8,4%. dla lotnictwa. Hatt stwierdził, że zwycięstwo w czterech pionach wymaga nowego nastawienia i zmian operacyjnych, takich jak podejścia oparte na współpracy, a operatorzy muszą być bardziej jak konsultanci IT niż sprzedawcy łączności.