Spotify uzyskało 19% wzrost liczby użytkowników i świetne wyniki finansowe, pomimo wyjścia z rynku rosyjskiego.
Spotify zaskoczyło analityków, podając wyniki za Q2 2022. Okazuje się, że firma ze Sztokholmu zaliczyła znakomity kwartał.
Kiedy następował masowy exodus firm zachodnich (i części azjatyckich) z rosyjskiego rynku, w ramach sankcji nałożonych na Federację Rosyjską za napaść na Ukrainę, wiele przedsiębiorstw prognozowało, że na tym posunięciu straci finansowo. Spotify najwyraźniej nic sobie z tego nie zrobiło, bo w drugim kwartale roku szwedzka firma nie tylko zarobiła lepiej, ale też miała wyraźnie więcej użytkowników niż rok wcześniej.
Akcje Spotify wzrosły w środę o ponad 14% po tym, jak firma poinformowała o wynikach za drugi kwartał 2022 r., które przekroczyły oczekiwania analityków dotyczące przychodów i wykazały stały wzrost liczby subskrybentów. Przychody Spotify wyniosły w omawianym okresie 2,86 mld euro, podczas gdy analitycy spodziewali się około 2,81 mld.
Zresztą, Spotify rośnie nie tylko na polu finansowym. Pomimo zamknięcia działalności w Rosji, Spotify odnotował 433 miliony aktywnych użytkowników miesięcznie w drugim kwartale, co oznacza wzrost o 19% rok do roku i 5 milionów powyżej oczekiwań. Firma twierdzi, że wzrost ten można przypisać udanym kampaniom marketingowym, sile pokolenia Z w Ameryce Łacińskiej i reaktywacji wielu kont w Europie.
„Widzimy trendy na kilku rynkach, które przewyższają nasze prognozy” – powiedział dyrektor generalny Spotify, Daniel Ek, w komentarzu do zysków firmy. CEO potwierdził także, że Spotify nie rezygnuje z planu proaktywnego zmniejszenia liczby pracowników o 25%. Ek powiedział, że chociaż firma przygotowuje się na gorsze rzeczy, jest optymistą.
Spotify spodziewa się uzyskać około 17 milionów nowych aktywnych użytkowników miesięcznie w trzecim kwartale, co da łącznie 450 milionów. Szwedzki gigant streamingu audio zakłada też, że liczba płatnych abonentów wzrośnie o 6 mln (do 194 mld), co ma sprawić, że przychody Spotify wzrosną do 3 miliardów euro.