Naszpikowane elektroniką centrum dowodzenia. Tak wygląda przyszłość aut. Producenci kładą coraz większy nacisk na rozwój systemów infotainment.

Zaawansowane technologicznie systemy sprawiają, że auta są nie tylko bardziej intuicyjne, ale też przyjazne i bezpieczne dla użytkownika, czyniąc jazdę niezwykłym doświadczeniem. Producenci kładą coraz większy nacisk na rozwój systemów infotainment. Dzięki nim pojazdy to nowoczesna, a przy tym bezpieczna przestrzeń rozrywki.

 

Infotainment – jak to działa?

Systemy infotainment mogą stanowić źródło wielu użytecznych informacji dla kierowcy. Zapewniają także rozrywkę, dzięki której podróż jest bardziej komfortowa dla pasażerów. Pozwalają łatwiej zarządzać komunikacją w aucie i utrzymywać nad nim kontrolę. W połączeniu z usługami integrującymi urządzenia mobilne bardzo ułatwiają dostęp do poczty elektronicznej i wiadomości tekstowych, a także wykonywania połączeń telefonicznych. Wszystko bez użycia rąk.

Kierowcy mogą również sparować swoje urządzenia, aby uzyskać dostęp do ulubionych list odtwarzania muzyki i innych bibliotek cyfrowych. W niektórych samochodach infotainment może nawet obejmować monitory na środkowych lub tylnych siedzeniach dla pasażerów – dzięki nim pasażerowie mogą grać w gry wideo lub oglądać filmy.

 

– Dzięki tej technologii w pojeździe każdy pasażer może czerpać przyjemność z jazdy. Może też łatwiej, w bardziej komfortowy sposób korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń bezdotykowych – dodaje Jagyan Mishra, Global Head of Delivery na Europę i Izrael w firmie L&T Technology Services (LTTS), która w tym roku otworzyła centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie – LTTS Kraków ze specjalizacją w zakresie sektora motoryzacyjnego oraz mobility.

 

Jak dodaje, obecnie stosowane w autach technologie stały się o wiele bardziej inteligentne. Zamiast mnóstwa przełączników i kontrolek rozmieszczonych na desce rozdzielczej wiele samochodów wyposażonych jest w jeden ekran, który służy zarówno jako wyświetlacz, jak i centrum sterowania.

 

Wystarczy muśnięcie palcem

Co to oznacza w praktyce? Jeśli kierowca będzie chciał ogrzać kabinę, wystarczy przesunięcie palcem po ekranie. Ten sam ekran może służyć do sprawdzania średniego zużycia paliwa lub planowania podróży za pomocą nawigacji satelitarnej. Co więcej, ekran może być również wyświetlaczem kamery cofania, interfejsem, za pomocą którego można uzyskać dostęp do Internetu, i miejscem, w którym można zmienić ustawienia samochodu. Wszystkie te rozwiązania wpływają na poprawę bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo odgrywa szczególną rolę w integracji pokładowych systemów infotainment. Z tego względu producenci aut stale walczą o to, jak zapewnić kierowcy komfort podróży oraz poczucie, że będzie mógł spokojnie dotrzeć do celu.

Nowoczesne systemy infotainment muszą być zaprojektowane tak, aby w jak najmniejszym stopniu angażować uwagę kierowcy. Mogą one na przykład integrować komendy głosowe, które – jak wykazały badania – ograniczają odwracanie wzroku od drogi. Tak zaprojektowane systemy powinny odbierać naturalną mowę i nie powinny wymagać wielu czynności, np. potwierdzenia na ekranie.

Pokładowe systemy infotainment wykorzystują interfejsy audio/wideo (A/V), ekrany dotykowe, klawiatury i inne rodzaje urządzeń w celu zapewnienia rozrywki i dostarczenia informacji kierowcom i pasażerom. Zaawansowane systemy informacyjno-rozrywkowe umożliwiają łączność Bluetooth, Wi-Fi, interaktywne usługi rozpoznawania głosu, strumieniowe przesyłanie multimediów na żywo oraz inteligentne technologie umożliwiające integrację z urządzeniami mobilnymi.

 

– Jako przedsiębiorstwo dbające o bezpieczeństwo pojazdu i komfort kierowcy dostarczamy rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz usługi projektowania i walidacji HMI, obejmujące rygorystyczne procesy efektywności testów spełniających normy. Dodatkowo rozwiązania LTTS w zakresie mobilności i integracji z chmurą oraz usługi infotainment oparte na systemie Android zapewniają łączność pojazdu z informacjami w czasie rzeczywistym i aktualizują kompatybilność w różnych systemach operacyjnych – podkreśla Jagyan Mishra z LTTS.

 

W 2015 roku 35 procent nowych samochodów było podłączonych do Internetu. Pięć lat później aż 98 procent sprzedanych nowych aut dawało możliwość korzystania z sieci. Według prognoz do 2025 roku wszystkie nowe samochody będą połączone z Internetem.

Nic dziwnego więc, że większość marek samochodowych planuje wprowadzić do swoich samochodów coraz więcej usług cyfrowych i łączności. Można się zatem spodziewać, że systemy informacyjno-rozrywkowe będą oferować coraz więcej możliwości.

Coraz częściej będzie można zsynchronizować system informacyjno-rozrywkowy samochodu z innymi urządzeniami i kontami cyfrowymi. Na przykład niektóre modele aut przechodzą na system operacyjny obsługiwany przez Google, zapewniając kierowcy bezproblemowe przejście między usługami w trakcie jazdy.

W 2018 roku wielkość rynku infotainment w branży motoryzacyjnej wynosiła niemal 12 miliardów dolarów. Przewiduje się, że do 2026 roku jego wartość osiągnie pułap 20 miliardów dolarów. Mowa więc o imponującym, wynoszącym 6,8 procenta rok do roku, tempie wzrostu rynku.

 

Counterpoint Research w badaniu „5G Smartphone Shipments Rising in Emerging Markets”: rosną dostawy, a realme awansuje do globalnego TOP 6.