Spowolnienie w ecommerce? Jeden z największych sklepów na świecie opublikował wyniki.
Pandemia nakręciła rozwój ecommerce. Teraz, z jej wycofaniem (acz wciąż nie końcem), widać spowolnienie wzrostu, co widać chociażby po najnowszych wynikach JD.com – jednej z czołowych chińskich platform handlowych.
W drugim kwartale JD.com przekroczył oczekiwania analityków, ale odnotował najwolniejszy w historii wzrost przychodów rok do roku, stając się ostatnią ofiarą spowolnienia gospodarczego wywołanego przez Covid w Chinach. Firma zyskała impuls dzięki lepszej rentowności w swoim głównym dziale handlu detalicznego i logistyce, dzięki corocznemu festiwalowi zakupów „618”, który odbywa się w Chinach w czerwcu.
JD.com osiągnęło przychody w wysokości 267,6 miliardów chińskich juanów (ok. 40 miliardów dolarów) w porównaniu do oczekiwanych 262,3 miliardów juanów, co oznacza wzrost o 5,4% rok do roku. Zysk netto przypadający na zwykłych akcjonariuszy sięgnął 4,4 miliarda juanów wobec oczekiwanego zysku 1,36 miliarda juanów.
Wpływ na wyniki miała przede wszystkim sytuacja wewnętrzna Chin. W drugim kwartale chińska gospodarka wzrosła zaledwie o 0,4% rok do roku. Banki inwestycyjne obniżyły swoje całoroczne prognozy wzrostu dla drugiej co do wielkości gospodarki świata. Chiny doświadczyły odrodzenia Covid-19, co doprowadziło do zablokowania głównych miast w całym kraju, w tym finansowej potęgi Szanghaju, ponieważ władze próbowały powstrzymać najgorszy wybuch wirusa od czasu początkowego rozprzestrzenienia się w 2020 r. .
JD.com nie jest jedyną chińską firmą technologiczną, która ucierpiała w wyniku spowolnienia gospodarczego. W tym miesiącu rywal z branży e-commerce, Alibaba, po raz pierwszy odnotował płaskie przychody w czerwcu, podczas gdy Tencent, gigant gier i mediów społecznościowych, odnotował pierwszy rekordowy spadek przychodów.