Komisja Europejska przedstawia strategię UE dotyczącą rozwoju Sieci. Web 4.0 będzie „europejski”?
Unia Europejska chce stać na czele następnej transformacji technologicznej i zagwarantować obywatelom UE, przedsiębiorstwom i administracji publicznej otwarte, bezpieczne, niezawodne, sprawiedliwe i integracyjne środowisko cyfrowe.
Internet rozwija się i zmienia. Poza obecną generacją Internetu, gdzieś pomiędzy Web 2.0 i Web 3.0, którego głównymi cechami są otwartość, decentralizacja i pełne upodmiotowienie użytkowników, w nieodległej perspektywie ma pojawić się następna generacja, Web 4.0. Umożliwi ona integrację cyfrowych i rzeczywistych obiektów i środowisk oraz zwiększoną interakcję między ludźmi i maszynami.
Perspektywy dla gospodarki UE po 2030 r. , opublikowane w marcu, wskazują na cyfryzację jako jeden z jej kluczowych czynników, a koncepcję Web 4.0 jako główną transformację technologiczną. Szacuje się, że wartość światowego rynku tzw. wirtualnych światów, jak metaverse, wzrośnie z 27 miliardów euro w 2022 roku do ponad 800 miliardów euro w 2030 roku. Według analiz UE to właśnie tzw. światy wirtualne wpłyną na sposób, w jaki ludzie koegzystują.
Teraz natomiast pojawiła się strategia UE adresująca zagadnienia nowej sieci.
Strategia jest zgodna z celami programu strategicznego Digital Decade 2030 i trzema kluczowymi filarami cyfryzacji: umiejętnościami, biznesem i usługami publicznymi. Czwarty filar, infrastruktura, jest uwzględniony w pakiecie Komisji dotyczącym łączności i jej szerszych wysiłkach w zakresie przetwarzania danych, przetwarzania w chmurze i obliczeń brzegowych.
Kluczowe filary nowej strategii zaproponowanej przez KE to:
1. Wzmacnianie ludzi i budowanie zdolności do promowania świadomości, dostępu do wiarygodnych informacji i tworzenia puli talentów specjalistów w wirtualnych światach. Do końca 2023 r. Komisja będzie promować wytyczne dotyczące światów wirtualnych, przedstawione przez panel obywatelski, a do pierwszego kwartału 2024 r. zapewni ogółowi społeczeństwa wytyczne za pomocą „zestawu narzędzi dla obywateli”. Ponieważ specjaliści od światów wirtualnych są niezbędni, Komisja będzie współpracować z państwami członkowskimi w celu stworzenia puli talentów i wspierania budowania potencjału, w tym kobiet i dziewcząt, poprzez projekty finansowane w ramach programu „Cyfrowa Europa” .oraz dla twórców treści cyfrowych w ramach programu Kreatywna Europa .
2. Zbudowanie i utrzymanie europejskiego ekosystemu sieci Przemysłu 4.0. Obecnie nie ma unijnego ekosystemu, który skupiałby różnych graczy w wirtualnych światach i łańcuchu wartości Web 4.0. Komisja zaproponowała kandydujące partnerstwo w sprawie wirtualnych światów w ramach programu „Horyzont Europa”, które prawdopodobnie rozpocznie się w 2025 r., aby wspierać doskonałość w badaniach i promować przemysłowy i technologiczny plan działania dla wirtualnych światów. Aby wspierać innowacyjność, Komisja będzie również pomagać twórcom i przedsiębiorstwom medialnym w UE w testowaniu nowych narzędzi twórczych,
3. W zakresie administracji publicznej wspieranie postępu społeczny i wirtualnych usług publiczne, aby skorzystać z możliwości, jakie oferują wirtualne światy. UE już inwestuje w inicjatywy cyfrowe (DestinE, czy digital twins). Zgodnie z nową strategią, Komisja Europejska uruchomi dwie nowe sztandarowe inicjatywy publiczne: „CitiVerse”, wciągające środowisko miejskie, które można wykorzystać do planowania miejskiego i zarządzania nim, oraz europejski „wirtualny ludzki bliźniak”, który będzie odtwarzał ludzkie ciało w celu wspierania decyzji klinicznych i spersonalizowanych terapii.
4. Opracowanie globalnych standardów dla otwartych i interoperacyjnych światów wirtualnych i Web 4.0. Mają one zapewnić, że sieć nie będzie zdominowana przez garstkę czołowych firm. Komisja będzie współpracować z podmiotami zainteresowanymi globalnym zarządzaniem internetem i promować standardy Web 4.0 zgodnie z wizją i wartościami UE.