Sony PlayStation 6 wykorzysta procesory AMD. Intel startował w przetargu, ale został pokonany
Podczas gdy ceny akcji Intela niedawno osiągnęły historycznie niski poziom, AMD notuje kolejny sukces. Chociaż informacja o wyborze dostawcy przez Sony nie jest nowa, dopiero teraz ujrzała światło dzienne.
Dlaczego w ogóle wspominamy Intela w tej sprawie? Otóż „niebiescy” starali się zdobyć umowę z Sony na dostarczenie SoC dla konsol japońskiego producenta. Jednakże producent z Santa Clara poniósł poważną porażkę w 2022 roku, przegrywając kontrakt na zaprojektowanie i produkcję chipu dla PlayStation 6. Źródła zaznajomione ze sprawą donoszą, że kontrakt ten miał kluczowe znaczenie dla nowo rozwijającego się segmentu usług produkcji kontraktowej Intela (Intel Foundry Services), który jest centralnym elementem planu odbudowy firmy pod wodzą CEO Pata Gelsingera.
Intel starał się wygrać kontrakt w konkurencyjnym przetargu, ale miał przed sobą poważnego przeciwnika, z potężnym doświadczeniem w tym segmencie rynku: AMD. Wygrana oznaczałaby miliardy dolarów przychodu i produkcję tysięcy wafli krzemowych miesięcznie. Dla Intela byłaby to także okazja do wsparcia swojego działu foundry, czyli usług produkcji kontraktowej, które firma formalnie zainaugurowała w 2021 roku.
Pomimo długich negocjacji między Sony i Intelem, ostatecznie kontrakt trafił do AMD. Kluczowym powodem niepowodzenia były różnice w oczekiwaniach co do zysków, jakie Intel mógłby czerpać z każdej sprzedanej jednostki chipu. Spotkania między szefami firm oraz licznymi inżynierami nie przyniosły porozumienia. Wielu komentatorów uważa, że wygranie tego kontraktu mogłoby przynieść Intelowi około 30 miliardów dolarów przychodu na przestrzeni trwania umowy, a także poprawić sytuację finansową segmentu foundry, który odnotował w 2023 roku straty operacyjne w wysokości 7 miliardów dolarów.
AMD, które już wcześniej dostarczało chipy do PlayStation 5 (ale i do konkurencyjnego Xbox Series X/S, mobilnych konsol Valve Steam Deck, ASUS ROG Ally czy Lenovo Legion Go), wygrało przetarg. Jednym z argumentów za utrzymaniem współpracy z AMD była kwestia kompatybilności wstecznej, czyli możliwości uruchamiania starszych gier na nowej konsoli. Przejście na technologie Intela mogłoby skomplikować ten aspekt, co było istotnym czynnikiem decydującym o wyborze AMD.
Przegrana w przetargu na PlayStation 6 nie tylko oznaczała utratę potencjalnych miliardów, ale także osłabiła pozycję Intela na rynku usług produkcji kontraktowej. Firma boryka się z trudnościami w zdobywaniu dużych klientów na swoje zaawansowane procesy produkcji, takie jak technologia 18A, z której korzystają m.in. Broadcom oraz AWS.