Sprzedaż aut elektrycznych w Europie rośnie dwucyfrowo. Kto zyskuje, kto traci w 2025 roku?

Rynek samochodów elektrycznych w Europie zmierza ku jednemu z najlepszych wyników w historii. Dane za listopad i za okres od stycznia do listopada pokazują wyraźne przyspieszenie, które w praktyce ratuje cały rynek nowych aut. Jednocześnie zmienia się układ sił między producentami.

 

Elektryki i hybrydy napędzają rynek

Według danych ACEA sprzedaż samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i krajach EFTA wzrosła w listopadzie o 37,3% rok do roku. Zarejestrowano 253 768 aut, wobec 184 892 rok wcześniej. Jeszcze lepiej wygląda skumulowany wynik za jedenaście miesięcy. Od stycznia do listopada zarejestrowano 2 276 161 samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 27,4%.

Równolegle rośnie segment hybryd plug-in. W listopadzie liczba rejestracji PHEV zwiększyła się o 33,9% do 112 287 sztuk, a w całym analizowanym okresie przekroczyła 1,13 mln aut, co daje wzrost o 33,1%. Bez tych dwóch napędów europejski rynek samochodowy znalazłby się w wyraźnym kryzysie. Sprzedaż aut benzynowych spadła bowiem o 19%, a diesli o 24%. Cały rynek nowych samochodów urósł jedynie o 1,9% do poziomu 12,09 mln pojazdów.

 

Tesla liderem, ale z wyraźną zadyszką

W rankingu producentów elektryków w listopadzie pierwsze miejsce zajęła grupa Volkswagen z wynikiem 23 396 aut, przed Teslą, która zanotowała 22 355 rejestracji, o 11% mniej niż rok wcześniej. Bardzo mocne wzrosty notują europejscy gracze. Renault zwiększył sprzedaż o 89%, a Škoda o 75%. Zwraca uwagę także ekspansja BYD, które poprawiło wynik aż o 167%.

Na poziomie modeli listopad należał do Tesli Model 3, która była najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w regionie. Kolejne miejsca zajęły Tesla Model Y oraz Skoda Elroq. Jednak w ujęciu rocznym sytuacja Tesli wygląda mniej komfortowo. Model Y pozostaje numerem jeden po jedenastu miesiącach z wynikiem 127 067 sztuk, ale oznacza to spadek o 30,1% rok do roku. Model 3 zanotował z kolei spadek o 22,7%, co pozwoliło Skodzie Elroq awansować na drugie miejsce w klasyfikacji rocznej.

 

Nowi beneficjenci elektrycznej fali

W czołówce modeli na 11 miesięcy widać wyraźnie, że wzrost rynku rozkłada się szerzej niż jeszcze rok temu. Volkswagen ID.4, Renault 5 czy Volkswagen ID.7 notują solidne wzrosty, podobnie jak nowe konstrukcje z segmentu kompaktowego i miejskiego. Spadki w top 10 dotyczą tylko trzech modeli. Dwa to konstrukcje Tesli, natomiast trzecim przypadkiem jest Škoda Enyaq, która utrzymała sprzedaż niemal na poziomie ubiegłego roku.

W segmencie hybryd plug-in uwagę przyciąga BYD Seal U, który w listopadzie był najlepiej sprzedającym się samochodem PHEV i zwiększył sprzedaż niemal trzykrotnie rok do roku. W skali całego roku model ten przekroczył 63 000 rejestracji i wyraźnie naciska na Volkswagena Tiguana.

 

Co dalej?

Wszystko wskazuje na to, że Tesla zakończy 2025 rok jako największy sprzedawca aut elektrycznych w Europie, z wynikiem przekraczającym 203 000 pojazdów. Jednocześnie tempo wzrostu konkurentów pokazuje, że przewaga amerykańskiej marki systematycznie topnieje. Rok 2026 może być pierwszym, w którym europejscy producenci oraz chińscy nowi gracze realnie zagrożą jej pozycji lidera.