European VR Congress – Największe święto wirtualnej rzeczywistości w Europie środkowej, komentarz naszego eksperta z EpicVR.

Adrian Łapczyński, CEO EpicVR.pl

 

European VR Congress to bez wątpienia największe święto wirtualnej rzeczywistości w Europie środkowej. Oprócz możliwości przetestowania najnowszych rozwiązań rynku wirtualnej rzeczywistości, Congress to również świetna okazja do szukania kontaktów biznesowych i zdobywania wiedzy. Tegoroczna edycja imprezy pokazała wyraźnie trendy w rozwoju wirtualnej rzeczywistości. Oprócz coraz wyższej jakości sprzętów umożliwiających wejście w świat VR, widzimy wyraźnie coraz szersze zastosowanie rozwiązań VR w wielu branżach. Wirtualna rzeczywistość w obecnych czasach nie jest już tylko domeną naukowców czy ośrodków badawczych. Coraz częściej z jej pomocą oglądamy filmy 360, dzięki którym możemy zanurzyć się w sam środek akcji. Niezwykle popularnym trendem jest także wykorzystanie VR w marketingu. W dzisiejszych czasach skuteczne kampanie reklamowe opierają się w dużej mierze na wykorzystaniu VR.

 

Rzeczywistość wirtualna to branża, która w niesamowicie dynamicznym tempie zmienia współczesny model konsumpcji wszelkiego rodzaju treści. Gry, filmy 360 czy aplikacje VR pozwalają spojrzeć na wiele dziedzin z zupełnie nowej perspektywy. Podczas European VR Congress mogliśmy m.in. zanurzyć się w głąb ludzkiego organizmu dzięki krakowskiej firmie BerryLife. Z kolei Warszawska Akademia Leona Koźmińskiego dosłownie przeniosła nas do miejsca zbrodni, gdzie w świecie VR mogliśmy nauczyć się pracy techników kryminalistyki. To tylko dwa przykłady, z wielu ciekawych doświadczeń VR, które udowadniają, że wirtualna rzeczywistość to nie tylko gry i rozrywka. Rozwiązania VR coraz częściej wykorzystuje współczesna medycyna, wojsko i świat nauki.

 

Podczas tegorocznej edycji European VR Congress odbył się szereg warsztatów i wykładów poruszających olbrzymią ilość tematów związanych z VR. Uczestnicy mogli przekonać się m.in. o sposobach badania percepcji VR, o tym jak skutecznie zaprezentować się przed inwestorem oraz jak nagrywać dźwięk w filmach 360 przy pomocy mikrofonu w kształcie ludzkiej głowy. Nie zabrakło również specjalistycznych paneli dyskusyjnych o tym jak widzowie oglądają filmy 360 czy korzystają z aplikacji VR. Każdy z uczestników European VR Congress mógł dowoli testować również nowe gogle PlayStation VR na trzech niezależnych stanowiskach. Congress był również świetną okazją do spotkań pomiędzy potencjalnymi klientami, inwestorami oraz firmami tworzącymi rozwiązania VR. Powyższe przykłady są tylko wąskim wycinkiem szerokiego spektrum możliwości, jakie zaoferowała uczestnikom tegoroczna edycja kongresu.

 

Niewątpliwie stoimy na progu gigantycznej rewolucji jaką niesie ze sobą branża VR. Choć rzeczywistość wirtualna powstała już latach 60. ubiegłego wieku, dopiero kilka lat temu rozkwitła na dobre. Pierwsze gogle wirtualnej rzeczywistości były bardzo topornymi urządzeniami niskiej jakości. Dziś za sprawą rozwoju współczesnej technologii możliwe jest tworzenie w pełni realistycznych aplikacji VR i filmów 360. Coraz częściej korzystając z gogli VR możemy zatrzeć granicę pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym. Rzeczywistość wirtualna jest obecnie najszybciej rozwijającą się branżą współczesnej technologii. Aktualnie na świecie mamy około 12 – 15 mln sztuk gogli VR. Za 2 lata liczba ta ma wzrosnąć trzykrotnie.  Analiza rynku VR pokazuje wyraźnie, że za kilka lat gogle VR będą obecne w praktycznie każdym domu. Każdy kto już dziś zaczyna wdrażać rozwiązania VR w swojej firmie jest określany mianem pioniera nowych technologii. Współczesny VR jest na wczesnym etapie rozwoju. Można go śmiało porównać do poziomu rozwoju internetu w roku 1995. Kto dziś tworzy lub wdraża VR w swojej firmie, wyznacza nowe trendy i przyczynia się do rozwoju całej branży wirtualnej rzeczywistości. Takie wydarzenia jak European VR Congress w wielkim stopniu przyczyniają się do tej rewolucji i sprawiają, że branża VR rozwija się szybciej.

 

Adrian Łapczyński

CEO EpicVR.pl – agencji VR tworzącej filmy 360, aplikacje VR, skuteczne kampanie VR oraz wszelkiego rodzaju rozwiązania VR dla biznesu.