Huawei podczas finałowej gali konkursu „Huawei Startup Challenge II”, nagrodził najbardziej innowacyjne polskie startupy.
W czwartek 9 czerwca odbyła się gala finałowa konkursu „Huawei Startup Challenge II”. Wydarzenie było zwieńczeniem wieloetapowego procesu wyboru najbardziej innowacyjnych polskich startupów, które aktywnie działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. Spośród 10 finalistów, wybranych z niemal 230 zgłoszeń, na podium stanęły startupy DAC (DynamicAirCooling), Plan Be Eco oraz Hydrum, otrzymując kolejno 100, 60 i 40 tysięcy złotych nagrody na rozwój własnych projektów.
Założeniem organizowanego przez Huawei Polska i Startup Academy konkursu „Huawei Startup Challenge II” było wyselekcjonowanie przedsiębiorczyń i przedsiębiorców, których najbardziej innowacyjne pomysły i rozwiązania technologiczne pomagają zwalczać skutki wpływu człowieka na środowisko naturalne. Podczas kilkumiesięcznego programu startupy usprawniały strategie zrównoważonego rozwoju i konfrontowały własne nowatorskie pomysły z mentorami, starając się tym samym przekonać jury do swoich rozwiązań.
„Wszystkie rozwiązania naszych finalistów na rzecz poprawy klimatu i ochrony planety prezentowały bardzo wysoki poziom innowacyjności. To była przyjemność, szczególnie w tak trudnych czasach, móc po raz kolejny obserwować rozwój startupów, które za cel postawiły sobie troskę o środowisko naturalne. Gratuluję zwycięzcom, a wszystkim uczestnikom konkursu dziękuję za udział i trzymam kciuki za ich dalsze przedsięwzięcia.” – powiedział Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
W finale znalazły się startupy, które w najbardziej nowatorski sposób wykorzystywały nowoczesne technologie na rzecz ochrony planety i przeciwdziałania zmianom klimatu. Pierwsze miejsce i nagrodę główną 100 tysięcy złotych otrzymał startup DAC (DynamicAirCooling) z najbardziej ekologiczną i najskuteczniejszą na świecie technologią chłodzenia, stanowiącą zamiennik urządzeń na bazie freonu – głównej przyczyny globalnego ocieplenia. Drugie miejsce i 60 tysięcy złotych zdobył startup Plan Be Eco za kompleksowe narzędzie wspierające proces osiągnięcia neutralności klimatycznej firm oraz raportowania śladu węglowego. Na trzecim miejscu uplasowało się Hydrum z autorskim reaktorem chemicznym, który jest w stanie pracować bez kosztochłonnego uzdatniania wody jako surowca. System HydroHub ma utylizować słone wody kopalniane, z udziałem napędowej energii odnawialnej OZE umożliwiając produkcję zrównoważonego, taniego wodoru jako siłę napędową okrągłych łańcuchów przemysłowych.
Dodatkowa nagroda w wysokości 10 tysięcy złotych, którą ufundowała Krajowa Izba Klastrów Energii, trafiła do SunRoof Technology, oferującej zintegrowane fotowoltaiczne dachy 2w1 oraz marketplace energetyczny.
„Huawei Startup Challenge to nie tylko szansa na prezentację nieszablonowych rozwiązań dla firm będących na początku własnej biznesowej drogi. Wartość tego projektu to również starannie wyselekcjonowane wsparcie mentorskie dla polskich startupów. Najbardziej przełomowe koncepcje zostały wybrane przez uznanych i wybitnych przedstawicieli świata nauki, biznesu i administracji publicznej. Współczesna polska gospodarka i jej wyzwania energetyczno-klimatyczne opierają się już nie tylko na wiedzy i doświadczeniu wykwalifikowanych ekspertów, ale na innowacjach i technologii. Stąd między innymi tak duży nacisk na rozwój startupów. Nie jest bowiem tajemnicą, że innowacje i największe pomysły powstają znacznie częściej w małym organizmie, niż w dużej korporacji.” – mówi Michał Misztal, prezes zarządu Startup Academy.
Do konkursu zgłosiło się 226 startupów. Znaczącą grupę stanowiły firmy z Mazowsza (40%) oraz Warmii i Mazur (20%). Wśród zgłoszeń dominowały projekty związane z rozwojem odnawialnych źródeł energii (12 proc.), wsparciem dla gospodarki obiegu zamkniętego (12 proc.) oraz technologii pomagających ograniczyć marnowanie żywności (8 proc.).
Konkurs odbył się pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Mazowieckiego, patronatem wspierającym Krajowej Izby Klastrów Energii oraz patronatem medialnym Rzeczpospolita, WP, Puls Biznesu, InnPoland, ISBNews, eGospodarka.pl, Mam Startup, Brief, NowyMarketing, Marketing i Biznes, Homo Digital oraz Eco-News.