Rynek smartfonów w Q3 2022: spadki sprzedaży i nienajlepsza perspektywa. Samsung pozostaje liderem.

Najnowsza analiza rynku smartfonów przeprowadzona przez Canalys nie jest pozytywna dla rynku smartfonów. Niestety, względem analogicznego, trzeciego, kwartału ubiegłego roku, sprzedaż jest zdecydowanie niższa. 

Autorzy raportu za spadające wyniki sprzedaży winią słaby popyt w III kwartale 2022 r. W tym okresie światowe dostawy smartfonów spadły o 9% rok do roku do 297,8 mln sztuk. Nietrudno zrozumieć przyczyny tego spadku; globalna inflacja, wojna na Ukrainie i gospodarcza niepewność w wielu częściach świata – w takich okolicznościach smartfon nie jest priorytetem do zakupu.

Jeśli chodzi o producentów, to nie ma tu wielkich zaskoczeń. Samsung obronił pozycję lidera rynku, pomimo 8% spadku, sprzedając 64,1 mln sztuk. Apple, jedyny wiodący dostawca, który odnotował wzrost rok do roku dzięki dużemu popytowi, wzrósł o 8% i sprzedał 53,0 mln sztuk. Po dwóch kwartałach dwucyfrowych spadków, Xiaomi wykorzystało swoją globalną skalę, aby znaleźć możliwości, które pomogą jej wzmocnić swoją pozycję do spadku zaledwie o 8%, dostarczając 40,5 miliona sztuk. OPPO i vivo zajęły czwarte i piąte miejsce pomimo ponad 20% spadków, dostarczając odpowiednio 28,5 mln i 27,4 mln sztuk w III kwartale 2022 r.

Ewidentnie sprawdza się tu doskonale znana zasada, że to produkty luksusowe sprzedają się dobrze w chwilach kryzysu. Majętni klienci tak czy owak pozostają majętni, bez względu na okoliczności. Stąd tak dobre rezultaty Apple. Na ten aspekt zwraca uwagę Runar Bjørhovde, analityk Canalys Research:

„Wyniki segmentu high-end były jedynym wydarzeniem w tym kwartale. Apple osiągnął najwyższy dotychczasowy udział w rynku w trzecim kwartale, napędzany zarówno przez iPhone’a 13, jak i nowo wypuszczoną serię iPhone’a 14. Popularność iPhone’a 14 Pro i Pro Max w szczególności przyczyni się do wyższego ASP i stabilnych przychodów Apple. Po stronie Androida Samsung odświeżył swoje portfolio składanych smartfonów i znacząco zwiększył swoje inicjatywy marketingowe, aby wzbudzić zainteresowanie i popyt na swoje nowe flagowce. Popyt ze średniej i niskiej półki został zmniejszony, co utrudnia dostawcom poruszanie się w konkurencyjnym segmencie.”

 

YouTube w końcu pozwala na powiększanie i pomniejszanie filmów na smartfonie