Tesla w Chinach: może wygrać bitwę, ale nie wojnę

Obniżone ceny dały wzrost sprzedaży Tesli w Chinach, ale analitycy, a nawet fani, ostrzegają, że amerykański producent samochodów musi zwiększyć swoją długoterminową grę, aby uniknąć oglądania szybko oddalających się rywali w największym na świecie rynku pojazdów elektrycnych. 

 

Styczniowe obniżki cen Tesli od ręki spowodowały, że dostawy produkowanych w Chinach pojazdów wzrosły o 18% w stosunku do grudnia. Wysokie marże Tesli umożliwiły jej rozpoczęcie wojny cenowej z konkurentami w Chinach i poza nimi, twierdzą analitycy. Mówią też jednak, że Tesla pozostaje w tyle za rywalami we wprowadzaniu nowych modeli, ulepszaniu systemów nawigacji i dodawaniu luksusowych elementów wnętrza lub obsługi klienta, aby zaspokoić rozwijający się zakres preferencji konsumentów dotyczących pojazdów elektrycznych, podaje Reuters.

 

„Tesla stoi przed poważnym problemem związanym z bardzo ograniczonym asortymentem produktów” – powiedział Cui Dongshu, sekretarz generalny Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA). „Powolność w reagowaniu na preferencje chińskich konsumentów doprowadziła Teslę do bardzo pasywnego pozycjonowania, polegającego na kilku środkach, takich jak obniżki cen, aby zachować konkurencyjność”.

 

Chińscy klienci kupujący samochody, którzy w tym roku wycofali się z salonów po zakończeniu surowych chińskich ograniczeń związanych z COVID-19, są zachęcani przez konkurentów oferujących szeroką gamę alternatyw.

 

BYD, który w ubiegłym roku wyprzedził Teslę pod względem globalnej sprzedaży i ma wartość rynkową znacznie przekraczającą 100 miliardów dolarów, oferuje ponad 60 różnych wersji samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Znacznie mniejszy, ale ambitny rówieśnik Nio przeszedł z dwóch modeli do sześciu w tym samym okresie i planuje wprowadzić na rynek pięć kolejnych w tym roku.

 

Nawet sam dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, przyznał, że Chiny są miejscem, w którym jego firma może stawić czoła najtrudniejszej konkurencji. Grace Tao, wiceprezes Tesli odpowiedzialna za komunikację zewnętrzną w Chinach, powiedziała wcześniej, że obniżki cen w tym kraju odzwierciedlają innowacje inżynieryjne i odpowiedziały na wezwanie Pekinu do wspierania rozwoju gospodarczego i konsumpcji.

 

Chińskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów spodziewa się, że sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in wzrośnie o 35% w 2023 r. do 9 milionów pojazdów – prawie jednej trzeciej całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Chinach. Chociaż Tesla zwiększyła sprzedaż w Chinach, drugim co do wielkości rynku, straciła również udziały. Według danych CPCA, z 15% w 2020 r., jego udział w chińskim rynku pojazdów elektrycznych spadł o jedną trzecią, czyli do zaledwie 10% w 2022 r.

 

Tesla oferuje w Chinach dwa modele, sedan Model 3 i crossover Model Y. To proste podejście zwiększyło skalę i obniżyło koszty. Po ostatnich obniżkach cena Modelu 3 zaczyna się od około 34 000 USD, a Modelu Y od 38 000 USD.

 

„Starzejąca się linia produktów jest prawdziwym problemem dla Tesli” – powiedział Yale Zhang, dyrektor zarządzający firmy konsultingowej Automotive Foresight z siedzibą w Szanghaju. „Kiedy ceny BYD i inne start-upy EV pójdą w dół, efekt obniżek cen Tesli może zniknąć w mgnieniu oka”.