TikTok podporządkowuje się ustawie o usługach cyfrowych i planuje 2 kolejne centra danych w Europie

Chińska firma stara się zapewnić rządy i organy regulacyjne, że dane osobowe jej użytkowników nie są dostępne dla chińskiego rządu, a treści przez nich publikowane nie mogą być manipulowane przez Komunistyczną Partię Chin lub kogokolwiek innego znajdującego się pod wpływem Pekinu.

 

Firma zajmująca się mediami społecznościowymi TikTok planuje otworzyć dwa kolejne centra danych w Europie, powiedział w piątek jeden z dyrektorów wyższego szczebla, co może złagodzić obawy dotyczące bezpieczeństwa danych użytkowników i zmniejszyć presję regulacyjną kierowaną na firmę, podaje Reuters.

Aplikacja do udostępniania krótkich nagrań wideo, należąca do chińskiej firmy ByteDance, chce rozszerzyć swój europejski magazyn danych, powiedział dyrektor generalny TikTok ds. operacji w Europie Rich Waterworth w poście na blogu.

 

„Jesteśmy na zaawansowanym etapie finalizowania planu drugiego centrum danych w Irlandii z zewnętrznym dostawcą usług, oprócz lokalizacji ogłoszonej w zeszłym roku” – powiedział. „Prowadzimy również rozmowy w sprawie utworzenia trzeciego centrum danych w Europie w celu dalszego uzupełnienia naszych planowanych operacji w Irlandii. Migracja danych europejskich użytkowników TikToka rozpocznie się w tym roku i będzie kontynuowana w 2024 r.” – powiedział Waterworth.

 

Komisja Europejska dała platformom internetowym i wyszukiwarkom czas do 17 lutego na opublikowanie liczby ich miesięcznych aktywnych użytkowników. Bardzo duże platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do przepisów pod groźbą kar pieniężnych.

 

W piątek firma poinformowała o liczbie ok. 125 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie w UE w okresie od sierpnia 2022 do stycznia 2023, poddając je surowszym unijnym przepisom dotyczącym treści online, znanym jako ustawa o usługach cyfrowych (DSA). DSA oznacza firmy z ponad 45 milionami użytkowników jako bardzo duże platformy internetowe i wymaga od nich zarządzania ryzykiem, zewnętrznych i niezależnych audytów, udostępniania danych władzom i badaczom oraz przyjęcia kodeksu postępowania.

 

W czwartek Twitter podał, że ma 100,9 miliona średnio miesięcznych użytkowników w UE, na podstawie szacunków z ostatnich 45 dni. Alphabet dostarczył jeden zestaw liczb oparty na kontach użytkowników i inny zestaw oparty na wylogowanych odbiorcach, mówiąc, że użytkownicy mogą uzyskać dostęp do jego usług niezależnie od tego, czy logują się na konto, czy po wylogowaniu. Średnia miesięczna liczba zalogowanych użytkowników wyniosła 278,6 mln w Mapach Google, 274,6 mln w Google Play, 332 mln w wyszukiwarce Google, 74,9 mln w Zakupach i 401,7 mln w YouTube. Na początku tego tygodnia Meta Platform podała, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy 2022 roku miała średnio 255 milionów aktywnych użytkowników Facebooka w UE i około 250 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie na Instagramie.