Sony zostało największym klientem AMD dzięki rosnącej sprzedaży PS5
Sony stało się największym klientem AMD w zeszłym roku, odpowiadając za 16% przychodów firmy, gdy jej PlayStation 5 zwiększyło swoją przewagę nad konkurencją. Sravan Kundojjala, analityk branży półprzewodników, zauważył, że jeśli wyłączyć wyniki Xilinx, Sony odpowiada za 20% przychodów AMD, co prawdopodobnie czyni go największym klientem firmy w najnowszej historii.
Rzeczywiście, jednostka biznesowa zajmująca się grami była największym generatorem przychodów AMD, co wskazuje, że sprzedaż układów system-on-chip dla konsol Microsoftu z serii X|S była również silna. AMD sprzedało Sony układy graficzne dla konsol PlayStation 5 o wartości około 3,776 miliarda dolarów w 2022 roku, co stanowiło 16% przychodów firmy za ten rok, jak wynika z dokumentacji firmy złożonej w SEC.
Sony potwierdziło na targach CES, że sprzedało ponad 30 milionów konsol do gier PlayStation 5. VGChartz szacuje, że do tej pory sprzedaż PS5 przekroczyła 31,77 mln sztuk. Konsole Microsoftu z serii Xbox X|S zdecydowanie nie odniosły takiego sukcesu jak system Sony – według VGChartz ich sprzedaż wyniosła około 20,68 mln sztuk.
W rzeczywistości jednostka biznesowa AMD zajmująca się grami – która sprzedaje dedykowane karty graficzne dla komputerów stacjonarnych i notebooków, a także układy SoC dla konsol do gier – zarobiła w ubiegłym roku 6,805 miliarda dolarów i 953 miliony dolarów zysku i była głównym źródłem przychodów firmy. Pamiętając o tym, że w ostatnich kwartałach spadła jednostkowa sprzedaż samodzielnych układów graficznych AMD (na podstawie danych Jon Peddie Research), SoC dla konsol stanowiły lwią część przychodów jednostkowych biznesu gamingowego AMD.
Jednak dochody AMD z PlayStation 5 i Xbox Series S|X SoCs prawdopodobnie spadną w 2023 roku i później, ponieważ sprzedaż konsol zazwyczaj osiąga szczyt w trzecim roku, a właściciele platform mają tendencję do renegocjacji cen komponentów po tym okresie. Dlatego też przychody AMD z gier mają spaść w 2023 roku w porównaniu do 2022 roku.
„Biorąc pod uwagę to, gdzie jesteśmy w cyklu, spodziewalibyśmy się spadku przychodów z gier w ujęciu rocznym” – powiedziała Lisa Su.
Analitycy i inwestorzy zwykle chwalą procesory EPYC firmy AMD dla centrów danych, ponieważ są one kluczowym czynnikiem napędzającym zyski firmy od około sześciu lat. W 2022 roku jednostka AMD zajmująca się centrami danych osiągnęła przychód w wysokości 6,043 mld dolarów i znalazła się za jednostką zajmującą się grami (6,805 mld dolarów) oraz grupą zajmującą się komputerami klienckimi (6,201 mld dolarów). Jednak w związku z osłabieniem popytu na komputery PC i konsole do gier, wygląda na to, że w 2023 roku głównym źródłem przychodów firmy stanie się dział centrów danych AMD.