Renault i Geely podpisały umowę z Aramco na przedsięwzięcie związane z silnikami
Reuters poinformował w styczniu, że Aramco było zaangażowane w zaawansowane rozmowy, aby przejąć do 20% udziałów w ogłoszonej wcześniej, ale wciąż nienazwanej firmie Geely-Renault zajmującej się układami napędowymi, która będzie rozwijać i dostarczać silniki spalinowe (ICE) i technologie hybrydowe.
Umowa uczyniłaby Aramco pierwszym dużym producentem ropy naftowej, który zainwestuje w biznes samochodowy, ponieważ rozwój samochodów elektrycznych grozi zmniejszeniem popytu na paliwa konwencjonalne.
„Partnerstwo z Aramco zapewni nowej firmie przewagę w wyścigu w kierunku niskoemisyjnej technologii układu napędowego ICE” – powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny Renault, Luca de Meo. Renault, wydzielając swoją działalność związaną z silnikami spalinowymi, planuje skoncentrować się na samochodach elektrycznych, co jest częścią szeroko zakrojonej restrukturyzacji francuskiego producenta samochodów, mająca objąć również przegląd trwającego od dziesięcioleci sojuszu z Nissan Motor Co.
„Wejście Aramco wnosi do stołu unikalne know-how, które pomoże opracować przełomowe innowacje w dziedzinie paliw syntetycznych i wodoru” – powiedział De Meo.
W czwartek firmy obwieściły razem, że Geely i Renault mają zachować równe udziały w nowym niezależnym podmiocie, ale nie ujawnili, ile każdy z nich będzie posiadał i ile zainwestuje Aramco. Nowa spółka joint venture ma na celu opracowanie bardziej wydajnych silników benzynowych i systemów hybrydowych w czasie, gdy większość przemysłu samochodowego koncentruje się na kapitałochłonnym przejściu na pojazdy czysto elektryczne – zauważa Reuters.
W zeszłym roku firma Aramco ogłosiła partnerstwo z Hyundai Motor Co w celu zbadania zaawansowanych paliw, które mogłyby być stosowane w silnikach hybrydowych w celu zmniejszenia emisji CO2. W przypadku Geely umowa z Renault rozszerza model budowania partnerstwa poza Chiny. Geely wcześniej ogłosiło zawarcie umowy na rozwój hybrydowych silników benzynowych z Mercedes-Benz i posiada udziały w niemieckim producencie samochodów.
Nowe przedsiębiorstwo miałoby roczną zdolność produkcyjną obliczoną na ponad 5 milionów silników spalinowych, hybrydowych i hybrydowych plug-in oraz skrzyń biegów rocznie, podały firmy.